110 HCPU, onverklaarbaar aanlopend geluid uit aandrijflijn.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Krijger

110 HCPU, onverklaarbaar aanlopend geluid uit aandrijflijn.

Berichtdoor Krijger » 08 Feb 2016, 20:32

Er doet zich een probleem voor met mijn 110 HCPU en ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Ergens uit de aandrijflijn komt een aanlopend geluid. Het komt, blijft 2-10 seconden en is dan weer weg. Een geluid omschrijven is moeilijk maar ik ga mijn best doen. Het klinkt nog het meest alsof er een band aanloopt, je kent het geluid wel, als je te brede banden hebt en je stuurt ver in, het geluid lijkt daar op maar dan hoger van frequentie, afhankelijk van de snelheid.
Het komt volgens mij niet uit de bak of de diffs, daarvoor is het te scherp, het klinkt ook niet metallisch.. Het is ontzettend luid, je schrikt je het apelazarus :shock: !
het geluid is er opeens, meestal na 1 á 2 km rijden, dan is het er voor 2-10 seconden en dan is het weg, het blijft meestal ook de hele rit weg, al rijd ik 200km. Het is iedere keer 1 á 2 km na het weg rijden, ik rijd iedere dag met mijn laro naar mijn werk, dan kan ik het punt bijna op de 100 meter nauwkeurig schatten dat het geluid gaat komen :lol: ! Wellicht heeft dit te maken met uitzetting van onderdelen bij een bepaalde temperatuur dat het geluid opwekt?
Ik rijd dus dagelijks met de laro, en het doet zich inmiddels 2 weken voor. Nu blijft het geluid soms weg na 1 á 2 km , en komt het op een aantal km later, soms twee keer per rit.
Het is heel moeilijk om te onderzoeken waar het geluid vandaan komt, omdat het op willekeurige momenten komt en ook opeens weer weg is. Ik kan het ook niet oproepen door hard op te trekken, hard te remmen o.i.d. de richting schatten waar het vandaan komt is ook een onmogelijke opgave, de hele auto resoneert mee op het kabaal...
Wat ik in de seconden dat het geluid er was heb geprobeerd en wat allemaal géén verschil lijkt te maken:
- koppeling in
- bak in vrij
- hard remmen
- handrem hard aantrekken
- flink heen en weer sturen
- hard gas geven

Het probleem is dat het geluid soms over is na één van de bovenstaande handelingen, maar geen van bovenstaande handelingen resulteert iedere keer in het direct stoppen van het geluid, en als ik niets doe gaat het ook vanzelf weg na een paar seconden.
Ik heb al onder de auto door gekropen om te zien of er echt geen band o.i.d. aanloopt, maar niets te zien..

Wat ik onlangs (3 weken geleden) vervangen heb:
- cardan assen
- meenemers
- keerring voorste uitgaande as van de lt230 tussen bak

Enerzijds kan het niet aan de cardan assen liggen, anderzijds kan het vervangen misschien ook het geluid veroorzaakt hebben, kort hierna ontstonden de problemen.
De wiellagers vertonen trouwens geen speling en er zijn geen vreemde geluiden hoorbaar van de wiellagers zelf.
Diffs hebben wel wat vrije slag, maar volgens mij niet meer dan gebruikelijk.

Ik rijd iedere dag vrolijk rond met de laro, verder niets aan de hand, rijdt heerlijk zonder verdere klachten of gekke geluiden.

Kan iemand dit verklaren en me helpen dit raadsel op te lossen?

ppw

Re: 110 HCPU, onverklaarbaar aanlopend geluid uit aandrijflijn.

Berichtdoor ppw » 08 Feb 2016, 23:03

Kruisjes ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Feb 2016, 23:11

Misschien een steentje tussen de remschijf en de (blikken) spatplaat? Dat geeft soms ook een naar piepend geluid. Door een flexibel plat 'iets' tussen remschijf en spatplaat door te halen kan je het steentje vaak verwijderen. Ik heb hiervoor al eens een schrobzaagje gebruikt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Everhard

Berichtdoor Everhard » 09 Feb 2016, 01:14

Ik zat ook aan een steentje te denken....ik had ooit ongeveer dezelfde verschijnselen. Ik heb eerst geprobeerd of met een flink stuk achteruitrijden het steentje loskwam, maar dat lukte niet want het verschoof alleen maar. Na veel gepruts was het steentje eruit en was ik verbaasd dat zo'n klein steentje zoveel geluid kon maken. Ik hoop voor je dat dit het is.
Everhard Mulder

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Feb 2016, 11:26

Als het gekomen is na het wisselen van de cardanassen zou het ook de handrem kunnen zijn. Zou gewoon eens de achterste cardan eraf pakken met de handremtrommel en kijken of het er dan nog is. Anders de voorste as etc....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Krijger

Berichtdoor Krijger » 10 Feb 2016, 08:54

Ik heb even gekeken, maar kon geen steentje ontdekken, ook beide schijven zijn helemaal netjes en glimmend aan de achterzijde. Bij een steentje zou ik diepe krassen verwachten, of niet?
Handtemtrommel zou ik even moeten proberen, misschien loopt hier iets aan, of bij de trommels achter, al is de handremtrommel zelf er bij het wisselen van de cardanassen niet af geweest. Oude boutjes zijn gewoon blijven zitten...
Bedankt voor de reacties!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Feb 2016, 13:03

Krijger schreef:Ik heb even gekeken, maar kon geen steentje ontdekken, ook beide schijven zijn helemaal netjes en glimmend aan de achterzijde. Bij een steentje zou ik diepe krassen verwachten, of niet?

Ja, na verloop van tijd wel.
Ten aanzien van het al of niet aanlopen van de handrem kun je even controleren of de bedieningskabel wel soepel door de buitenkabel glijd.
Ik heb een keer een binnenkabel gehad met nylon ommanteling, waarbij het nylon 'opstroopte' en min of meer klem bleef zitten in de buitenkabel....

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”