beste leden,
ik ben jens, ik ben 25 jaar oud en ik werk vanuit thuis. ik heb geen gezin en heb eigenlijk ook helemaal geen auto nodig.
ik ben alleen heel erg verliefd op landrover, sinds mijn jeugd heeft mijn vader altijd land rovers gereden.
ik heb alleen een vraag aan jullie, ik wil graag een landrover omdat het natuurlijk prachtig auto's zijn en omdat ze tot alles in staat zijn.
ik ben van plan om in de zomer ongeveer in 2 a 3 maanden heel Europa rond te reizen ( Scandinavië, tot aan Spanje ) en zo een rondje te maken.
ik heb alleen een vraag aan jullie, moet ik een Discovery kopen 2,3? of een Defender 90 of 110 of misschien zelfs een Freelander kopen. Een Disco lijkt me wel veel comfortabeler voor zulke lange ritten ... En moet het dan een diesel zijn of misschien zelfs een V8 op gas ?
ik ben zeker van plan om ook andere keren gewoon even lekker een weekendje weg te kunnen. Maar niet alleen in de zomer ( dus ook in de winter wil ik met de auto weg kunnen ) , is het handiger om in de auto te slapen of een daktent aan te schaffen? ( in de auto slapen lijkt me zelf wel gaaf )
En wat is de beste optie qua kosten, vooral in gebruik van benzine ( gas ) / diesel en onderhoud.
een grijs kenteken word het sowieso in verband met de lagere wegenbelasting ( de auto op de zaak zetten )
ik hoor graag van jullie
en alvast bedankt voor jullie hulp
groetjes, jens
hulp gevraagd keuze land rover
-
Roger B.
Re: hulp gevraagd keuze land rover
Ook op gas blijft een V8 best een geldzuiper, niet goedkoper (ook niet heel veel duurder) in gebruik dan een diesel. Een V8 vraagt wel meer (vaker) onderhoud en heeft gemiddeld gezien een kortere levensduur dan een diesel.
Wat voor model zal ook van je budget af hangen.
Ik sliep in de D2 in de auto, achterbank eruit, vloer doortrekken tot aan de stoel en stoelen in de voorste stand heb je ruimschoots 2m in de lengte.
Bij een grijs kenteken zul je daarvoor omhoog moeten en een vloer over het tussenschot moeten maken omdat dat ruim achter de voorstoelen staat.
Wat voor model zal ook van je budget af hangen.
Ik sliep in de D2 in de auto, achterbank eruit, vloer doortrekken tot aan de stoel en stoelen in de voorste stand heb je ruimschoots 2m in de lengte.
Bij een grijs kenteken zul je daarvoor omhoog moeten en een vloer over het tussenschot moeten maken omdat dat ruim achter de voorstoelen staat.
gone
-
Landmarcs
jens_putten schreef:beste leden,
.....
ik heb alleen een vraag aan jullie, moet ik een Discovery kopen 2,3? of een Defender 90 of 110 of misschien zelfs een Freelander kopen. Een Disco lijkt me wel veel comfortabeler voor zulke lange ritten ... En moet het dan een diesel zijn of misschien zelfs een V8 op gas ?
ik ben zeker van plan om ook andere keren gewoon even lekker een weekendje weg te kunnen. Maar niet alleen in de zomer ( dus ook in de winter wil ik met de auto weg kunnen ) , is het handiger om in de auto te slapen of een daktent aan te schaffen? ( in de auto slapen lijkt me zelf wel gaaf ) ....
Dag Jens,
Als je niet al te lang bent is een 110 een interessante optie. In een HardTop of een StationWagon heb je een tweepersoonsbed (bijv 1m30 breed + een langskast boven de linker of rechter wielkast). In een HardTop heb je 1m90 lengte achter het originele schot, in een auto zonder dit schot kan je met een vloer op 30 cm hoogte zonder probleem voorbij het belasting-schot en heb je lengte genoeg voor iedereen (behalve de echt uitzonderlijke reus - en ben je echt reusachtiog lang dan pas je sowieso niet achter het stuur).
Slapen in de auto is erg handig als je onderweg bent en/of voor een korter uitstapje. De auto ziet er gewoon utilitair uit, zonder de toeristische uitstraling van zo'n pak op het dak.
Een modernere 110 (300Tdi, Td5 of Puma) is lang niet zo oncomfortabel als sommigen wel zeggen (een moderne omdat die - zeker na nog wat aanvullende geluidsdemping - toch duidelijk stiller is als de eerste 110-en, en de modernere rijden net zo vlot met het verkeer mee als een Disco 1 of 2), de rechtoppe zit is niet waar iedereen van houdt maar de actieve zit heeft zeker ook zo z'n voordelen (paradoxaal genoeg juist ook bij sommige rugklachten).
Bedenk evenwel wel dat een 110 een stuk duurder zal uitpakken, de Defender en voorgangers houden veel beter waarde als de Disco. Aan de andere kant zullen sommige onderhouds-kosten bij de Disco duurder uitpakken (maar de basis, motor en rollend deel, is gelijk of vrijwel gelijk), alleen als je een Disco 2 hebt met alle opties en alle "bijbehorende" gebreken kunnen de onkosten het prijsverschil tussen Defender en Disco evenaren ... ofwel: een beetje nette Disco is gewoonlijk een stuk goedkoper.
Verder is er natuurlijk een niet gering verschil in uitstraling: Je loopt in een Defender hoogstens een risico als jager of boswachter gezien te worden, vrijwel iedereen denkt dat je "niet voor je lol" in een Defender rijdt en dat scheelt een boel vragen (dat is althans mijn ervaring).
Groeten MarcS
Hallo Jens,
Welkom op het forum.
Los van het type landrover wil ik je de vraag stellen of je bv in Duitsland ook in millieu-zones wilt rijden. Dan is een groene millieusticker wel handig (of een heel oude landrover met blauwe platen). Vooral de wat oudere landrovers komen voor een groene sticker niet in aanmerking. Zo uit mijn hoofd ergens vanaf de latere td5 motoren is een groene sticker mogelijk.
Veel plezier met uitzoeken en de reis.
Fenna
Welkom op het forum.
Los van het type landrover wil ik je de vraag stellen of je bv in Duitsland ook in millieu-zones wilt rijden. Dan is een groene millieusticker wel handig (of een heel oude landrover met blauwe platen). Vooral de wat oudere landrovers komen voor een groene sticker niet in aanmerking. Zo uit mijn hoofd ergens vanaf de latere td5 motoren is een groene sticker mogelijk.
Veel plezier met uitzoeken en de reis.
Fenna

-
Landmarcs
fenix2 schreef:Los van het type landrover wil ik je de vraag stellen of je bv in Duitsland ook in millieu-zones wilt rijden. Dan is een groene millieusticker wel handig (of een heel oude landrover met blauwe platen). Vooral de wat oudere landrovers komen voor een groene sticker niet in aanmerking. Zo uit mijn hoofd ergens vanaf de latere td5 motoren is een groene sticker mogelijk.
Ik begreep dat er dubieuze adressen zijn die groene stickers leveren voor niet altijd "groene" auto's.
Daarnaast weet ik niet wat de boete is en hoe er in Duitsland gehandhaafd wordt.
En tenslotte: een groene PretPlakette op je voorruit is niet verboden, vooral als de gelijkenis alleen oppervlakkig is.
Lastiger zijn overigens de (vooralsnog gelukkig maar een paar) Nederlandse steden met een inrijverbod -- daar wordt op kenteken bekeurd (zelfs al zou je een nieuwere schonere motor inbouwen houdt je normaal de oude vervuilings-inschaling).
