licht en cardan, defender 90 uit 2008

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jinx

licht en cardan, defender 90 uit 2008

Berichtdoor Jinx » 18 Feb 2016, 18:20

Gisteravond reed ik op de snelweg toen ineens mijn lichten uitvielen. Ik heb de eerste en beste afslag genomen en het thuisfront gebeld voor wat te doen. er was nog niemand thuis die mij kon komen helpen en overlegd dat als ik met aangepaste snelheid met gevarenlichten aanreed ik maar naar huis moest rijden. Met gevarenlichten aan ben ik dus mijn weg vervolgd (nog plm 25 km van huis). Door Leiden heen ging het goed....maar daarna moest ik door de polder de laatste 20 km afleggen....Dat is met alleen gevarenlichten toch wel erg lastig rijden. Bij een rotonde gestopt en automobilist het probleem uitgelegd.Ik kon hem achter hem aanrijden. 7 km voor mijn huis moest hij andere richting op en hij stopte netjes op parkeerplaats om te vragen of ik het wel zou redden. Tuurlijk....ik zoek gewoon voor die laatste paar km een andere auto en het is goed verlicht. Hij reed weg en ik wilde ook van parkeerplaats afrijden maar er kwam een geluid onder mijn auto vandaan daar wordt een alleen garagehouder gelukkig van. Geen meter kwam ik meer vooruit. Thuisfront weer gebeld (die was inmiddels ook thuis aangekomen) dus die kwam met auto eraan. De handrem werkte niet meer. Om lang verhaal kort te maken....Mijn man heeft toch de auto weer aan het rijden gekregen....en de lichten deden het 5 minuten onder het rijden en toen ineens niet meer...Maar auto staat inmiddels bij garage.... Cardan kapot......Mijn vraag is hebben licht en cardan met elkaar te maken....wat raden jullie mij aan wat betreft reparatie. zelf onderdelen bestellen en waar. (dat het niet slim is om met alleen gevarenlichten in het donker te rijden, weet ik)

Edward

Re: licht en cardan, defender 90 uit 2008

Berichtdoor Edward » 18 Feb 2016, 18:40

Gevalletje dubbele pech. De verlichting is meestal een van de schakelaars. Of de lichtschakelaar of de groot/klein/raw schakelaar. Beise zijn voordelig te bestellen in UK. :)

De cardan die geen aandrijving meer geeft lijkt me niet de cardan assen maar verbinding tussen de hoofdbak en de tussenbak. Dat is kut want dan is meestal niet alleen de inputgear van de tussenbak af maar ook de uitgaande as van de hoofdbak..... :roll: :roll:

Dat is dus veel meer werk en ook kostbaarder aan een ruil/revisie/andere bak. :(

Edit: zie nu dat ie uit 2008 is, die hebben een losse extra verbinding tussen hoofdbak en tussenbak. Die is van peperkoek en sommigen slopen die aan de lopende band terwijl anderen er geen last van hebben. De tussenbak moet er nog steeds af, maar het is een stuk voordeliger dan een kapotte hoofdbak.
Laatst gewijzigd door Edward op 18 Feb 2016, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Rangie

Berichtdoor Rangie » 18 Feb 2016, 19:26

Wanner je er een nieuwe lichtschakelaar op laat monteren, bestel dan ook een zweedse lichtversterker bij bijv Landreiziger.
Dit spaart je de volgende keer stress, en een lichtschakelaar!
Het klinkt alsof je per ongeluk het midden-diff hebt ingeschakeld?
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 19 Feb 2016, 12:16

je kan het de schakelaar ook ontlasten dmv een relais bij de schakelaar te maken,

zie de kennisbank op de startpagina http://lrch.nl/kennisbank/omloopkit-voo ... schakelaar

groet Ron

Ps: Die 25 valt nog mee, op deze manier van Breda naar Leiden gereden.
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Feb 2016, 20:01

of je trekt de stekker van de schakelaar uit de stekker van de stuurkolom en brugt daar met paperclip of wat dan ook effe het licht aan ;-)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2016, 10:07

Edward schreef:Gevalletje dubbele pech. De verlichting is meestal een van de schakelaars. Of de lichtschakelaar of de groot/klein/raw schakelaar. Beise zijn voordelig te bestellen in UK. :)

De cardan die geen aandrijving meer geeft lijkt me niet de cardan assen maar verbinding tussen de hoofdbak en de tussenbak. Dat is kut want dan is meestal niet alleen de inputgear van de tussenbak af maar ook de uitgaande as van de hoofdbak..... :roll: :roll:

.....

Wat betreft "geen aandrijving": Ook een "doorgeslagen" meenemer doet alle aandrijving verdwijnen (diff-lock helpt dan wel).
Op zich geen slechte oplossing: zowel de meenemers als de losse verbinding tussen de twee bakken als slijtage-deel (peperkoek) ... je ziet dan direct wie er de grootste koekhappers zijn.

Wat betreft het licht:
Monteer ook een "Zweedse lichtversterker" of een vergelijkbare relais-schakeling zodat de volle lichtstroom niet meer door de fragiele lichtschakelaars gaat -- met de "Zweedse" oplossing gaan de snoepgoed schakelaars schier eindeloos mee..
Die lichtschakelaars komen van een andere koekenbakker: Patissier Lucas   "Lucas ... King of Darkness".

Groeten MarcS

PS De echte "Zweedse lichtversterker" uit Zweden is goed genoeg, doet het bij mij al een jaar of 10, heb je pech dan gaat ie langer mee als de auto.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2016, 10:14

Roger B. schreef:of je trekt de stekker van de schakelaar uit de stekker van de stuurkolom en brugt daar met paperclip of wat dan ook effe het licht aan ;-)

Het hangt een beetje af van wat er stuk is in het licht-circuit.
Soms heb je wel sein-licht (dat is dan wel beide licht-spiralen dus met wat langer branden gaan dan de lampjes versneld stuk).
Soms heb je wel grootlicht door de lichtschakelaar met beleid tussen twee standen in te zetten.
Soms zit het dieper weg.

Groeten MarcS

Jinx

Berichtdoor Jinx » 20 Feb 2016, 10:19

Dank jullie wel allemaal. Hij staat nog bij de werkplaats....is verder nog niet naar gekeken...ik wacht met spanning af..

Houston

Berichtdoor Houston » 09 Mar 2016, 21:36

Tot het moment dat ik de schakelaar vervangen heb (en een lichtversterker ertussen heb gezet ;) ) functioneerde het bij mij ook op die manier;
De lichtschakelaar precies tussen stads- en dimlicht in zetten. Heb daar toch zeker een maand mee rond gereden; is ff pielen bij het aanzetten maar blijft dan best zitten en het werkt gewoon! :lol:

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mar 2016, 23:18

Houston schreef:Tot het moment dat ik de schakelaar vervangen heb (en een lichtversterker ertussen heb gezet ;) ) functioneerde het bij mij ook op die manier;
De lichtschakelaar precies tussen stads- en dimlicht in zetten. Heb daar toch zeker een maand mee rond gereden; is ff pielen bij het aanzetten maar blijft dan best zitten en het werkt gewoon! :lol:

En als je dan de gedomd/ongedimd schakelaar op ongedimd groot licht zet zie je aan het oplichten van het blauwe "ongedimd-grootlicht" lampje dat het gepiel met de schakelaar het bedoelde resultaat geeft, daarna kan jer terug naar gedimd.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”