Defender 1998 300tdi, Self levelling unit verwijderen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Laroco

Defender 1998 300tdi, Self levelling unit verwijderen?

Berichtdoor Laroco » 19 Jan 2016, 21:10

All,

Ik heb een 300tdi uit 1998 met een self leveling unit. Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat het ook prima zonder deze leveling unit kan. Mijn vraag is of dit inderdaad het geval is en of ik als ik hem eruit haal iets moet compenseren in de veren of dempers?
Groet,
Ro

'[mod-edit] Titel aangepast aan het juiste format
Defender 110 300tdi 1998

Roger B.

Re: Self levelling unit 300tdi

Berichtdoor Roger B. » 19 Jan 2016, 21:30

misschien is het makkelijk als je even zegt wat voor auto (had in de titel gemoeten :roll: ).... de 300Tdi is geleverd in de RRC (maar niet meer in 1998 dacht ik), de D1 en de Defender.... en twee daarvan met nivomat (als dat is wat je bedoeld met selfleveling unit)

meestal worden er stuggere veren /dempers geplaatst om het ontbreken van de nivomat te compenseren
gone

Laroco

Re: Self levelling unit 300tdi

Berichtdoor Laroco » 19 Jan 2016, 22:10

Sorry, het gaat om een defender 110.
Defender 110 300tdi 1998

RobStewart

Re: Defender 1998 300tdi, Self levelling unit verwijderen?

Berichtdoor RobStewart » 19 Jan 2016, 23:07

Laroco schreef:...als ik hem eruit haal iets moet compenseren in de veren of dempers?

... you need to change the Passenger Green/White Spring, Part Number NRC7000, with the Green/ Red Spring, Part Number NRC6904 and the Driver Blue Spring, Part Number NRC6388, with the Red Spring, Part Number NRC6389.

The rear dampers are currently STC3770 and should be changed to STC3772

You could leave the bracket that holds the bottom mount of the Self Leveller to the A frame as it's a bit of an arse to change it to the non self leveling version.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Re: Defender 110 - 300tdi - Self levelling unit

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2016, 23:21

Roger B. schreef:....
meestal worden er stuggere veren /dempers geplaatst om het ontbreken van de nivomat te compenseren

Monteer moderne standaard progressieve veren, of als je ook (veel) vrijwel leeg rijdt de "luxere" dubbel progressieve veren.

De Boge-unit nam een deel van het draagvermogen voor zijn rekening en de daarbij toegepaste veren zijn zonder eigenlijk alleen geschikt voor het rijden zonder lading.

De auto zal overigens een stuk stabieler worden: Zonder lading had je voorheen alleen de "slappe" veren -- de nieuwe standaard veren zijn progressief zijn dus stugger zodra je "te" strak door de bocht gaat. Met lading had je ook die "slappe" veren, en daarnaast de centrale unit die het restant-gewicht draagt ... dit centraal gesteunde gewicht zal dus als een duikelaartje door de buitenbocht willen -- bij de nieuwe progressieve standaard veren zit je dan in de stuggere veerkarakeristiek en de buitenste veer zal dus serieus de auto ± recht willen houden.

Aangenomen dat de Boge Nivomat unit zelf nauwelijks demping kent is het vervangen van de schokbrekers niet het eerste waar je aan moet denken (behalve als die schokbrekers na het vervangen van de veren te sleets blijken ... nu met een waarschijnlijk overleden Boge unit is het moeilijk de schokbrekers op hun effectiviteit te beoordelen).

Groeten MarcS

PS Ik zie dat Rob S. ondertussen een andere route kiest ... ik zal het wel fout hebben.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Jan 2016, 08:24

