Freelander 1 1,8i 2000: koppeling stuk

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Th0mas

Freelander 1 1,8i 2000: koppeling stuk

Berichtdoor Th0mas » 03 Apr 2016, 19:20

Sinds afgelopen donderdag ben ik de eigenaar van een Freelander 1 met 1.8 benzine motor uit bouwjaar 2000. De auto leek technisch prima in orde, en er is de afgelopen jaren al het nodige aan gesleuteld en vervangen als ik kijk naar de facturen die er bij zaten.
De afgelopen paar dagen zonder enige problemen rond gereden, tot er vandaag bij het opdraaien van de oprit ineens een luide 'krak' te horen was waarna het koppelingspedaal niet meer terug omhoog kwam, en ik de auto ook niet meer uit de 1e versnelling kon halen.

Na gestopt te zijn haalde ik met de hand het pedaal terug omhoog waarna deze ineens doorschoot naar een veel hogere stand dan normaal. Waarschijnlijk was dit probleem er al, want aan de stang van het koppelingspedaal vond ik een aantal gebroken tyraps.
Bij het omhoog of omlaag bewegen voel ik slechts een lichte weerstand van een veer, dus geen oliedruk.
Ik kan geen olielek ontdekken, en het oliereservoir zit gewoon vol.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, of ideeën wat ik kan proberen om hier achter te komen?

Roger B.

Re: Freelander 1 1,8i 2000: koppeling stuk

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2016, 19:22

tja, gezien de tyraps zou ik beginnen te kijken of het pedaal nog wel aan de mastercilinder zit, of dat die tyraps daar voor ingezet waren
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 03 Apr 2016, 21:08

Stangetje van de master cylinder losgeschoten van het pedaal. Bevestiging was waarschijnlijk al stuk, gezien de tiewrap. Je moet even met je hoofd in een vreemde kronkel bij de pedalen gaan liggen om het goed te zien, je ziet vanzelf wat er mis is. Waarschijnlijk plastic busje gebroken en circlip eraf.
Heb het zelf ook gehad, en inderdaad ook nood reparatie gedaan met elastiek of tiewrap om het stangetje op zijn plek aan het pedaal te houden.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Th0mas

Berichtdoor Th0mas » 04 Apr 2016, 22:02

Vandaag het luchtfilter gedemonteerd om beter zicht te krijgen op de slave cilinder. Ook deze zat met een heel aantal tyraps aan de steun, een deel van de tyraps was gebroken, evenals de plastic rand van de cilinder waardoor de slave cilinder eigenlijk los in de motorruimte lag.
Na demontage bleek de steun verbogen en een stuk te missen, uiteindelijk dus maar een nieuwe set opgehaald. Koppeling werkt weer perfect en het pedaal komt ook niet meer te ver omhoog.

Terug naar “Techniek”