Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
avanbekkem
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 Dec 2015, 17:51

Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor avanbekkem » 24 Apr 2016, 15:34

Beste Laro vrienden.

Ik ga de 3.9 in m'n RRC wisselen. De oude motor is er uit. De vervangende motor ligt er nog naast(beide lage compressie blokken CR8.13.1) Hebben jullie tips wat ik nu, preventief, kan vervangen of controleren nu ik overal goed bij kan?
De nieuwe krukas keering ligt al klaar. :)

Daarnaast wil ik mijn tussenbak met visco koppeling vervangen door 1 met handmatige sper LT230. Ik heb gezien dat er veel typen zijn welke kan ik het best gebruiken, de 34D/43D/57D met overbrenging 1.410:1 of 1 van de vele andere met 1.211:1/ 1.222:1?
Ik wil graag zo veel mogelijk kracht.
Past het allemaal achter een 4HP-22 automaat?
Anton
NU: RRC 3.9 EFI '91 benzine
Eerder:109 hardtop 2.6, 6 in lijn

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor dyngo » 24 Apr 2016, 23:54

Past allemaal.
Was de standaard montage voor vroege ZF Rangerovers (3,5).
Hoe korter de overbrenging, hoe meer kracht, dus eerder 1,4
Oorspronkelijk is 1,22 gebruikt.

avanbekkem
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 Dec 2015, 17:51

Re: Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor avanbekkem » 25 Apr 2016, 01:20

Thanks Dyngo!
Anton
NU: RRC 3.9 EFI '91 benzine
Eerder:109 hardtop 2.6, 6 in lijn

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor Landmarcs » 25 Apr 2016, 11:06

dyngo schreef:Past allemaal.
Was de standaard montage voor vroege ZF Rangerovers (3,5).
Hoe korter de overbrenging, hoe meer kracht, dus eerder 1,4
Oorspronkelijk is 1,22 gebruikt.


Bedenk wel dat een 1:1,4 tussenbak aan de "bovenkant" leidt tot meer toeren en/of een lagere maximum snelheid.
Het verschil tussen 1:1,4 en 1:1,2 is ± 15% !   Voor kracht heb je andere versnellingen en/of low-gear.
Alleen als je veel met een zwaardere kar erachter rijdt heb je mijns inziens iets aan een "tragere" tussenbak.

Vul de "calculator" bij Ashcroft maar eens in.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor Roger B. » 25 Apr 2016, 13:25

Of wanneer je op grote wielen gaat rijden...niet iedereen rijdt zijn auto standaard
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor Landmarcs » 25 Apr 2016, 16:34

Roger B. schreef:Of wanneer je op grote wielen gaat rijden...niet iedereen rijdt zijn auto standaard


Moet je wel denken aan 285/85x16 ipv "standaard", maarrrr .... ook de bandenmaat kan je in de Ashcroft Calculator invullen.

In geval van twijfel kan je dan ook even een standaard set-up invullen, dan is het nog makkelijker vergelijken.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor dyngo » 25 Apr 2016, 23:00

Dat is natuurlijk altijd het geval.
Een langere overbrenging betekent minder toeren, maar ook eerder terugschakelen.
De oorspronkelijke 1,22 verhouding lijkt mij ok, maar ik kan me voorstellen dat in het terrein, of met hogere banden een kortere overbrenging voordelen heeft.

Mijn 3,9 met 4-bak op 255/70 accelereerd vlot en reactief tot 130 (daar boven wordt het herrie)
Mijn andere 3,9, 4-bak en 265/75 was mij wat te lang (minder reactief), dat wordt nu 4,6 met 5-bak en 1,22. Afwachten hoe dat bevalt.
Terrein doe ik niet, wel trailer en lange hellingen (hier direct om de hoek bij Verviers).

avanbekkem
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 Dec 2015, 17:51

Re: Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor avanbekkem » 26 Apr 2016, 00:13

dank voor alle reacties.
in het terrein is snelheid voor mij van ondergeschikt belang. het gaat mij daar idd om koppel en kracht.
als ik de automaat in de 1 of 2 zet, moet het volgens mij ook goed gaan met het schakelen en de koeling?

ik heb nu 225/75/16 onder mijn standaard rrc. ik wil hem echter 2"verhogen en dan andere banden eronder leggen met dezelfde breedte (in cm) maar dan hoger, zodat de wielkast mooi gevuld is, en alles naar verhouding is. dat wordt dus nog even omrekenen, maar het zijn dus in ieder geval grotere banden.

nu eerst z.s.m de andere motor inbouwen (koningsdag is daar uitermate geschikt voor :-)) en dan opzoek naar de goede tussenbak (34D/43D/57D).

moet ik daar in het interieur overigens veel voor aanpassen? alleen een andere knop en sok?
Anton
NU: RRC 3.9 EFI '91 benzine
Eerder:109 hardtop 2.6, 6 in lijn

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor dyngo » 26 Apr 2016, 11:22

Tussenbak zoeken met alle asjes en verbindingen compleet.
Bij de Borg Warner mis je al die delen.
Het is een wat wonderlijke constructie (als je een 4-bak gewend bent) met een hoop gammele asjes en afstelling.
Als je alles compleet bij elkaar hebt is de ombouw niet moeilijk.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Tussenbak en tips bij uitgebouwde motor Rrc / Range Rover Classic 1990 3.9 v8 automaat.

Berichtdoor dyngo » 26 Apr 2016, 21:28

ps: ook de handrem verandert.
Bij visco is de afstelling in de auto, bij LT230 onder de auto.
Het beste dus alles compleet te kopen, met mechenisme en handremsysteem.
Heeft even geduurt voor ik daar zelf uit was.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten