accu kabel van linker scherm naar accu tdci

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mlampie

accu kabel van linker scherm naar accu tdci

Berichtdoor Mlampie » 15 Mar 2016, 14:48

Hallo Allemaal,

Ik heb een winglocker gekocht en daarin zit nu een Nato aansluiting waarop ik startkabels kan aansluiten.
Tevens wil ik de locker gebruiken om een hoofdschakelaar in te bouwen waarop ik mijn lier kan aan of uitschakelen.

Dus in mijn simpele gedachten hoef ik dan maar een set kabels naar de accu te trekken ( de lier haalt stroom vanaf de hoofdschakelaar in de locker). Tegelijkertijd een auto starten met kabels en lieren lijkt me niet denkbaar.

mijn vraag is eigenlijk hoe laat ik de kabels vanaf mijn linker wing naar de accu bak lopen.

foto is ter illustratie (van het internet)

[Afbeelding

Roger B.

Re: accu kabel van linker scherm naar accu tdci

Berichtdoor Roger B. » 15 Mar 2016, 17:24

Massa kabel leg je dichtbij naar een goed punt aan je chassis. Plus in flexibele buis met p klemmen met rubberbescherming aan je binnenscherm en chassis... doorvoerrubber naar je accu.

Naar wens de stekkerdoos voor of na die schakelaar er bij op zetten. Lier na de schakelaar...

Zelf zou ik die schakelaar liefst zo dicht mogelijk bij de accu zetten overigens... alle dikke plus kabels die geen spanning voeren als ze niet daadwerkelijk in gebruik zijn kunnen in geval van beknelling bij een ongeval oid ook geen kortsluiting maken
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 15 Mar 2016, 19:56

Een andere optie is om een korte (dikke) draad van schakelaar naar startmotor te leggen. Die aansluiting op de startmotor (c.q. startrelais) staat toch al continu in verbinding met je accu, en die leiding is in ieder geval dik genoeg voor de startstroom, dus lieren moet ook lukken. Scheelt een stuk leiding en doorvoer naar de accubak onder de stoel. Goed beschermen en vastzetten is inderdaad een belangrijk punt zoals Roger al zegt.
Ik heb dezelfde setup, ook zo'n schakelaar in hetzelfde kastje in de wing, en een 9500 lbs Superwinch lier.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Mar 2016, 20:11

ligt er aan wat voor motor, hij heeft een puma meen ik, die heeft de startmotor inderdaad links ( niet echt heel bereikbaar overigens onder die spagettie van koelwaterslangen) maar een Td5 heeft de startmotor rechts zitten bijvoorbeeld.....
gone

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 15 Mar 2016, 22:41

Wat een info allemaal super !!!! ;-)

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Mar 2016, 22:46

Als je de lier gaat voeden via de kabel van de accu naar de startmotor zou ik toch eens even controleren hoe dik die kabel is? Bovendien heb ik wel eens een uitgesmolten aansluiting op de startmotor gezien na een langdurige lier-actie omdat die koppeling van kabels kennelijk een flinke overgangsweerstand en dus hitte opleverde.

Voor die paar euro dat een 2 meter 50mm2 kabel kost ging ik niet lopen kloten en zette ik hem gewoon op de accu ipv op de startmotor. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”