Ik rij momenteel in Noorwegen rond en vandaag is de voorruitsproeier er mee gestopt. Is met de huidige weersomstandigheden in Noorwegen erg lastig, vandaar verzoek om informatie die tot het opsporen van het euvel kan leiden.
- tankje is gevuld
- sproeierpompje loopt (achterruitsproeier werkt prima)
- er komt geen vloeistof uit de voorruitsproeier
- kan geen lekkage zien in linker spatscherm of in motorruimte
- interieur wordt niet nat
- er lijkt wel vloeistof te lekken midden onder de auto bij gebruik sproeier
Kun je de voorruit sproeier simpel uit de carrosserie halen, zodat ik kan zien of er wel vloeistof uit het slangetje komt en de sproeier verstopt zit? Of trek je dan zaken kapot?
Alle tips zijn welkom!
Def 110 2008 Td4 Puma. voorruitsproeier werkt niet
Def 110 2008 Td4 Puma. voorruitsproeier werkt niet
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
-
Roger B.
Re: Def 110 2008 Td4 Puma. voorruitsproeier werkt niet
Aangenomen dat het bij de puma niet anders zit... nee de sproeier zit van binnen met een moer vast.
Het pompje van de achterruitsproeier is een ander pompje dan dat van de voorruitsproeieres... dus dat die van achteren werkt wil niet zeggen dat je pompje van de voorruitsproeiers ook werkt...
Sproeierkopjes kunnen verstopt zitten.... ff doorprikken met speld oid en zien of dat verschil maakt... gezien waar je zit is bevroren ook nog een optie
Het pompje van de achterruitsproeier is een ander pompje dan dat van de voorruitsproeieres... dus dat die van achteren werkt wil niet zeggen dat je pompje van de voorruitsproeiers ook werkt...
Sproeierkopjes kunnen verstopt zitten.... ff doorprikken met speld oid en zien of dat verschil maakt... gezien waar je zit is bevroren ook nog een optie
gone
Anders als noodoplossing bij een automat zaak of garage slang halen en die vanaf de pomp gewoon onder de motorkap door (de kier in 25mm oid) naar de ruitenwissers brengen daar aan binden met trekplastic.
Kun je iig je ruit schoon krijgen.
Kun je iig je ruit schoon krijgen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Misschien een suffe vraag, maar is je sproeivloeistof bestand tegen de daar mogelijk heersende temperaturen?
Fenna
Fenna

Aan de vloeistof ligt het niet, want achterruitsproeier werkt wel normaal, en er loopt volgens mij vloeistof onder de auto uit in de buurt van het schutbord.
A_Erven schreef:Aan de vloeistof ligt het niet, want achterruitsproeier werkt wel normaal, en er loopt volgens mij vloeistof onder de auto uit in de buurt van het schutbord.
Grote kans dan dat de slang van de sproeikop losgesloten is. De Puma heeft een heel ander dash dus ik weet niet hoe het daar zit, maar bij de Tdi kon je (weliswaar lange dunne lenige slangenvingers nodig) via het gat van de asbak bij die aansluiting komen.
Kijk ook even of er niet ergens onderweg de slang van het terugslagklepje is afgeschoten.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Misschien heel simpel gedacht, gewoon een doorgesleten slang? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de lekkage binnen in de wagen zit, binnen niet nat wordt en onder de wagen lekt bij bedienen ruitensproeier.
Even de slang helemaal nalopen voor de zekerheid en voor je je dash gaat demonteren.
G-J.
Even de slang helemaal nalopen voor de zekerheid en voor je je dash gaat demonteren.
G-J.
Trek bij het watervaatje de slang los van de voorruitsproeier en verwissel dat met de slang van de achterruitsproeier.
Als de problemen zich beperken tot dit dingetje, heb je een wereldauto!

Als de problemen zich beperken tot dit dingetje, heb je een wereldauto!
-
Roger B.
moet je alleen je achterruit sproeien als je voor water op je ruit wil

gone
Problem solved. Midden facia en steun er achter verwijderd en slang bleek los geschoten van de sproeierkop. Er pompte dus gewoon ruitensproeier vloeistof achter het dashbord...Vraag me wel af waarom die sproeierkop niet gewoon op de motorkap zit zoals bij de meeste auto's? Maar dat zal real British Engineering zijn
Dank voor alle reacties en adviezen. We trekken rijden morgen weer verder richting NoordKaap voorzien van werkende ruitensproeier en antivries concentraat tot -65 grd.
Dank voor alle reacties en adviezen. We trekken rijden morgen weer verder richting NoordKaap voorzien van werkende ruitensproeier en antivries concentraat tot -65 grd.