Ombouwen 110 1986 naar Grijs kenteken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sanderhvs

Ombouwen 110 1986 naar Grijs kenteken

Berichtdoor sanderhvs » 09 Feb 2016, 15:40

Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds kort in bezit van een Defender 110 uit 1986. Het is een leger uitvoering met hard-top welke een aantal jaren geleden al een nieuwe motor heeft gekregen (200TDI). Prima in orde dus. Nu wil ik de auto graag om laten keuren naar Grijs kenteken.
Is er iemand hier die er ervaring mee heeft? De auto is te laag voor alleen een afscheiding van 30 cm en er moet dus een volledige schot in. Ik was van plan om dit gewoon van betonplex te fabriceren. Is dat toegestaan? En zo ja wat voor bevesitigings materialen mag ik dan gebruiken? Er word veel gesproken over popnagels, breekbouten en carrosserielijm, maar verder niet. Wie heeft hier ervaring mee en is bereid wat info te delen over wat ze wel goed keuren en wat niet?
Alvast bedankt!

Edward

Re: Ombouwen 110 1986 naar Grijs kenteken

Berichtdoor Edward » 09 Feb 2016, 15:53

Als je geen verhoogd dakje wilt plaatsen kom je idd uit bij een volledige wand. Die mag je gewoon van hout maken en verlijmen middels een goede kit is voldoende. Voor het gemak zou ik op de boden en aan de zijden een paar stukje hoeklijn plaatsen zodat je een goede aanslag hebt om tegen aan te lijmen. Neem aan dat er geen hemel in de wagen zit maar anders mag je daar net onderdoor gaan zonder de hemel te verknoeien.

De wand hoeft niet direct achter de stoelen te staan zolang je maar een laadvloer overhoud die lang genoeg is voor het grijs kenteken blok.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2016, 19:03

Edward schreef:Als je geen verhoogd dakje wilt plaatsen kom je idd uit bij een volledige wand. Die mag je gewoon van hout maken en verlijmen middels een goede kit is voldoende. Voor het gemak zou ik op de boden en aan de zijden een paar stukje hoeklijn plaatsen zodat je een goede aanslag hebt om tegen aan te lijmen. Neem aan dat er geen hemel in de wagen zit maar anders mag je daar net onderdoor gaan zonder de hemel te verknoeien.

De wand hoeft niet direct achter de stoelen te staan zolang je maar een laadvloer overhoud die lang genoeg is voor het grijs kenteken blok.

De wand mag eventueel ook een zig-zag vertonen, dwz achter het originele laadbak-bulk-head eerst een "vensterbankje" achter de stoelen en daarna pas verticaal (je kan dan eventueel de versterkingsprofielen op de HardTop zijwanden gebruiken als steun voor het schot.
Daarmee houd je zowel de mogelijkheid om de stoel een beetje achterover te zetten en tegelijk heb je op de vloer nog steeds de volle lengte.
Bovendien blijven dan de gordels ook normaal bruikbaar.

En verder ... voldoen sommige 110-en ook zonder verhoogd dakje toch aan de 25cm-eis. Het gaat om enerzijds de "lichte opening" van de voordeur en anderszijds de hoogte van het dak achter. Heb je een beetje "strakke" veren achter, en staat ie voor niet zo hoog op de veren, dan haal je die 25 cm wellicht zonder verdere aanpassingen (de auto mag leeggeruimd zijn voor deze meting). Omdat de "lichte opening" gemeten moet worden met alle rubbers in de deuropening is daar nog enige ruimte om een klein beetje te "foefelen" (de deuropening serieus verkleinen kan ook maar lijkt mij niet echt handig).

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 09 Feb 2016, 19:11

Marc attendeerde mij op deze optie, dus een soort van getrapte versie van een volledig schot.
Gezien mijn spacers onder de veren achter van 5 cm haal ik misschien die 25 cm grens- ik moet even goed meten binnenkort op een vlakke ondergrond-enn indien zo, maak ik de " opzet" wand demontabel.

Tevens was er nog een andere eis; afstand uiterste punt in de cabine, lees het stuur, en wand.
Ik meen dat Marc het had over maximaal 110 cm.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2016, 19:27

tim schreef:Marc attendeerde mij op deze optie, dus een soort van getrapte versie van een volledig schot.
Gezien mijn spacers onder de veren achter van 5 cm haal ik misschien die 25 cm grens- ik moet even goed meten binnenkort op een vlakke ondergrond-enn indien zo, maak ik de " opzet" wand demontabel.

Tevens was er nog een andere eis; afstand uiterste punt in de cabine, lees het stuur, en wand.
Ik meen dat Marc het had over maximaal 110 cm.

En verder ook minstens 130 lengte voor het belasting-blok, maar tgv de afstand verste-punt-stuur <=> wand zit dat met die laadlengte bij een 110 altijd wel goed. De 98 cm hoogte haal je bij een HardTop altijd, dus dat is geen zorg.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Feb 2016, 00:15

naheffing en boetes zijn van dien aard dat ik marcs favoriete advies mbt laag schot eisen niet graag zou opvolgen. als je ZO op de grens gaat zitten kwa manier van meten en maat, wat als je dan tijdens een controle toevallig een ambtenaar tegen het lijf loopt die daar niet in mee gaat? of jij je auto toevallig net wat meer beladen hebt? of je veren inmiddels wat (om een andere favoriet te gebruiken) moe zijn geworden? :roll:

en een demontabel schot is fiscaal gewoon geen schot ;)
gone

tim

Berichtdoor tim » 10 Feb 2016, 01:07

Een fiscaal schot is alleen het exemplaar wat " vast" in de auto zit, helemaal waar.
Maar met die 25 cm eis,er dus aan kunnen voldoen , telt dat niet meer.
Ik ga zeker niet op nano achtige limieten werken, eerst eens goed meten, als de 110 van mij leeg 25.5 cm oid, dan wordt het gewoon weer een vast schot.
Een enkele keer heb ik 800/1000 kilo achterin, dan verdwijnt er zo pakweg 15 cm en meer veerweg.
Tevens wil ik zelf van de fiscus via mail bevestigd krijgen dat die 25 cm bij een lege auto van toepassing is, gewoon voor m'n eigen gemoedsrust.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2016, 09:45

Roger B. schreef:naheffing en boetes zijn van dien aard dat ik marcs favoriete advies mbt laag schot eisen niet graag zou opvolgen. als je ZO op de grens gaat zitten kwa manier van meten en maat, wat als je dan tijdens een controle toevallig een ambtenaar tegen het lijf loopt die daar niet in mee gaat? of jij je auto toevallig net wat meer beladen hebt? of je veren inmiddels wat (om een andere favoriet te gebruiken) moe zijn geworden? :roll:

Zoek even op "Fiscale eisen bedrijfsauto".

Daar staat o.a.:
    Is de maat X < 25 cm dan moet een volledige scheidingswand zijn aangebracht.
    Wijzevanmetenmaat X
    De maat X wordt als volgt gemeten:
    1. Plaats de auto in een nagenoeg horizontale positie en meet loodrecht op de laadvloer.
    2. Meet aan de buitenkant het hoogste punt in de deuropening (dagmaat). Hierbij hoeven
    afwerkranden e.d. niet te worden verwijderd.
    3. Meet aan de buitenkant het hoogste punt van de laadruimte zonder spoilers, dakreling en
    later aangebrachte afneembare delen, ongeacht waar deze zich bevinden.
    Als het dak zodanig bol is dat op het hoogste punt geen vlak deel met een breedte van minimaal 20 cm aanwezig is, moet worden gemeten vanaf het dak dat aan weerszijden op 10 cm afstand ligt van het hoogste punt.
    4. Bepaal het verschil tussen punt 2 en 3.

Nu kan je wel "plus royaliste que le roy" nog weer extra centimeters verkiezen maar dat is een persoonlijke keuze.
Mijns inziens is het wel vragen om problemen als je de "lichte deuropening" met vele centimeters zou verkleinen, maar de regels laten het als ik ze zo lees toe. Geen probleem kan het zijn als je de deurrubbers wat "strakker" in de deuropening vast lijmt (waardoor die rubbers dan wellicht eindelijk eens behoorlijk afdichten) ... dit kan een handige optie zijn als het om een paar extra "nano-meters" gaat.

En omgekeerd, zelf met een opzet-dakje haal je die 25 cm niet als je de wettelijk toegestane 1200 kg ergens boven de achteras laadt -- Floris-Tim geeft 15 cm veerweg, dat lijkt mij aan de optimistische kant, maar zelfs met 10 cm ga je over de grens.
Verder is het evident: Als de auto opgemeten en gewogen wordt dan gaat het om de lege auto, ook kastjes, tussenvloeren en andere betimmering telt niet mee voor de metingen met betrekking tot de "Fiscale eisen bedrijfsauto"

Blijft staan dat het verstandig is bij de mannen in het blauw een en ander na te vragen en liefst ook op papier vastgelegd te krijgen.
Ik had ooit een vraag - toen dat net weer opnieuw mocht - over een raam rechts in de laadruimte: Tot mijn verbazing stond er onaangekondigd een belastingman voor de deur om de auto even op te meten en de mogelijkheden te bespreken. De belastingman was overigens heel vriendelijk en hij was er eerder op uit om de omgelijkheden goed uiteen te zetten -- belastingmannen zijn er niet op uit om (teveel) problemen te maken, regels zijn regels maar ook niet meer (dwz: je geeft geen nog strengere uitleg aan de regels, daarmee haal je als belastingman nl veel extra werk op je hals).
Misschien hebben ze tegenwoordig iets minder tijd maar op een gerichte vraag krijg je uiteindelijk een adequaat antwoord.

Groeten MarcS

PS Mijn zieke geest bedenkt dat je ook hiervoor een stukje sjoemelsoftware kan inbouwen: Staat de auto stil en zonder lading? Zo ja, dan pompt een setje luchtveren de auto naar de 25cm eis. (In het dagelijks gebruik niet echt handig.) :twisted:

sanderhvs

Berichtdoor sanderhvs » 10 Feb 2016, 17:02

Wow bedankt voor de reacties. Ik ga ook nog eens eerlijk meten. Mocht het minder dan 25cm blijven dan word het inderdaad een tussenschot met klein vensterbankje zodat de stoelen normaal naar achter kunnen. Dat lijkt me de mooiste oplossing. Op zich is een volledige tussenschot ook geen ramp. Dan heeft de verwarming tenminste ook een redelijke kans :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2016, 18:55

sanderhvs schreef:Wow bedankt voor de reacties. Ik ga ook nog eens eerlijk meten. Mocht het minder dan 25cm blijven dan word het inderdaad een tussenschot met klein vensterbankje zodat de stoelen normaal naar achter kunnen. Dat lijkt me de mooiste oplossing. Op zich is een volledige tussenschot ook geen ramp. Dan heeft de verwarming tenminste ook een redelijke kans :lol:

't Is een beetje wat je wilt.
Voor een min of meer veilige laadruimte (maar dan heb je nog wel een extra, echt, slot op de achterdeur nodig) is een volledig schot (of een degelijk vergrendelbaar schot) eerste keus.
Voor een wat ruimere inzetbaarheid kan het handig zijn om langer als 1meter80 zaken naar voren te kunnen steken (je hebt op de vloer een krappe 2 meter lengte), en - maar dat doet lang niet iedereen - zonder schot kan je in de laadbak slapen als je een ± gemiddelde lengte hebt.

Groeten MarcS

PS Een dak met opzet-dakje is 2º hands nog wel eens te vinden ... je hoeft dan het originele dak niet te ruineren.

Terug naar “Techniek”