casper het spookje 130 td5 dynamo laad problemen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rohald

casper het spookje 130 td5 dynamo laad problemen

Berichtdoor rohald » 12 Apr 2016, 09:16

Goedemorgen forumleden, excuus dat ik een nieuw onderwerp aanmaak, maar dit is een apart verhaal/probleem dat ik niet in het forum terug kon vinden.Ik heb casper het spookje in de auto, elektrische problemen waar ik na een dag zoeken niet ben uitgekomen, wat is up?:

acculampje doet het soms wel, soms niet, brand het lampje dan laad de dynamo wel, en lampje niet dan natuurlijk geen laadstroom van de dynamo,
dit in combinatie met het achteruitrijlicht, deze gaat niet aan, geeft lekstroom, bij uitgeschakeld ci 0,8volt, ingeschakeld 1,2 volt, de zekering (zesde van boven vanaf rechts, combinatie voor laadstroomdraad en achteruitrijlicht??? is niet stuk!!!!) na doorzoeken van fora (en de hanes bijbel), stekker van de achteruit van versnellingsbak afgetrokken (stuk getrokken dus), is dit probleem niet verholpen!!!

ik heb stekker bovenop de tussenbak?? los getrokken, is dit wel de juiste, waar zit de stekker van de achteruit op de bak van een 99 td5 130 (special vehikel) en vooral, hoe kan het dat het acculampje soms wel brand en dus laad en soms niet (en niet laad), o ja, ik heb de draad vanaf de dynamo ook gecontroleerd, een gele en groene komen eruit en daar lijkt niks mis, bedrading achter zekeringen ook bekeken, niks mi mee, vanavond verder met deze queut, maar wie weet is het een relais of iets dergelijks dat ik niet weet,...

Alvast dank voor je reactie!

goede groet, Rohald

Crazy-G

Re: casper het spookje 130 td5 dynamo laad problemen

Berichtdoor Crazy-G » 12 Apr 2016, 09:26

Lampje zelf al vervangen? Lampjes hebben wel eens de neiging kapot te gaan, een gebroken gloeidraad kan dan door trillingen de ene keer wel tegen elkaar aankomen waardoor het wel werkt en dan weer los en dus niet werken.

Ik denk zelf dat de achteruit en laadstroom niets met elkaar van doen hebben, echter een overeenkomst, iets is er niet goed in beide systemen, volkomen toeval dus.

G-J.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Apr 2016, 09:38

Td5 dynamo heeft een geschakelde plus en een laadstroomcontrolle op de stekker zitten. De laadstroomcontrolle draad gaat naar je dash, de geschakelde plus bepaald of de dynamo laden kan. Af en toe wel of niet lijkt op kabelbreuk. Beide draden effe controlleren, met name de geschakelde plus draad (die wellicht vanuit dezelfde voeding komt als je achteruitrijlicht.... zou je het schema op na moeten kijken.)
gone

robb

Berichtdoor robb » 12 Apr 2016, 10:51

het kan zijn dat de zekering niet kapot hoeft te zijn maar het gebeurt wel eens dat de klemmetjes waar de zekering in vast zit iets uitgebogen zijn waardoor er geen goed contact meer is, je krijgt dan rare storingen. Heb het zelf gehad dat mn achteruitrijlampen alleen werkten als de ik de binnenverlichting aanzette.......bleek dat de klemmetjes (niets ander dan een kabelschoentje) iets uitgebogen waren, heeft er zelf voor gezorgd dat het zekeringhuis aan het smelten ging....
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Apr 2016, 12:15

rohald schreef:... brand het lampje dan laad de dynamo wel, en lampje niet dan natuurlijk geen laadstroom van de dynamo, ...

Voor het goede begrip, dit is andersom: brand het lampje dan laadt hij niet - en brand het lampje niet dan laadt hij wel (of niet maar dan is het lampje stuk). Best is aan de dynamo meten wat de spanning is om te bepalen of hij laad of niet, en even lampje doormeten, de contacten bij het lampje controleren en bedrading daar naar toe/vandaan doormeten ...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 12 Apr 2016, 13:14

Heb je een trekhaak?Moet wel met een Defender denk ik,dan de contactdoos van deze eens even loshalen,controleren en eventueel even kijken naar draadbreukjes?Zou best eens kunnen dat daar ergens een sluiting zit en dan zoek je op de verkeerde plaats.Weet dat dit vaak vreemde storingen geeft,net zoals een (bijna)kapotte accu..

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

oudijzer

Berichtdoor oudijzer » 12 Apr 2016, 23:37

Hi uit de dynamo komen 2 draden een bruin/gele en een groen/witte als er op de groen witte draad geen 12V staat laad de dynamo niet en gaat je lampje niet aan als het contact is in geschakeld na het starten behoort het lampje op je dashboord uit te gaan en kan je laadstroom meten op de accu of op de + van de Dynamo (bij de Disco bedrading gaat de wit/groene draad over in enkel wit).

rohald

Berichtdoor rohald » 16 Apr 2016, 09:33

heren dank voor jullie info: ik heb de achteruitrijverlichting (lamp) losgeschakeld, nu laad de dynamo wel! (en doet het verklikkerlampje het ook), maar heb nog steeds het probleem met inschakelen van achteruitrijverlichting dat de dynamo het niet doet! er zit ook lekstroom op de achteruitrijverlichting (bij niet ingeschakeld zijn), las ergens op internet dat het een massaprobleem kan zijn van doorgeschuurd draad van de gever op de versnellingsbak, waar kan ik die stekker van de achteruit op de bak vinden? heb de stekker van waarschijnlijk de gever voor lage giering boven op de (tussen)bak los getrokken, die is het dus niet. Iemand ook ervaring met specifiek dit voorval? Thanx!!! groet, Rohald

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Apr 2016, 11:42

Je hebt waarschijnlijk het stekkertje voor het diff-lock lampje losgetrokken (op de tussenbak).
Voor de achteruit moet je links van de versnellingsbak zijn in het achterste (aluminium) gedeelte, redelijk bovenaan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”