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:....meestal worden er stuggere veren /dempers geplaatst om het ontbreken van de nivomat te compenseren
De auto zal overigens een stuk stabieler worden: Zonder lading had je voorheen alleen de "slappe" veren -- de nieuwe standaard veren zijn progressief zijn dus stugger zodra je "te" strak door de bocht gaat. Met lading had je ook die "slappe" veren, en daarnaast de centrale unit die het restant-gewicht draagt ... dit centraal gesteunde gewicht zal dus als een duikelaartje door de buitenbocht willen -- bij de nieuwe progressieve standaard veren zit je dan in de stuggere veerkarakeristiek en de buitenste veer zal dus serieus de auto ± recht willen houden.
Standaard hoort er bij de achteras ook een stabilisatiestang gemonteerd te zijn, die dat duikelaar-effect (deels) tegengaat.
Laroco schreef:Ik heb een 300tdi uit 1998 met een self leveling unit. Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat het ook prima zonder deze leveling unit kan. Mijn vraag is of dit inderdaad het geval is en of ik als ik hem eruit haal iets moet compenseren in de veren of dempers?
Je zult wel niet de eerste eigenaar zijn, dus er kan al e.e.a. zijn aangepast. Als eerste zou ik de diameter van het verenstaal opmeten. Is dit 16 mm, dan zijn het nog de originele veren. Is het 20 mm, dan zijn de veren al vervangen voor andere zwaardere exemplaren en hoef je in principe niks anders te doen dan het ding er tussen uit te halen.
RobStewart schreef:You could leave the bracket that holds the bottom mount of the Self Leveller to the A frame as it's a bit of an arse to change it to the non self leveling version.
Bij mijn 1998 Defender 300 Tdi had ik de achterveren al de nodige jaren geleden vervangen (hing nogal achterover) en heb ik de Boge nivomat er een paar jaar geleden onderuit gehaald. Toen wel de onderste bevestiging vervangen voor een 'standaard' bevestiging inclusief (al gemonteerde) kogel. Nu zit de achteras weer zonder speling aan het A-frame.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2016, 10:29

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:....meestal worden er stuggere veren /dempers geplaatst om het ontbreken van de nivomat te compenseren
Standaard hoort er bij de achteras ook een stabilisatiestang gemonteerd te zijn, die dat duikelaar-effect (deels) tegengaat.

Precies, een stabilisatorstang heft het probleem deels op. De anti-roll-bar zou echter sterk progressief moeten zijn om werkelijk goed te werken.

Wat gebeurt er in de traditionele opzet: De Boge Nivomat houdt de auto recht, pompt zichzelf op als er meer gewicht op de achteras komt.
Dit betekent dat de schroefveren op een recht oppervlak (vrijwel) niet inveren ondanks de lading, alle extra gewicht wordt door de Boge unit gedragen. De terugstelkracht in bochten is dus steeds dezelfde, onafhankelijk van de lading. De zwaardere lading drukt evenwel steviger door.

Daartegenover heeft een standaard met progressieve veren uitgeruste auto een (deels) progressieve terugstelkracht.

En, tegenwoordig, dwz later (± samenvallend met de Puma) heeft de 110, ook de HardTop, ook nog eens standaard stabilisatorstangen - voor en achter.
Volgens het boekje geeft zo'n stang alleen achter gemonteerd meer risico op uitbreken achter ... bij een Boge-auto wordt dat gecompenseerd door de slappere veren, monteer je straffere veren dan zou je ook zo'n stang vóór willen (of je moet 'm voor het mooi achter demonteren).

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 20 Jan 2016, 11:54

Laroco; als je nog de originele 16mm schroefveren hebt, en die gaat vervangen voor dikkere, kan ik dan die dunne veertjes overnemen?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Jan 2016, 13:10

Landmarcs schreef:En, tegenwoordig, dwz later (± samenvallend met de Puma) heeft de 110, ook de HardTop, ook nog eens standaard stabilisatorstangen - voor en achter.
Volgens het boekje geeft zo'n stang alleen achter gemonteerd meer risico op uitbreken achter ... bij een Boge-auto wordt dat gecompenseerd door de slappere veren, monteer je straffere veren dan zou je ook zo'n stang vóór willen (of je moet 'm voor het mooi achter demonteren).
Ik heb de stabilisatorstang dan ook gedemonteerd nadat ik zwaardere veren had gemonteerd. En mede omdat er in de ophangpunten speling begon te komen.

@ Conny: Niet wetend wat je er mee van plan bent, hou er rekening mee dat de achterveerdiameter van een 110 groter is dan van bv. een 90.

Groet,

Erik.

p.s. (Ik heb die 'oude' nog bewaard).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 21 Jan 2016, 11:18

Heb een disco 1 200 tdi als speciaal model (zal ik maar zeggen) en die is net voor de achteras afgeflext, dus daar mogen achter iets dunnere veertjes op ;)

Terug naar “Techniek”