Het is sowieso een achterlijke regeling: Scooters die meer vervuilen en die met name in de stedelijke omgeving rijden blijven hun vervuiling uithoesten.
Groeten MarcS die sinds 2010 per definitie in een groene auto rijdt - de oude was blauw
Landmarcs schreef:En tenslotte: een groene PretPlakette op je voorruit is niet verboden, vooral als de gelijkenis alleen oppervlakkig is.
Precies, je mag op je vooruit plakken wat je wilt...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
Een late Td5 is geel bestikkerd. Alleen met een door de TUV goedgekeurd en door gecertificeerd bedrijf gemonteerd partikelfilter kan daar groen van maken. Kostenplaatje pakweg 1500 euro.
Alle diesels in landrovers van voor 2002 komen op geen enkele nanier in aanmerking voor een groene plakette.
Zo uit het hoofd is de boete voor buitenlanders* tegen de 100 euro. Een valse ( nep, of onterecht op de auto geplakt) wordt gezien als geen plakette. Ook een auto die groen is maar er geen op de voorruit heeft wordt gezien als geen plakette.
*) Duitse bestuurders van een auto in een milieuzone die daar niet de juiste plakette voor heeft krijgen meen ik 40 euro boete, maar daarnaast wel een punt op het rijbewijs
Alle diesels in landrovers van voor 2002 komen op geen enkele nanier in aanmerking voor een groene plakette.
Zo uit het hoofd is de boete voor buitenlanders* tegen de 100 euro. Een valse ( nep, of onterecht op de auto geplakt) wordt gezien als geen plakette. Ook een auto die groen is maar er geen op de voorruit heeft wordt gezien als geen plakette.
*) Duitse bestuurders van een auto in een milieuzone die daar niet de juiste plakette voor heeft krijgen meen ik 40 euro boete, maar daarnaast wel een punt op het rijbewijs
gone
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Landmarcs schreef:En tenslotte: een groene PretPlakette op je voorruit is niet verboden, vooral als de gelijkenis alleen oppervlakkig is.
Precies, je mag op je vooruit plakken wat je wilt...![]()
![]()
![]()
Da's niet helemaal waar, en misschien wel helemaal niet waar.
Een Defender voorruit is zo klein dat je al heel snel het uitzicht teveel beperkt.
Overigens heb je bij een Defender een niet te verwaarlozen probleem met al die "verplichte" stickers.
Maak je een rondje Europa en plak je al die plakettes en vignettes op je voorruit dan heb je geen ruit meer over.
In sommige landen zijn er zelfs voorschiften mbt een verbod op andere vignetten
... gelukkig zijn de Duitsers kennelijk ruimdenkend daar mag dus zelfs een nep-plakette.
(Nu ja, mogen ... je loopt denkelijk minder kans om op het eerste gezicht eruit gehaald te worden, ben je "erbij" dan ben je er natuurlijk wel roodgloeiend bij.)
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Dag Jens,
Even terug bij je oorspronkelijke vragen:
Als je als ondernemer grijs kan rijden is diesel eigenlijk altijd voordelig.
De dieselblokken hebben een schier eeuwig leven (behoudens de beperkte pech-gevallen), diesel rijdt voordeliger want een V8 op gas komt netto op het dubbele verbruik van een diesel en met een prijs van ± halfweg de diesel-prijs kom je dus geen stap verder. Zie je aankomen dat je heel veel in één bepaald buitenland zult rijden dan kan het lonen ook de brandstof-prijsstelling daar nog in de berekeningen te betrekken. (Tegen € 0.86 per liter diesel - zoals vorige week in Luxembourg kan bijna niks op, afgelopen zomer was het zelfs in Andorra nog duurder.)
En of je voor comfort gaat of voor "authentiek" dat is vooral een kwestie van smaak en appreciatie. Mijn wederhelft vindt "die bak van mij" toch stiekem ook wel iets leuks/eigens hebben (maar mijn wederhelft heeft niks met auto's of auto-rijden). In mijn omgeving merk ik ook dat de Defender een soort "aaibaarheid" heeft, ondanks zijn hoekige verschijning. In mijn omgeving heeft een Disco toch duidelijk meer een SUV/PCHooftstraat-tractor imago, maar goed dat hangt dus ook van je omgeving af.
En tenslotte is het het eigen gevoel: Voor mij heeft een Defender juist de charme van de tijdloosheid, en dus ben ik maar matig tevreden met de extra's die een Puma geeft. Een ander voelt zich ongelukkig in zo'n tochtig hok, zoals zo iemand zich ook heel ongelukkig voelt in een 2CV.
Nog weer anderen zijn blij met het Meccano-idee, om het het Daktari-gevoel (voor mij begon het met een "Bij-Luipaard-op-schoot"-gevoel).
Groeten MarcS
Even terug bij je oorspronkelijke vragen:
Als je als ondernemer grijs kan rijden is diesel eigenlijk altijd voordelig.
De dieselblokken hebben een schier eeuwig leven (behoudens de beperkte pech-gevallen), diesel rijdt voordeliger want een V8 op gas komt netto op het dubbele verbruik van een diesel en met een prijs van ± halfweg de diesel-prijs kom je dus geen stap verder. Zie je aankomen dat je heel veel in één bepaald buitenland zult rijden dan kan het lonen ook de brandstof-prijsstelling daar nog in de berekeningen te betrekken. (Tegen € 0.86 per liter diesel - zoals vorige week in Luxembourg kan bijna niks op, afgelopen zomer was het zelfs in Andorra nog duurder.)
En of je voor comfort gaat of voor "authentiek" dat is vooral een kwestie van smaak en appreciatie. Mijn wederhelft vindt "die bak van mij" toch stiekem ook wel iets leuks/eigens hebben (maar mijn wederhelft heeft niks met auto's of auto-rijden). In mijn omgeving merk ik ook dat de Defender een soort "aaibaarheid" heeft, ondanks zijn hoekige verschijning. In mijn omgeving heeft een Disco toch duidelijk meer een SUV/PCHooftstraat-tractor imago, maar goed dat hangt dus ook van je omgeving af.
En tenslotte is het het eigen gevoel: Voor mij heeft een Defender juist de charme van de tijdloosheid, en dus ben ik maar matig tevreden met de extra's die een Puma geeft. Een ander voelt zich ongelukkig in zo'n tochtig hok, zoals zo iemand zich ook heel ongelukkig voelt in een 2CV.
Nog weer anderen zijn blij met het Meccano-idee, om het het Daktari-gevoel (voor mij begon het met een "Bij-Luipaard-op-schoot"-gevoel).
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:VeeTee schreef:Landmarcs schreef:En tenslotte: een groene PretPlakette op je voorruit is niet verboden, vooral als de gelijkenis alleen oppervlakkig is.
Precies, je mag op je vooruit plakken wat je wilt...![]()
![]()
![]()
Da's niet helemaal waar, en misschien wel helemaal niet waar.
Een Defender voorruit is zo klein dat je al heel snel het uitzicht teveel beperkt.
Overigens heb je bij een Defender een niet te verwaarlozen probleem met al die "verplichte" stickers.
Maak je een rondje Europa en plak je al die plakettes en vignettes op je voorruit dan heb je geen ruit meer over.
In sommige landen zijn er zelfs voorschiften mbt een verbod op andere vignetten
... gelukkig zijn de Duitsers kennelijk ruimdenkend daar mag dus zelfs een nep-plakette.
(Nu ja, mogen ... je loopt denkelijk minder kans om op het eerste gezicht eruit gehaald te worden, ben je "erbij" dan ben je er natuurlijk wel roodgloeiend bij.)
Groeten MarcS
Ik had het over wat je wilt, niet waar je wilt...
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Terug naar “Nieuw op het forum”