Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 Feb 2010, 14:49
Locatie: Sassenheim

Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter

Berichtdoor aad » 22 Mei 2016, 10:08

Hallo iedereen,
Gisteravond na een bezoek van vrienden willen we naar huis, licht er een heel spoor olie onder de auto.
Blijkt de deksel van het centrifugaal filter los te zijn, bijna geen draad meer om hem vast te zetten.
ANWB gebeld laat die per ongelijk een ringgetje in het filterhuis vallen en weg natuurlijk, ook met een magneet niet meer er uit te vissen, kan volgens de monteur geen kwaad.
Wij hebben geen tap set en de anwb ook niet, uiteindelijk is de deksel vast gezet met 2 slangenklemmen, na olie bijvullen zijn we naar huis gereden.

Nu is mijn vraag: 1 kan het kwaad dat ringetje,wat in het huis van de centrifugaal filter is gevallen?
2 hoeveel werk is het om het huis van de centrifugaal filter te vervangen voor een automonteur ?
3 is er iemand in de buurt van Sassenheim die 2 taps kan zetten in m8 ?
4 of zijn er nog andere oplossingen, willen het wel goed en definitief oplossen natuurlijk al veel geluk gehad,
Alvast hartelijke dank, Aad
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter

Berichtdoor Waterrover » 22 Mei 2016, 10:36

aad schreef:Hallo iedereen,
Gisteravond na een bezoek van vrienden willen we naar huis, licht er een heel spoor olie onder de auto.
Blijkt de deksel van het centrifugaal filter los te zijn, bijna geen draad meer om hem vast te zetten.
ANWB gebeld laat die per ongelijk een ringgetje in het filterhuis vallen en weg natuurlijk, ook met een magneet niet meer er uit te vissen, kan volgens de monteur geen kwaad.
Wij hebben geen tap set en de anwb ook niet, uiteindelijk is de deksel vast gezet met 2 slangenklemmen, na olie bijvullen zijn we naar huis gereden.

Nu is mijn vraag: 1 kan het kwaad dat ringetje,wat in het huis van de centrifugaal filter is gevallen?
2 hoeveel werk is het om het huis van de centrifugaal filter te vervangen voor een automonteur ?
3 is er iemand in de buurt van Sassenheim die 2 taps kan zetten in m8 ?
4 of zijn er nog andere oplossingen, willen het wel goed en definitief oplossen natuurlijk al veel geluk gehad,
Alvast hartelijke dank, Aad


Het deksel van het centrifugaalfilter zet je handvast, de aluminium draad is snel kapot als je alles echt vast wil zetten, nodig is het echter niet. Een nieuw filterhuis lijkt mij het handigste, vooral omdat er ook een ringetje in gevallen is. In het ergste geval ontstaat er een blokkade van de oliestroom. Als je geen airco hebt, is het filterhuis relatief makkelijk te vervangen.

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter

Berichtdoor VeeTee » 22 Mei 2016, 11:33

Hoi Aad, geen eigen ervaring (300 Tdi stil going strong ;) ) maar "van horen zeggen": die draad draai je gauw kapot, aanhaalmoment is 10 Nm. Je kunt langere bouten gebruiken, onderin schijnt nog een redelijk stuk ongebruikt draad te zitten wat dan houvast biedt. Een helicoil zetten is ook een (betere) optie. Of natuurlijk een nieuw filterhuis...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter

Berichtdoor Ron63 » 22 Mei 2016, 13:02

west end lisse http://www.westendrevisie.nl/home/
Van Maren Katwijk

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter

Berichtdoor Gerard4t » 22 Mei 2016, 15:41

Ik zou dat ringetje niet willen laten zitten. Het kan in de leiding zitten of in het carter liggen.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter

Berichtdoor Roger B. » 23 Mei 2016, 08:49

oliefilterhuis vervangen is niet heel lastig (ook niet met airco, multibelt er af, 4 bouten en je legt de aircopomp zo aan de kant) een van de boutjes van het centrifugaalfilterhuis zit achter het gewone oliefilter, dus die moet er ook even af, en beneden bij het carter moet je even de retourleiding losmaken.

Zoals genoemd kunnen langere boutjes de oplossing zijn, zoniet een maatje groter draad tappen en dikkere boutjes. (mooist is natuurlijk een nieuw huis, maar ook het duurst)

Dat ringetje zou ik niet zo voorbarig als "kan geen kwaad" betitelen, al begrijp ik wel dat dat voor meneer ANWB monteur de simpelste oplossing was. het zal in ieder geval, indien het niet gelijk doorschiet naar het carter, ergens een restrictie in je olieretourstroom veroorzaken, of dat voldoende probleem is voor de wegstroomende olie om het filterhuis te vullen (en de werking van het centrifugaalfilter te belemmeren) geen idee.

als het ringetje in het carter terecht gekomen is zal het geen probleem meer geven.
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten