Td5 met R380 en BW tussenbak.... tussenbakratio

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
erwin_rrc

Td5 met R380 en BW tussenbak.... tussenbakratio

Berichtdoor erwin_rrc » 22 Mei 2016, 23:15

hallo, ik heb het gevoel dat ik hier in het juiste topic zit.

[mod edit] nou nee, dit wijkt dusdanig van het gekozen topic af dat ik er toch een apart topic van gemaakt heb [/mod edit]

ik heb vragen over ratio en hoe dit te veranderen.
Ik rij met een R380 en bw in combinatie met gechipte td5.
Echter, ik schakel redelijk snel op en zit in no time in 3.
ik heb het gevoel dat ik of een versnelling mis, of dat ik het wat langer wil
de bw is 1:1.2 en ik zou naar 1:1 willen.
Hoe dit het beste te doen? met een lt230?
Zoeken naar:
26D T 1.003 RR Classic with 3 speed Chrysler Auto
14D R 1.003
Of een LT230 T, suffix C of later met Ashcroft gearset?
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... r-set.html

Hardop denkende vraag ik me af, wat de meest wijze weg is. Zou een 26D of 14D problemen kunnen opleveren mbt het koppel?
IK zoek uiteraard voor een goede en voordelige oplossing.

ik ben benieuwd naar jullie visie hierop....

gr erwin

Roger B.

Re: Td5 met R380 en BW tussenbak.... tussenbakratio

Berichtdoor Roger B. » 23 Mei 2016, 08:40

het is duidelijk een samenraapsel.... volgens mij is er nooit een BW achter een Td5 geleverd....

ook kan ik me niet voor de geest halen welke LT230 een 1,1 overbrenging heeft. (wellicht wel met andere after market tandwielen te bereiken)

Mijn ervaring met BW bakken is dat de ketting rekt en op een gegeven moment gaat slippen over de tandwielen, dat is welliswaar bij een P38 BW bak, maar kan me voorstellen dat dat bij de BW uit de RRC ook kan voorkomen. Veel koppel op die bak zetten zou dit alleen maar bespoedigen.... In dat opzicht zou een LT230 plaatsen een oplossing zijn.

Maar om op de opmerking "ik zit in no-time in zijn 3" terug te komen.....

veel power maakt snel optrekken en doorschakelen..... maar ook hogere snelheid... klopt je snelheidsmeter wel een beetje? en zoja, rij j e dan niet gewoon rap te snel en moet je domweg je gas wat los laten?

In principe is een R380 met 1,2 tussenbak voor een Td5 prima kwa toeren bij bepaalde snelheden, een Td5 is geen laag toeren motor, ook na chippen niet echt. Ik vraag me af of je niet een probleem zoekt dat er niet is
gone

erwin_rrc

Berichtdoor erwin_rrc » 23 Mei 2016, 13:18

hoi, bedankt voor je reactie,
nee geen samenraapsel, het is allemaal land rover...
als ik "een versnelling lijk te missen" dan is dit een gevoel, niet gebaseerd op exacte getallen, want mijn toerenteller geeft niet het juiste toerental weer en mijn snelheidsmeter wijkt door grotere wielen ook af.
en nee ook rustig rijdende kan ik snel doorschakelen, het is geen kwestie van teveel gas geven.
In geval mijn TD5 wat minder toeren zou maken op 100 - 120 km/u, zou dit erg zijn voor de motor?
Het wordt weer een stukje rustiger in de auto dan lijkt me misschein zelfs iets zuiniger nog?
En naar ik begrijp van je Roger, constructief ook nog wat beter...
Misschien moet ik een kenner een keertje laten rijden wat die zegt en /of voelt... tav de ratio in deze combinatie... TD5/asssen/wielen/R380/BW...
Het is namelijk niet zo, dat ik werk en of kosten zoek..

gr erwin

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mei 2016, 13:40

met samenraapsel bedoel ik dat het niet een standaard setup is die LR zo geleverd heeft, bij mijn weten is de BW tussenbak alleen in de RRC en P38 gebruikt en bij een RRC volgens mij ook niet achter een R380. hoedanook heeft er nooit een Td5 voor gezeten...

dus wat voor R380 is het?
wat voor auto zit het nu allemaal in
is het een BW uit een RRC of uit een P38?"
wat voor assen heb je
welke maat wielen?

snelheid kun je uit je tomtom of een appje op je smartfone redelijk makkelijk achterhalen.

minder toeren is niet per definitie slecht, alleen zit je optimale gebied hoger dan waar sommige denken dat het zit en is kracht vragen bij (te) lage toeren schadelijker dan bij (iets)hogere toeren. Als je je overbrenging in de tussenbak of diffs (of mbv je grotere wielen) groter maakt, doe je dat over het hele toeren gebied, en dan kun je dus ook in een snelheidsgebied komen te rijden waarbij het toerental aan de lage kant ligt, dat is leuk voor het geluid, misschien voor het verbruik, maar op het moment dat je dan weer versnellen moet zou je eigenlijk terug moeten schakelen. Zeker helemaal onderin bij het optrekken vanuit stilstand kan dat, zeker met aanhanger, best zwaar zijn voor motor en koppeling

Maar als je al grotere wielen hebt, de tussenbak al 1:1,2 is dan zou je bij een bepaalde snelheid al onder de constructietoerentallen van een disco zitten en dus niet (veel) te hoog
gone

erwin_rrc

Berichtdoor erwin_rrc » 23 Mei 2016, 15:38

roger, bedankt zover, ik ga meer data boven water halen.
wordt vervolgt..
gr erwin

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mei 2016, 20:16

Mocht je een BW uit een P38 hebben, dan waarschijnlijk ook assen van een P38... dan wordt een LT230 weer een uitdaging... bij een P38 ligt de aandrijflijn namelijk aan de andere kant uit het midden
gone

erwin_rrc

Berichtdoor erwin_rrc » 23 Mei 2016, 22:19

nee is dicovery 1 de BW is 13-61-005 serie:005-64358

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mei 2016, 22:21

een disco 1 en 2 had een LT230, nooit geleverd met BW
gone

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 24 Mei 2016, 08:54

Onderstaande quote komt van de site van VIS uit de revisiedelen afdeling:

==============================================================================================
Let op !! Sommige Discovery's hebben een Borg-Warner tussenbak met ketting aandrijving. Deze is uitwisselbaar met de Borg-Warner van de Range-Rover Classic (zie onder). Let goed op de ingeslagen nummers.
==============================================================================================

Het gaat dan inderdaad om de 005 bak waar erwin het over heeft, dus zou zo maar een compleet Disco 1 setje kunnen zijn dat overgezet is in een Defender.
Deze BW zat in een handgeschakelde RRC en blijkbaar dus ook sommige Disco-1's

G-J.

erwin_rrc

Berichtdoor erwin_rrc » 24 Mei 2016, 18:09

en de banden zijn 265 75 16...

Terug naar “Techniek”