Defender 2009 Puma: Brandstofslang breekt af bij filter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Hans Eijer

Defender 2009 Puma: Brandstofslang breekt af bij filter

Berichtdoor Hans Eijer » 06 Feb 2016, 16:07

Bij het loshalen van de brandstofslang van het filter is de kunstof aansluiting op de filterhouder afgebroken en zit nu nog in het slang gedeelte. Ik zal de filterhouder vervangen. Moet nu ook de hele slang vervangen worden als ik het afgebroken stuk niet uit de aansluiting krijg? (Defender 110, bj 2009)

Moderatie opmerking: SVP model, bouwjaar en motortype niet alleen in topic maar vooral in de TITEL van het topic vermelden; aangepast

Landmarcs

Re: Defender-Puma-2.4 - Brandstofslang breekt af bij filter -

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2016, 16:37

Hans Eijer schreef:Bij het loshalen van de brandstofslang van het filter is de kunstof aansluiting op de filterhouder afgebroken en zit nu nog in het slang gedeelte. Ik zal de filterhouder vervangen. Moet nu ook de hele slang vervangen worden als ik het afgebroken stuk niet uit de aansluiting krijg? (Defender 110, bj 2009)

Dag Hans,

Ik heb geen idee hoe het er nu uitziet, maar zo op "papier" zou ik kijken of je voorzichtig een net iets dikker boortje in de kunststof aansluiting kan draaien* en daarna met wellicht iets warmte de slang van het afgebroken deel kan trekken. Let wel op dat je geen overbodige zooi in de slang krijgt.

* met wat geluk snijdt een net een fractie groter boortje direct in de kunststof zonder echt te boren, kijk wel uit, als deze truuk lukt dan draait het boortje heel vlot naar binnen. Je kan overigens ook een moderne houtschroef nemen, maar ook dan weer eentje die slechts weinig dikker is als het gat, anders heb je kans dat de kunststof nog weer iets uitzet en dus nog meer klemt. Het gaat erom dat je grip krijgt op de restantje in de slang.
Groeten MarcS

RobStewart

Re: Defender 2009 Puma: Brandstofslang breekt af bij filter

Berichtdoor RobStewart » 07 Feb 2016, 08:32

... it's a common problem unfortunately and why we never touch the pipes on the Pumas if at all possible.

The pipes are 1mm Nylon with a 2mm Santoprene coating and snap just by looking at them.

In my experience if the fitting snapped off in the end of the pipe because it wouldn't come off normally then it has siezed into the connector and removing it will further damage the connector and will inevitably leak.

If it's the pipes that are connected to the tank then you need LR016984 and if it the ones that go to the engine then it's LR016982 oh and the housing is WJN500190.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Hans Eijer

Berichtdoor Hans Eijer » 07 Feb 2016, 11:05

Dank je Rob!
Als ik de buitenmantel warm maak dan kan ik die terugdringen en de harde binnenmantel afzagen. De buitenmantel kan ik dan weer over de binnenmantel terug trekken, waardoor ik een stuk enkele buitenmantel heb. Dat stuk kan ik over de aansluiting van het filter trekken en met een slangklem vastzetten. Ik weet alleen niet of de druk in de slang wellicht te groot is.
Doel van het loshalen was om een T stuk te plaatsen voor een brandstofaftakking naar mijn webasto kachel.
Zou dat een oplossing kunnen zijn?

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Feb 2016, 12:50

Het lijkt me beter om de brandstofleiding voor de Webasto af te takken vanaf de tank zelf, of vanaf de vulaansluiting naar de tank. Webasto heeft daar zelf een aansluiting voor in de collectie. Dit zorgt ervoor dat de aftakking in een drukloos gedeelte zit, aftakken uit een onder druk staande leiding (ook de retour staat onder lichte druk) kan problemen geven voor de kachel.

image.jpeg

image.jpeg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”