Juiste volgorde...

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Marc_90

Juiste volgorde...

Berichtdoor Marc_90 » 15 Apr 2016, 00:33

Hallo mede Forumers,

De folder had ik reeds 19 jaar in bezit. Uit de tijd dat het nog vooral bij dromen bleef. Lid van LRCH sinds okt. 2014 en in Jan. 2015 "Het Land Rover kompas" in huis gehaald...

Na veel dromen, lezen, zoeken en praten is het dan ineens zover. Vorige week woensdag mijn eigen Defender opgehaald en ik rij sinds die tijd met een grote grijns rond. Het betreft een nette 90 300 tdi met een hard chassis en aantoonbaar nog geen 150.000 km.

Was ik tot voor kort vooral een motorreiziger en heb ik op verschillende Yamaha één cilinders Europa, Noord Afrika en Zuid Amerika verkend. Maar nu met een gezinnetje voor een "overdekte" XT gekozen ;-) voor avonturen in de buurt en verder van huis...

Hoop ik hier veel informatie, tips, adressen te vinden en met groeiende ervaring ook te delen natuurlijk.

Hopelijk tot ziens op een van de vele evenementen.

Gr. Marc

ps: zal binnenkort wat foto's proberen te delen
'97 Defender 90 300 tdi

Landmarcs

Re: Juiste volgorde...

Berichtdoor Landmarcs » 15 Apr 2016, 10:28

Dag Marc,

Hartelijk welkom .... alleen, waarom heet iedereen hier Marc :?

Groeten MarcS

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 15 Apr 2016, 21:57

Welkom hier :D Veel fijne en veilige km's on én off-right road.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Marc_90

Berichtdoor Marc_90 » 16 Apr 2016, 23:51

Vandaag twee ogenschijnlijk simpele klusjes, spatlappen achter en een traanplaat op de motorkap monteren.

Toch dik 4 uur mee zoet geweest. Voor de spatlappen nieuw draad in het chassis moeten tappen incl één tap gemold.

Bij montage vd traanplaat op de motorkap kwamen 5 van de 11 geboorde gaten precies uit in een profiel aan de onderkant vd motorkap :cry: Moest de slijptol dus aan te pas komen om ruimte te maken om de moeren aan te kunnen halen...

Maar tevreden over resultaat :)
'97 Defender 90 300 tdi

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Apr 2016, 00:06

Marc_90 schreef:
Bij montage vd traanplaat op de motorkap kwamen 5 van de 11 geboorde gaten precies uit in een profiel aan de onderkant vd motorkap :cry: Moest de slijptol dus aan te pas komen om ruimte te maken om de moeren aan te kunnen halen...

Maar tevreden over resultaat :)

Popnagels was te simpel zeker?? :shock: :shock: Maar als jij tevreden bent met een aan gort geslepen motorkap dan ben ik dat ook :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Paul van B

Berichtdoor Paul van B » 17 Apr 2016, 01:54

Uiteraard wachten wij geduldig af op de foto's van de Defender.

Marc_90

Berichtdoor Marc_90 » 17 Apr 2016, 08:16

Edward schreef:
Popnagels was te simpel zeker?? :shock: :shock: Maar als jij tevreden bent met een aan gort geslepen motorkap dan ben ik dat ook :lol: :lol:

Popnagels heb ik nog overwogen ;-) Maar, heb toch altijd een beetje de drang om het met meegeleverde materialen te doen. Iemand heeft toch bedacht dat mooi verzonken schroeven met een boutje de manier is ;-) Ben ik overigens wel benieuwd hoe het gemonteerd zou worden als ik het had laten doen.

Maar, ach het zit netjes en schade door het slijpen valt reuze mee...
'97 Defender 90 300 tdi

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 17 Apr 2016, 09:21

Iets zegt me dat die profielen heel misschien iets te maken zouden kunnen hebben met de stijfheid van de motorkap?
Maar goed - traanplaat maat 'm ook wat steviger.

Oh ja - welkom en veel veilige km's en veel sleutelplezier! ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Apr 2016, 09:53

Marc_90 schreef:Toch dik 4 uur mee zoet geweest. Voor de spatlappen nieuw draad in het chassis moeten tappen incl één tap gemold.

Ik dacht dat er blindklinkmoeren in het chassis zaten, waar de spatlappen aan zitten.
Laatst nog bij een kennis nieuwe spatlappen gemonteerd. Loshalen was het lastigste, dat werd zagen en slijpen, de verzonken blindklinkmoeren naar binnen getikt, voor zover ze er vanzelf al niet uit kwamen en nieuwe (een maat groter) gezet. Vervolgens de spatlappen eraan geschroefd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2016, 10:12

Erik Peters schreef:
Marc_90 schreef:Toch dik 4 uur mee zoet geweest. Voor de spatlappen nieuw draad in het chassis moeten tappen incl één tap gemold.

Ik dacht dat er blindklinkmoeren in het chassis zaten, waar de spatlappen aan zitten.
Laatst nog bij een kennis nieuwe spatlappen gemonteerd. Loshalen was het lastigste, dat werd zagen en slijpen, de verzonken blindklinkmoeren naar binnen getikt, voor zover ze er vanzelf al niet uit kwamen en nieuwe (een maat groter) gezet. Vervolgens de spatlappen eraan geschroefd.

Toen bij mijn vorige Defender de spatlappen na vele jaren moe werden bleken aan de chassiskant de boutjes met de blindklinkmoeren mee te draaien.
Ik heb toen de popnagels van de spatlap-montage losgeslepen en met een hand vol boutjes de oude spatlap iets hoger weer teruggemonteerd.
Een iets minder conventionele constructie maar meer dan afdoende, en een montage waarmee je ook een spatlap naar keuze kan monteren (een iets kortere, en een stukje bredere spatlap is eigenlijk nog beter.   Zonder spatlap wordt de achterkant erg vies - don't ask me how I know - en zonder spatlap kom je officieel niet door de APK - hier overigens geen harde ervaring, integendeel.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”