freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Marry huijsman
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 Dec 2015, 12:04

freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Marry huijsman » 20 Dec 2015, 12:14

hoi ik heb een freelander uit 2000 benzine ik heb de koppakking laten vernieuwen en alles wat daar bij hoort sensoren slangen waterpomp en noem maar op, maar nog steeds problemen met hem als ik ongeveer 20a30 km van huis rij wil hij de boel weer op blazen als ik niet uit kijk, nou ben ik op zoek naar een andere motor revisie het liefst waar kan ik dan het beste terecht ik heb ook geen flauw idee wat het gaat weer gaat kosten ik wil hem aangezien de leeftijd niet weg doen ik ben er helemaal weg van vooral om dat ik vaak met drie jachthonden op stap ben.
Afz M.Huijsman

Gebruikersavatar
Roger72
Berichten: 186
Lid geworden op: 06 Sep 2012, 21:37

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Roger72 » 20 Dec 2015, 12:28

lees even het sticky topic bovenaan het techniek forum mbt topictitels ;-)

je titel is aangepast volgens de richtlijnen in dat topic ;)
Ik ben moderator-af.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2015, 12:39

Hier op het forum is het vast ook te vinden.....

koppakking vervangen bij de 1,8 k serie motor is een gok, een gok die vaak resulteert in jouw huidige ervaringen..... Omdat een dealer garantie geeft (moet geven) op reparaties nemen ze die gok heel vaak niet, koppakking probleem bij die motor wordt dan ook heel vaak opgelost door een ruilmotor te plaatsen..... (geloofde het ook niet toen ik het hier las, heb met een lulverhaal dat ik een freelander 1,8 met koppakkinglekkage kon kopen, maar even wilde weten wat me dat ging kosten, een drietal dealers her en der in NL gebeld, en allemaal vertelden ze dat er dan bij voorkeur een ruilmotor in ging)

Een gereviseerd motorblok plaatsen zou elke garage, maar zeker elke specialist of dealer moeten kunnen. Revisie, bij voorkeur door een revisiebedrijf met kennis van deze motor laten doen. Kosten? volledig afhankelijk van wat je wil en wat de staat van de motor verder is...

Revisie betekent in principe dat alle lagers, keerringen, pakkingen enz vervangen worden
dat zuigerveren vervangen worden (standaard of overmaat, afhankelijk van staat van de cilinder) bij deze motor kun je ook de cilinderbussen wisselen omdat deze los in de motor staan (is tevens je probleem oorzaak nu) daarnaast kom je dan nog een heleboel zaken om en aan de motor tegen die je wel of niet gelijk mee neemt (koppeling bijvoorbeeld)

Al met al kun je je dan afvragen of je zo veel geld wil steken in deze auto. De waarde van een FL1 benzine van rond 2000 zal ongeveer op 2,5 a 3,5 duizend euro liggen..... de gewenste reparatie zal dat onder-bedrag aardig benaderen....

Of het verstandig is deze auto te repareren ligt dan weer volledig aan hoe de rest is, en hoe lang je er nog verder mee wil.... soms is het verstandiger uit te kijken naar een andere
gone

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Ron63 » 20 Dec 2015, 13:38

http://www.vislandrovers.nl/extra/specials.php#i1296

Bovenstaande adverteert met nieuwe blokken, misschien kan je er wat mee met de rekensom die je moet maken.

Succes

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Marry huijsman
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 Dec 2015, 12:04

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Marry huijsman » 20 Dec 2015, 13:51

Ron63 schreef:http://www.vislandrovers.nl/extra/specials.php#i1296

Bovenstaande adverteert met nieuwe blokken, misschien kan je er wat mee met de rekensom die je moet maken.

Succes

Groet Ron

zijn dit dan ook die blokken met alluminium bussen of zij deze blokken al verbetert
Marry

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2015, 14:15

volgens mij zijn er geen "verbeterde"K-series het probleem met je koppakking zit ook niet in het wel of niet van aluminium zijn van die bussen, maar in het feit dat als de kop er af gaat voor het vervangen van de koppakking, de bussen los komen van hun zitting beneden. daarbij kan het voorkomen dat ze daarna lekken aan de onderzijde en dus koelvloeistof in je carter lekt, maar ook dat ze bij montage van de kop niet goed terug gaan en je koppakking ergens niet goed aansluit met lekkage van compressie/verbrandingsdruk naar het koelsysteem.

De K-serie heeft altijd los staande cilinderbussen, dat is gewoon hoe die motor geconstrueerd is: een motor met "natte cilinderbussen".

wel is er ooit een modificatie geweest waarbij de thermostaat verplaatst wordt waardoor er minder kans op oververhitting is, en ik meen dat er een wijziging in design/materiaal van de koppakking zelf geweest is.
gone

Marry huijsman
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 Dec 2015, 12:04

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Marry huijsman » 20 Dec 2015, 15:07

dus dat zou betekenen dat als ik de bussen vervang het euvel over zou zijn of heb ik het verkeert er komt geen olie in carter alleen heb ik druk op bouw

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2015, 15:14

strikt genomen, als je kop niet gescheurd is (wat ook oorzaak van drukopbouw in het koelsysteem kan zijn) dan zou je nieteens nieuwe bussen hoeven, maar moet de motor wel bijna compleet opnieuw opgebouwd worden...

de drijfstangen los van de krukas, bussen naar boven er uit (met zuiger er in of met volledig gedemonteerde zuiger (dat laatste waarschijnlijk beter en makkelijker werken) de afdichting onderaan verwijderen en bussen met nieuwe afdichting terug plaatsen, bussen vastzetten met tooling daarvoor, zuigers monteren en dan de kop er weer op met nieuwe pakking.....
gone

Peter jansma
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 Dec 2006, 00:43
Locatie: Nieuwleusen

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Peter jansma » 21 Dec 2015, 17:40

Hallo Marry,


Ik zou even contact leggen met Geba, zij hebben bij mijn auto ook de koppakking vervangen, het was niet echt goedkoop maar ze staan wel in voor hun reparatie.

Gr.

Peter,

Rik-220TC
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 Dec 2015, 11:23

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Rik-220TC » 23 Dec 2015, 16:03

Ik sleutel doorgaans veel aan de K-series in Lotussen, MG's en Rovers en merk dat de universeel garages overal doorgaans MLS pakking in drukken. Om moe van te worden, deze kun je namelijk alleen gebruiken áls de cilinderbussen nagenoeg perfect op hoogte staan. Deze meerlaags pakking is bedoeld als heavy duty omdat het pakking materiaal niet kan verbranden en in theorie hogere temperaturen aan kan.

In de praktijk zul je zien dat je deze pakking misschien in 60% van de gevallen kunt gebruiken. Vervolgens duwt een garage er een pil in en komt er vervolgens iemand zoals ik aan te passen om alles weer fatsoenlijk in orde te maken met alle gevolgen van dien.

Toevallig heb ik er van de week nog een stukje over geschreven: klik blog!

Is wellicht semi-reclame(?)
Ik acht de kans groot dat ze de verkeerde koppakking hebben gebruikt.
Een gescheurde cilinderkop zie je bijna nooit bij een 4 cilinder K-series en bussen die verzakken zijn een zeldzaamheid (in tegenstelling tot de KV6 wat ik echt een horrormotor vind).

De 'verbetering' van Land Rover in de 16K4 motoren was de upgrade in de carterpan, ik noem het altijd de onderkant van de sandwich, welke torsiestijver is.

My 2 cents: kop lichten, metaalelastomer pakking er in en klaar is kees.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten