Beste mensen,
Gisteren op de terugweg van Furstenau naar NL plotseling schok door auto, koelwatertemperatuurmeter loopt in 1 keer naar beneden (gaat uit), en rode lampje bij meter gaat branden. Ook vermogensverlies.
Onmiddellijk gestopt. Voldoende koelvloeistof. Geen lekkage. Ventilator draait wel vaak, ook onder het rijden.
Na 15 min afkoelen, staat tempmeter weer in het midden, weer rijden maar na 10-20km weer hetzelfde euvel.
Wat kan het zijn?
Thermosstaat is pas vernieuwd, waterpomp ook nog geen jaar oud.
Graag jullie ideeen.
D2 2003 TD5 motortemperatuur probleem
D2 2003 TD5 motortemperatuur probleem
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
- Erik Peters
Re: D2 2003 TD5 motortemperatuur probleem
Misschien toch de thermostaat?
Ik weet niet precies hoe het zit/geregeld wordt, maar ik kan mij voorstellen als de thermostaat in één keer wijd open gaat en al het koude water uit de radiateur naar het blok loopt de meter naar 'nul' gaat, de ecu verwacht dit niet en gaat in noodloop (vermogensverlies) en geeft middels het (rode)lampje aan dat er iets niet klopt. Na afkoelen reset de ecu zich en vervolgens gebeurt hetzelfde weer. De ventilator wordt aangestuurd door de ecu??, die vind dat het koelwater rond de motor iets te warm is dus ventilator aan om te koelen (wat niet gebeurt omdat de thermostaat dicht zit).
Zo maar een gedachte.
Groet,
Erik.
Ik weet niet precies hoe het zit/geregeld wordt, maar ik kan mij voorstellen als de thermostaat in één keer wijd open gaat en al het koude water uit de radiateur naar het blok loopt de meter naar 'nul' gaat, de ecu verwacht dit niet en gaat in noodloop (vermogensverlies) en geeft middels het (rode)lampje aan dat er iets niet klopt. Na afkoelen reset de ecu zich en vervolgens gebeurt hetzelfde weer. De ventilator wordt aangestuurd door de ecu??, die vind dat het koelwater rond de motor iets te warm is dus ventilator aan om te koelen (wat niet gebeurt omdat de thermostaat dicht zit).
Zo maar een gedachte.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Heb je de wagen schoongespoten? Heb het wel eens gehad met een Disco Td5 met een radiateur die vol modder zat. Ik zou dan denken dat ie WARM wordt en naar het rood gaat maar het blijft een Land Rover.
Maar aangezien jij ook net uit de prut komt zou dat m'n eerste verdachte zijn.
Maar aangezien jij ook net uit de prut komt zou dat m'n eerste verdachte zijn.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Hoi Edward,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben niet in de modder geweest omdat tussenbak aan zijn einde is en het tot aanstaande vrijdag nog moet volhouden want dan komt er eentje van Ashcroft onder.
Bedankt voor je reactie.
Ik ben niet in de modder geweest omdat tussenbak aan zijn einde is en het tot aanstaande vrijdag nog moet volhouden want dan komt er eentje van Ashcroft onder.
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
Tata-D2 schreef:Hoi Edward,
Bedankt voor je reactie.
Mmmh ja, dan wordt het toch weer het standaard rijtje van ecu controleren en heel het koelsysteem checken.
Edward van Vugt
- RobStewart
... when you say the warning lamp came on, then I'm assuming it's the high water temp warning lamp that came on while the gauge went to zero ?
Now the interesting thing about this is that the feed for both is the same, So Pin C0230-20 from the main fuse box and C0233-15 from the Engine Management ECU, so to me it sounds like an internal failure in the instrument pack itself or the Engine Management ECU as it will go into limp home if the coolant temperature is too high - so this bit of info below will help you determine if the problem is the sensor, the cooling system or the instrument pack.
Motorkoelvloeistof-temperatuursensor (ECT)
De ECT-sensor bevindt zich in het koelvloeistof-uitlaatbochtstuk bovenop de motor. Vanaf de ECT-sensor ontvangt de ECM informatie over de koelvloeistof-temperatuur. De ECM gebruikt deze informatie van de ECT voor de volgende functies:
Berekeningen voor de brandstof-dosering.
Temperatuur-meter.
Beperken van de werking van de motor als de koelvloeistof-temperatuur te hoog oploopt.
Koelventilator - werking.
Gloeistiften - activeringstijd.
De ECT werkt als een NTC-sensor. Met het stijgen van de lucht-temperatuur zal de weerstand in de sensor afnemen. Met het dalen van de temperatuur zal de weerstand in de sensor toenemen. Door de ECM wordt het spanningssignaal vergeleken met de in het geheugen opgeslagen waarden zodat de brandstof-dosering wordt aangepast zodat onder alle omstandigheden de optimale rijkarakteristieken gehandhaafd worden.
Ingangs uitgangssignaal
De ingangs- en uitgangssignalen voor de ECT zijn massa en signaal uit.
Het ECT-signaal wordt gemeten aan pen 7 van ECM-connector C0158. Het massapad gaat via pen 18 van ECM-connector C0158.
Tabel eCT-sensor temperatuur weerstand.
Temperatuur °C Weerstand, Ohm (nominaal)
-10 9397
0 5896
10 3792
30 1707
50 834,0
70 435,7
90 243,2
110 144,2
130 89,3
De ECT-sensor kan op de volgende manieren defect raken of een incorrect signaal leveren:
Onderbroken circuit in de sensor.
Kortsluiting naar voertuig-voeding.
Kortsluiting naar massa.
Incorrecte mechanische montage.
Signaal gefixeerd boven 40°C en niet gedetecteerd.
Signaal gefixeerd onder 40°C en niet gedetecteerd.
Als door een ECT-sensor een incorrect signaal wordt geleverd kan dit blijken uit ��n van de volgende symptomen:
Moeilijke koude start.
Moeilijke warme start.
Moeilijkheden met het rijgedrag.
Het temperatuur-waarschuwingslampje in de instrumentengroep gaat branden.
Door de temperatuur-meter wordt een overmatig hoge temperatuur aangegeven.
Door de temperatuur-meter wordt een overmatig lage temperatuur aangegeven.
Als een component defect raakt berekent de ECM de koelvloeistof-temperatuur op basis van het signaal van de brandstof-temperatuursensor. In dat geval zal de grens-waarde voor de werking van de motor als de koelvloeistof-temperatuur te hoog oploopt niet functioneren.
Het waarschuwingslampje (MIL) zal niet gaan branden als een ECT-sensor defect raakt.
Rob
Now the interesting thing about this is that the feed for both is the same, So Pin C0230-20 from the main fuse box and C0233-15 from the Engine Management ECU, so to me it sounds like an internal failure in the instrument pack itself or the Engine Management ECU as it will go into limp home if the coolant temperature is too high - so this bit of info below will help you determine if the problem is the sensor, the cooling system or the instrument pack.
Motorkoelvloeistof-temperatuursensor (ECT)
De ECT-sensor bevindt zich in het koelvloeistof-uitlaatbochtstuk bovenop de motor. Vanaf de ECT-sensor ontvangt de ECM informatie over de koelvloeistof-temperatuur. De ECM gebruikt deze informatie van de ECT voor de volgende functies:
Berekeningen voor de brandstof-dosering.
Temperatuur-meter.
Beperken van de werking van de motor als de koelvloeistof-temperatuur te hoog oploopt.
Koelventilator - werking.
Gloeistiften - activeringstijd.
De ECT werkt als een NTC-sensor. Met het stijgen van de lucht-temperatuur zal de weerstand in de sensor afnemen. Met het dalen van de temperatuur zal de weerstand in de sensor toenemen. Door de ECM wordt het spanningssignaal vergeleken met de in het geheugen opgeslagen waarden zodat de brandstof-dosering wordt aangepast zodat onder alle omstandigheden de optimale rijkarakteristieken gehandhaafd worden.
Ingangs uitgangssignaal
De ingangs- en uitgangssignalen voor de ECT zijn massa en signaal uit.
Het ECT-signaal wordt gemeten aan pen 7 van ECM-connector C0158. Het massapad gaat via pen 18 van ECM-connector C0158.
Tabel eCT-sensor temperatuur weerstand.
Temperatuur °C Weerstand, Ohm (nominaal)
-10 9397
0 5896
10 3792
30 1707
50 834,0
70 435,7
90 243,2
110 144,2
130 89,3
De ECT-sensor kan op de volgende manieren defect raken of een incorrect signaal leveren:
Onderbroken circuit in de sensor.
Kortsluiting naar voertuig-voeding.
Kortsluiting naar massa.
Incorrecte mechanische montage.
Signaal gefixeerd boven 40°C en niet gedetecteerd.
Signaal gefixeerd onder 40°C en niet gedetecteerd.
Als door een ECT-sensor een incorrect signaal wordt geleverd kan dit blijken uit ��n van de volgende symptomen:
Moeilijke koude start.
Moeilijke warme start.
Moeilijkheden met het rijgedrag.
Het temperatuur-waarschuwingslampje in de instrumentengroep gaat branden.
Door de temperatuur-meter wordt een overmatig hoge temperatuur aangegeven.
Door de temperatuur-meter wordt een overmatig lage temperatuur aangegeven.
Als een component defect raakt berekent de ECM de koelvloeistof-temperatuur op basis van het signaal van de brandstof-temperatuursensor. In dat geval zal de grens-waarde voor de werking van de motor als de koelvloeistof-temperatuur te hoog oploopt niet functioneren.
Het waarschuwingslampje (MIL) zal niet gaan branden als een ECT-sensor defect raakt.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
Een paar keer eerder meegemaakt... temp meter valt naar koud en tegelijk gaat wel de lamp aan voor te heet.... telkens opgelost met nieuwe sensor
gone
Bedenk me net dat toen onze D2 een lekke radiateur had hij hetzelfde deed, dus de meter omlaag, lampje aan en noodloop. Gelukkig lekte ze ook meteen genoeg koelvloeistof om het tot een heel korte zoektocht te beperken. 
Edward van Vugt
Beste mensen,
Bedankt voor alle reacties.
@rob. Inderdaad het rode lampje ging branden toen de meter naar 0 ging.
Ik zal morgen direct zo'n sensor laten aanrukken.
Bedankt voor alle reacties.
@rob. Inderdaad het rode lampje ging branden toen de meter naar 0 ging.
Ik zal morgen direct zo'n sensor laten aanrukken.
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
Beste mensen,
Vanmiddag de ect-sensor vervangen, geen melding meer van dalende temperatuurmeter en rode lampje. Nog bedankt voor alle tips.
Maar....... de voorste fan, dus die net achter de gril, blijft constant draaien. Al direct na het starten en de hele tijd onderweg.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Vanmiddag de ect-sensor vervangen, geen melding meer van dalende temperatuurmeter en rode lampje. Nog bedankt voor alle tips.
Maar....... de voorste fan, dus die net achter de gril, blijft constant draaien. Al direct na het starten en de hele tijd onderweg.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2