Hallo,
Vorige week moest onze disco 2 voor de APK keuring. Er is ons toen verteld dat de stuurkogel LV en de naaf vervangen moesten worden. Toen ik vroeg waarom de naaf als "the three amigos" bleven branden was het antwoord omdat dit zo staat voorgeschreven en dat de naaf incl. ABS sensor werd geleverd. De reparatiekosten zouden inclusief ook twee nieuwe voorbanden ("gewone Goodyear wranglers" en het vervangen van een lampje van de kentekenverlichting achter op 1550 euro komen en ik kreeg een wat vreemd gevoel. Ben me wat gaan inlezen en bestelde toen een stuurkogel en een ABS sensor. Stuurkogel was nog geen half uur en heb meteen de banden laten vervangen en uit laten lijnen. als het goed is krijg ik vandaag de torx doppenset binnen en een slagschroevendraaier om de schijf los te kunnen halen.
ABS:
Nu Heb ik twee vragen eigenlijk,
omdat de sensor geen markeringen heeft op de twee draden dan maakt het niet uit op welke draden ik ze weer aansluit op de bestaande stekker?
Maar ook, kan ik voordat ik de sensor daadwerkelijk vervang en het remkaliber en de schijf loshaal hem niet eerst gewoon aansluiten en testen en dan pas hem echt vervang? Ik houd namelijk eigenlijk een beetje rekening met dat de kleppen van de ABS pomp vervangen moeten worden en dat het dus helemaal niet de sensor is. Als dat zo is dan houd ik de sensor gewoon in voorraad voor het geval er wel één kapot gaat. De twijfel over de kleppen of sensor omdat het bedrijf zo vaag was over alles.
Stuurkogel: links heb ik vervangen maar had ik niet beter meteen dan ook maar rechts kunnen doen?
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen formuleren!
Groet en alvast dank, Albert
[D2 TD5] [ABS sensor] [Stuurinrichting]
-
Roger B.
Re: [D2 TD5] [ABS sensor] [Stuurinrichting]
Vaak is het bij een D2 zo dat een defecte sensor gevolg is van een stuklopend lager, of dat speling op het lager de ABS fout veroorzaakt. Gokken wat de amigos veroorzaakt, of "omdat amigos vaak gevolg zijn van een sensorfout" is een beetje beunhazerig... neem toch aan dat ze wel foutgeheugen uitgelezen hebben?
Hoe wil je je nieuwe sensor testen zonder inbouwen? Signaal geeft ie pas als de getande ring er langs draait...
Volgens mij zitten er twee verschillende kleuren draad in de sensorkabel. Zwart en wit als ik me goed herinner... maar persoonlijk had ik een sensor gekocht met stekker er aan
Hoe wil je je nieuwe sensor testen zonder inbouwen? Signaal geeft ie pas als de getande ring er langs draait...
Volgens mij zitten er twee verschillende kleuren draad in de sensorkabel. Zwart en wit als ik me goed herinner... maar persoonlijk had ik een sensor gekocht met stekker er aan
gone