Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06

Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor Jankouwenberg » 03 Feb 2016, 14:26

Rovertjes

Ik wilde dit weekend mijn lagers voor vervangen vanwege teveel speling. Volgens Jager in Heemskerk. Ik ben bekend met de end float procedure bij de oudere defenders maar het instellen van de preload met spacers zoals bij de latere defenders toegepast brengt mij tot de volgende vraag, over de te volgen procedure.

Ik ben bekend met het feit dat ik de spacers kan weglaten en de oude methode toepassen. Ik doe dit alleen liever niet omdat het slippen van het lager op de hub wordt tegengegaan door het gebruik van een spacer.

Dan de procedure

Er zijn spacers van 15.5 tot 14.9 mm beschikbaar. Is de juiste methode te beginnen met 15.5 (paars) dan met de klokmeter (dial gauge) de end float te meten en dan een passende spacer er bij te zoeken. Bijv gemeten endfloat is 0,2 mm => blauwe spacer van 15,2 mm. Best lastig want dat betekend dat ik alle spacers moet aanschaffen voor ik aan de slag kan. (Weer een bestelling bij paddock? )

Of eerst maar even zittende lagers inspecteren schoonmaken en opnieuw in het vet en stevig aandraaien met 210nm. Ja dat is wel wat anders dan de 4nm met de oude methode zonder spacers

Ben ook wel benieuwd of de maat spacers vaak afwijken van de reeds geplaatste spacers.

Iemand ervaring en tips?

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2016, 17:27

Volgens mij zijn kwaliteitslagers zo maatvast dat bij juiste montage van het nieuwe lager op dezelfde asstomp en naaf je op de zelfde spacermaat uitkomt.... 4nm bij oude systeem??? Nog noooit gedaan. Gewoon met verstand en gevoel... iets meer en dikker vet omdat het toevallig koud is en die 4nm zet je lager ineens een stuk losser :roll:
gone

Jankouwenberg
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06

Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor Jankouwenberg » 03 Feb 2016, 17:35

Roger

Dat zou mooi zijn. Heb timken en nkn/skf lagers liggen.

Je hebt gelijk op gevoel is prettig maar met spacers is dat een stuk lastiger geworden.

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2016, 17:53

Jankouwenberg schreef:Dat zou mooi zijn. Heb timken en nkn/skf lagers liggen.

Je hebt gelijk op gevoel is prettig maar met spacers is dat een stuk lastiger geworden.


Je kan ook zeggen dat het makkelijker is geworden: gewoon gevoelloos.

Je kan natuurlijk ook de lagers nameten, als die gelijk zijn dan moet de spacer ook gelijk blijven.

Mijns inziens worden de lagers met spacer correcter/evenwichtiger belast.
Daarnaast geeft een spacer iets meer "betrouwbaarheid" in geval van een "loslopend" lager.


Groeten MarcS


PS Bij de fiets - waar verliezen zwaarder meewegen omdat je alle vermogen (en dat is weinig) zelf bij elkaar trapt - heb je sinds jaar en dag het "op gevoel systeem", maar voor de extra luxe, extra licht lopende fietsen heb je ook "vaste" kogellager naven.

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor VeeTee » 03 Feb 2016, 19:48

Wellicht nuttig: de procedure met de spacers staat beschreven in de kennisbank.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Jankouwenberg
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06

Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor Jankouwenberg » 03 Feb 2016, 22:44

Alvast dank voor alle bijdragen VeeTee de procedure in de kennisbank kende ik. ik vroeg me alleen af hoe je met een klokmicrometer en oorspronkelijke spacer nu endfloat kunt meten als je oorspronkelijke spacer te dik is. Dan sloop je toch je lagers bij het aandraaien tot 210 nm. Je drukt ze stijf tegen je wielmaaf aan, lijkt me niet goed.

Als meten kan is dat mooi

Ik laat wel weten hoe het gaat wordt een compleet klusje van lagers, swiffelbol, schijven, blokken, rvs pistons. Dan heb ik weer wat ruimte in de garage

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor Erik Peters » 03 Feb 2016, 23:28

Hallo Jan,

Je bedoelt natuurlijk als de spacer te dun is. Als de spacer te dik is, dan kun je speling meten. Dus met de dikste beginnen, speling meten en in de tabel de juiste opzoeken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Jankouwenberg
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06

Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor Jankouwenberg » 04 Feb 2016, 07:18

Erik

Je hebt helemaal gelijk met de dikste beginnen. Ga het eerst met meten proberen en bidden dat de huidige spacers kloppen. Anders op zoek andere maatjes.

Zijn die spacers een redelijk uniform begrip in autoland, of zijn ze uniek voor landrover? Maakt voor de operatie wel uit of ik drie dagen op onderdelen moet wachten of dat ik naar een automaterialen zaak kan rijden.

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor Erik Peters » 04 Feb 2016, 08:06

Ik denk dat die spacers Land Rover specifiek zijn. Maar misschien heeft een dealer die dingen op voorraad. Hier zoeken op onderdeelnummer.
En je hoeft natuurlijk, bij gebruik van de 'oude' spacers, de moer niet meteen op 210 Nm vast te trekken. Als de naaf (te) zwaar begint te draaien gewoon ophouden en vervolgens een dikkere spacer kiezen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers

Berichtdoor JanTD5 » 04 Feb 2016, 12:41

Mijn ervaring is dat je met neiuwe lagers zeker een andere bus nodig bent. Dacht ook net als Roger dat er tussen oude en nieuwe lagers weinig verachil zou zitten. Maar nee.
Spacers zijn idd landrover Defender eigen. Én redelijk aan de prijs :(

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten