italiaanse kilometerstand op defender 2008

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
cameltrophy1970

italiaanse kilometerstand op defender 2008

Berichtdoor cameltrophy1970 » 21 Jan 2016, 09:26

Ik heb een erg frisse Italiaanse defender uit 2008 op het oog, echter ben altijd erg op mijn hoede met de creatieve terugdraai praktijken van die Marios. Zijn de digitale kilometertellers net zo makkelijk te manipuleren als de vroegere analoge ? Als de auto verder in prima staat verkeerd moet ik mij zorgen maken over een teruggedraaide teller ?

VeeTee

Re: italiaanse kilometerstand op defender 2008

Berichtdoor VeeTee » 21 Jan 2016, 10:25

Als ik me niet vergis zijn de nieuwe digitale tellers alleen te herprogrammeren met de juiste OBD software met dealer code.
Als er de nodige papieren onderhoudshistorie bij het voortuig aanwezig is, zou je je een aardig beeld moeten kunnen vormen of die lage km stand geloofwaardig is. Kan best zijn dat die italiaan in overheidsdienst is geweest en alleen korte stukkies heeft gereden of veel stand-by in de garage heeft gestaan...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger

Berichtdoor Roger » 21 Jan 2016, 10:39

je kan aan zoveel andere factoren een kilometerstand (bij benadering) vaststellen.
slijtage op pedalen, stuurwiel, versnellingspook, stoelen, speling op wiellagers, uiterlijk motorblok (let op sporen hogedrukreiniging trouwens)

succes.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

conny

Berichtdoor conny » 21 Jan 2016, 11:14

Op marktplaats zijn advertenties te vinden van mensen die dat prima voor je aan kunnen passen. Ik neem aan dat die Italianen dat dus ook kunnen. :x

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Jan 2016, 16:41

Ja. Het is nog simpeler want je hoeft geen teller open te maken alleen een stekker in te pluggen.

Nee, als ie echt heel veel meer gelopen heeft is dat vaak wel aan de wagen te zien. En dan nog kan het mij niet boeien als de prijs maar goed is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

one-ten

Berichtdoor one-ten » 25 Jan 2016, 19:23

Een teller van een TD4 is makkelijk aan te passen, maar niet via OBD2. De teller zal verwijderd moeten worden en de Eeprom moet van het moederbord gesoldeerd worden en worden gewist en opnieuw geprogrammeerd. De M35080 die de stand opslaat heeft een incremental counter, en kan dus alleen optellen, en niet aftrekken. Vooruitdraaien zal via OBD2 dan ook nog wel mogelijk zijn, maar achteruit niet.

Maar ik vind zelf een km stand altijd totaal onbelangrijk. Een defender moet op de juiste manier bereden worden. Rij je veel terrein, of veel korte stukjes of veel stadsverkeer, of trap je bij elk stoplicht weg als een Golf GTI kan een een Defender bij 80.000 km al flink versleten zijn. Rij je netjes rustig, veel snelweg en dergelijke kan een Defender met zes ton op de teller nog prima zijn. Ook de manier van onderhoud is belangrijk, liefst niet door de eigenaar zelf aan gesleuteld, goede merken olie en dergelijke schelen veel.
Ik rij een rondje met een auto en dan voel je meteen hoe er mee omgegaan is (als je er tenminste genoeg verschillende gereden hebt om te kunnen vergelijken), de kilometerstand maakt me dan niets uit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jan 2016, 21:38

Ohja...natuurlijk want een eigenaar die zelf zijn auto onderhoud doet dat per definitie niet goed
gone

one-ten

Berichtdoor one-ten » 26 Jan 2016, 05:57

Nee hoor, maar het is voor een koper vaak moeilijk in te schatten of de eigenaar die het onderhoud heeft uitgevoerd kundig genoeg is, en je weet ook niet of hij de waarheid spreekt. Een dealerstemper zegt ook niet alles, maar toch altijd net iets meer.
Mijn ervaring is dat de auto's die ik van mensen heb gekocht die er zelf aan sleutelden vaak in véél slechtere staat zijn dan de auto's die ik koop van mensen die er totaal geen verstand van hebben en alle onderhoud en reparaties hebben uitbesteed.
Er zijn echt veel mensen die sleutelen met de de kennis uit een handboek of een handleiding op een forum, maar die er toch het gevoel bij missen.
Dan zitten de nieuwe onderdelen er wel op, en die werken ook wel, maar net niet zo goed afgesteld bijvoorbeeld als dat zou kunnen waardoor de auto minder goed rijdt of eerder weer slijt.
Ik heb zowiezo eigenlijk het idee dat er niet te veel onnodig gesleuteld moet worden. Hoe meer iemand 'liefhebber' is, hoe meer rekeningen vaak van van alles en nog wat en hoe meer toeters en bellen op de auto en vrijwel altijd rijden deze auto's minder goed dat een kale auto die alleen netjes voor de beurten naar de garage is geweest.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2016, 10:07

one-ten schreef:Ik heb zowiezo eigenlijk het idee dat er niet te veel onnodig gesleuteld moet worden. Hoe meer iemand 'liefhebber' is, hoe meer rekeningen vaak van van alles en nog wat en hoe meer toeters en bellen op de auto en vrijwel altijd rijden deze auto's minder goed dat een kale auto die alleen netjes voor de beurten naar de garage is geweest.

Hmm ... dat geeft te denken.   "If it ain't broke don't fix it" is dus wellicht het beste handboek/forum advies.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”