Sinds kort ben ik trots eigenaar van een series 3 2.25diesel 1977 ex,def, maar nu moeten er een aantal leidingen vervangen worden.
Hiervoor moet ik de motorolie, koppeling vloeistof, versnellingsbak olie en koelvloeistof vervangen, maar nu kan ik ondanks alle forums maar niet duidelijk krijgen welke ik hiervoor het beste kan gebruiken.
Zelf zat ik te denken aan: 20W50 acea B3 niet synthetische olie voor in het blok(is dit comma classic olie?), dot4 voor de koppeling, 80W90 hypoid
oil gl-4 (gold oil company) en g12+ voor de koelvloeistof, zijn dit de juiste vloeistoffen en moet ik nog ergens op letten betreft bestandsmiddelen?
alvast heel erg bedankt!
series 3 2.25diesel 1977 ex,def welke vloeistoffen?
Re: series 3 2.25diesel 1977 ex,def welke vloeistoffen?
Heb je hier al in de http://lrch.nl/kennisbank/series3 gekeken?
Bij http://www.solidebolide.nl/EN_downloads.html kun je wat documentatie downloaden.
Als ik er geen zak vanaf weet kom ik met linkjes en downloads.......
Bij http://www.solidebolide.nl/EN_downloads.html kun je wat documentatie downloaden.
Als ik er geen zak vanaf weet kom ik met linkjes en downloads.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
kijk idd in die documenten even..
belangrijk is om er op te letten dat je minerale olien gebruikt en van die blauwe (of groene) koel vloeistof. niet dat nieuwe (rose) spul.
oude auto, dus ook oude vloeistof soorten
belangrijk is om er op te letten dat je minerale olien gebruikt en van die blauwe (of groene) koel vloeistof. niet dat nieuwe (rose) spul.
oude auto, dus ook oude vloeistof soorten
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- roelof soeteman
olie voor je versnellingen, differentielen etc. inderdaad een 80w90, of een EP90 als je die kan vinden en het geld eraan wil uitgeven. remvloeistof DOT4 en koelvloeistof die blauwe goedkope...
Motorolie is iets moeilijker, 20w50 wordt voorgeschreven voor de warmere klimaten, ik heb hem in mijn 2,25 benzine gehad en de oliedruk was hoog (4,5 Bar) bij koude motor en bleef dat als hij warm wordt. 4,5 bar is de overdrukklep op de pomp en dan weet je dus niet hoeveel er overstort en hoeveel er door het blok gaat, je hebt wel zeker weten smeeroliedruk dus het zal wel gesmeerd worden. Ik zit nu op 15w40 en heb nog steeds 4,5 bar bij koude motor en ongeveer 3,5 als hij warm is. Bevalt me wel. Mijn motor is wel compleet gereviseerd met geslepen krukas, overmaatse lagers en nieuwe smeeroliepomp dus alles draait optimaal (hoop ik in ieder geval) Voor de revisie had ik met 15w40 een wat hoog smeerolieverbruik en lage druk, met 20w50 was dat (ietsjes) beter, maar als dat de reden wordt om voor dikkere olie te gaan is het misschien tijd er wat aan te doen.
Motorolie is iets moeilijker, 20w50 wordt voorgeschreven voor de warmere klimaten, ik heb hem in mijn 2,25 benzine gehad en de oliedruk was hoog (4,5 Bar) bij koude motor en bleef dat als hij warm wordt. 4,5 bar is de overdrukklep op de pomp en dan weet je dus niet hoeveel er overstort en hoeveel er door het blok gaat, je hebt wel zeker weten smeeroliedruk dus het zal wel gesmeerd worden. Ik zit nu op 15w40 en heb nog steeds 4,5 bar bij koude motor en ongeveer 3,5 als hij warm is. Bevalt me wel. Mijn motor is wel compleet gereviseerd met geslepen krukas, overmaatse lagers en nieuwe smeeroliepomp dus alles draait optimaal (hoop ik in ieder geval) Voor de revisie had ik met 15w40 een wat hoog smeerolieverbruik en lage druk, met 20w50 was dat (ietsjes) beter, maar als dat de reden wordt om voor dikkere olie te gaan is het misschien tijd er wat aan te doen.
Land Rover Series 3 SWB '79
-
Landmarcs
En ... als er verder niks mis is met het koelsysteem dan is er niks tegen rose long-life koelvloeistof zoals ook in de Td5 en Puma gaat, er is zelfs het nodige dat daarvoor pleit. Long-life betekent immers ook minder werk en minder erosie van binnenuit. Het enige wat ertegen pleit is de rose kleur (die kleur zegt overigens verder niks, dat is gewoon een kleurtje -- het enige wat echt telt is dat je een "Glycol" koelvloeistof moet hebben).
Groeten MarcS
Groeten MarcS
-
Roger B.
Daar verschillen de meningen nogal over. Oude materialen in het koelsysteem zouden niet tegen G12 bestand zijn
gone
heel erg bedankt voor alle snelle reacties! nu kan ik weer even verder;)
wat betreft de g12 koelvloeistof, daar heb ik ook over gelezen die zou gaan reageren op iets in de pomp, maar g12+ zou nieuwe vloeistof zijn met de oude eigenschappen.(ze maken het ook zo lekker makkelijk XD)
wat betreft de g12 koelvloeistof, daar heb ik ook over gelezen die zou gaan reageren op iets in de pomp, maar g12+ zou nieuwe vloeistof zijn met de oude eigenschappen.(ze maken het ook zo lekker makkelijk XD)
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Daar verschillen de meningen nogal over. Oude materialen in het koelsysteem zouden niet tegen G12 bestand zijn
Ik heb nog nergens een bewijs voor een verhoogde agressiviteit van de LongLife koelvloeistoffen gezien.
Het minder frequent hoeven verversen van de koelvloeistof is eerder vriendelijker voor het systeem.
Heb je een oud koelsysteem met aanstaande gebreken dan kan het best zijn dat het gaat lekken nadat je er LongLife in gooit ... ... ging het dan niet lekken nadat je er ouderwetse groene of blauwe koelvloeistof in had gedaan ?
Niemand zal zeggen dat het koelsysteem is gaan lekken door de groene of blauwe koelvloeistof, doe je er LongLife in dan heb je kans dat er gezegd wordt: Zie je dat is omdat er LongLife gebruikt is, terwijl de gebeurtenissen vrijwel zeker alleen maar bestaan uit het gaan lekken nadat (zonder oorzaak-gevolg) er nieuwe koelvloeistof in is gedaan.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Mei 2016, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik Peters
woutervg schreef:heel erg bedankt voor alle snelle reacties! nu kan ik weer even verder;)
Inderdaad!
Groet,
Erik.
p.s. Onlangs is hier (bij een mechanisatiebedrijf) een gerepareerde dieselmotor van een oude Ford Major trekker, of althans het koelsysteem, afgevuld met G12+. Eerst was er alleen water in gedaan om te testen, maar zonder (die) koelvloeistof mocht de trekker de werkplaats niet verlaten van de baas.
Het oude blok was onderin zo verroest dat de cilinderbussen niet meer afdichtten (en er water bij de olie liep). Met een ander nog goed onderblok is dit 'gerepareerd'.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
is de semi-synthetisch het zelfde als op minerale gebaseerde olie?:P zoals bij Kroon-Oil Classic Multigrade 15W-50?