Goedemorgen jongelui, weet iemand wellicht wat dit stukje electronica doet wat op mijn brandstofpomp zit?
Disco 1 300tdi VE pomp
Re: Disco 1 300tdi VE pomp
Geen automaat, wel een gaskabel en een volledig mechanische pomp, eerste stukje geregeld door het gaspedaal daarna door de turbo druk...
-
Roger B.
hmmm op laptop is foto wat groter... zag op foon het gaskabel-segment niet....
overigens klopt dat "eerste stukje geregeld door het gaspedaal daarna door de turbo druk..." niet helemaal.... je gaspedaal bepaalt in principe de hoeveelheid inspuiting, bij meer lucht (meer druk in inlaatspruitstuk) verrijkt de pomp middels het membraan bovenop dat op het inlaatspruitsuk/de turbo is aangesloten met een slangetje.
ik zou zeggen een driver demand sensor (gaspedaalstand sensor) die voor de EGR gebruikt wordt (als die er wel op zit (zat)
overigens klopt dat "eerste stukje geregeld door het gaspedaal daarna door de turbo druk..." niet helemaal.... je gaspedaal bepaalt in principe de hoeveelheid inspuiting, bij meer lucht (meer druk in inlaatspruitstuk) verrijkt de pomp middels het membraan bovenop dat op het inlaatspruitsuk/de turbo is aangesloten met een slangetje.
ik zou zeggen een driver demand sensor (gaspedaalstand sensor) die voor de EGR gebruikt wordt (als die er wel op zit (zat)
gone
- RobStewart
... 300Tdi Discos were the first "fly by wire" systems in the Land Rover family, not the Td5 as everyone thinks, so the bit on the top of your pump, the EGR throttle position sensor, actually controls the amount of fuel and timing of the injection pump based on input from the throttle position sensor on the accelerator pedal. This is all done via the ECU which sits on the A post of the right hand footwell.
The other sensors that aid this process are No 4 injector that has a lift pin sensor, MAF sensor, Crankshaft Position Sensor, Vehicle Speed Sensor, Brake and Clutch (if manual) position sensors, Boost Pressure Sensor, EGR Vacuum Modulator and Coolant Temperature Sensor.
Bearing in mind that this was the mid 90's it actually a very sophisticated system and the pre-cursor to the Td5 EMS.
If you require any more information I can post the full Description and Operation of EDC.
Rob
The other sensors that aid this process are No 4 injector that has a lift pin sensor, MAF sensor, Crankshaft Position Sensor, Vehicle Speed Sensor, Brake and Clutch (if manual) position sensors, Boost Pressure Sensor, EGR Vacuum Modulator and Coolant Temperature Sensor.
Bearing in mind that this was the mid 90's it actually a very sophisticated system and the pre-cursor to the Td5 EMS.
If you require any more information I can post the full Description and Operation of EDC.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
hmmm... ik ben het niet met je eens Rob..... alleen de automaat was drive by wire, de handbak had een mechanisch pedaal en geen naaldlichthoogte sensor en EDC
gone
- RobStewart
Roger B. schreef:hmmm... ik ben het niet met je eens Rob..... alleen de automaat was drive by wire, de handbak had een mechanisch pedaal en geen naaldlichthoogte sensor en EDC
... really Roger, well I guess section 19 of the 300Tdi WSM is wrong especially 18.30.67
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
wat is ANR3606 dan in een disco met 4 cyl tdi met VIN vanaf MA081992? en geeft microcat voor de verstuiver aan dat er 4 dezelfde in zitten (behalve als er EDC bij staat)?
ik heb geen WSM voor een D1 dus kan niet zeggen waarom daar iets staat...
ik heb geen WSM voor een D1 dus kan niet zeggen waarom daar iets staat...
gone
Jongelui, deze 300tdi is GEEN fly-by-wire, de injectors zijn echte 2-traps volledig mechanisch (zelf gereviseerd) en de pomp is ook volledig mechanisch. (ook zelf gereviseerd)
-
Roger B.
De naaldlichthoogtesensorverstuiver is ook gewoon mechanisch, zit alleen een sensor in die het EDC laat weten wanneer er inspuiting is en wellicht hoe ver ie opent.
Dat deze motor een mechanische pomp heeft zegt niet zo veel, de defender had sowieso een mechanische pomp.
Zoals ik al aangaf weet ik niet beter dan dat de handgeschakelde 300tdi disco's een gaskabel hadden en de automaten (ik meen in het hele begin ook nog niet) een drive by wire gaspedaal.
Dat deze motor een mechanische pomp heeft zegt niet zo veel, de defender had sowieso een mechanische pomp.
Zoals ik al aangaf weet ik niet beter dan dat de handgeschakelde 300tdi disco's een gaskabel hadden en de automaten (ik meen in het hele begin ook nog niet) een drive by wire gaspedaal.
gone