Defender '94 300tdi lage compressie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Floor

Defender '94 300tdi lage compressie

Berichtdoor Floor » 14 Dec 2015, 21:11

Beste,

Ik heb een Defender 300tdi met +/- 340.000 op de teller, die een beetje buitensporig rookt. Nu ben ik hem flink aan het opknappen, en wil ik dat roken ook verhelpen. Redelijk wat onderdelen die dit kunnen veroorzaken en toch aan vervanging toe waren heb ik al vernieuwd (o.a. luchtfilter, turbo + slangen, intercooler + slangen), echter zonder resultaat.

Nu heb ik vandaag de verstuivers laten testen, gingen allemaal tussen de 170 en 180 bar open. Te laag dus maar niet schrikbarend volgens mij, dus ook de compressie maar eens gemeten. Ik kreeg op 3 cilinders een gelijke druk, maar de 4e is ongeveer 3,5 bar minder als de anderen. Beetje dikke olie ingespoten, toen was de druk wel goed. Kom ik tot de conclusie dat de zuigerveren vernieuwd moeten worden. Klusje wat best veel tijd kost, daarom mijn vraag:

Hoe erg is dat 1 cilinder minder compressie opbouwd, en zou dit de oorzaak van het vele roken zijn? En wat denken jullie van de verstuivers, ook vernieuwen?

Vast bedankt voor het meedenken,
Floor

Roger B.

Re: Defender '94 300tdi lage compressie

Berichtdoor Roger B. » 14 Dec 2015, 21:39

zijn voorschriften voor hoeveel onderling verschil er mag zijn en hoeveel minimaal/maximaal gemeten moet worden...

theoretisch draait je motor in onbalans met een cilinder die minder goed werkt en dat geeft ongelijke belasting van diverse onderdelen... in hoeverre dat in jouw geval problematisch is in de praktijk weet ik niet.

compressieverlies langs de zuigers is olieverbruik, dat kan rook veroorzaken. minder compressie, al dan niet versterkt door mindere verstuivers, kan slechtere verbranding en dus rook veroorzaken.....
gone

conny

Berichtdoor conny » 15 Dec 2015, 11:05

Als het niet teveel mag kosten, kun je van die zuiger misschien alleen de zuigerveren vervangen. Als je het doet zoals het hoort: uithohnen cylinders, overmaat zuigers met veren, klepgeleiders en eventueel zittingen, kop vlakken. Dan ben je iets duurder uit, maar torretje is dan wel weer als nieuw.
Kost een paar duizend euro.
:roll:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Dec 2015, 11:13

of opboren en overmaat nodig is is volledig afhankelijk van de oorzaak van het compressieverlies...

als de zuigerveer(en) vast zitten en/of cylinderwand vol verglaasde olie zit is dat niet per definitie nodig, maar dat weet je pas na demontage/opmeten van het blok.

die drie setjes zuigerveren zijn de kosten ook niet meer als het blok al open ligt voor die ene cilinder.... dan zou ik gelijk lagers aanpakken en alle zuigers....

met een beetje mazzel is een keer met een hoonborstel er doorheen met nieuwe zuigerveren en drijfstang/krukaslagers ook voldoende om er weer een bijna nieuwe van te maken ;)
gone

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 15 Dec 2015, 11:35

Er was toch laatst iemand die de vaste zuigerveren weer los had gekregen met een of andere Forte??Was jij dat niet Roger?
Altijd eerst het proberen waard?

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Dec 2015, 12:28

das ook een optie al leek het in de eerste 1500km iets rooskleuriger dan het tot nog toe is.

ik had een olieverbruik van pakweg 9 lit/12000km dat is nu ongeveer 6 lit op 12000km

hij is (alweer) aan een beurt toe, denk dat ik er nog een keer drie flesjes flush en een flesje dieseltreatment in kieper en hem langer laat lopen er mee
gone

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 15 Dec 2015, 15:36

Als zuigerveren vast gaan zitten, waaruit bestaat dan het plakkende medium? Ik kan me voorstellen: mengsel van roet en olie, maar wat maat dat zo hard dat de veren vast gaan zitten? Wat lost het vervolgens op? Is het misschien beter om dat wat het oplost, b.v. benzine of aceton, bovenin de cilinder te spuiten en te laten inweken?

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 15 Dec 2015, 16:53

Zou ,denk ik ,ook wel kunnen,maar dan moet je de kop er af halen of verstuivers er uit of gloeistiften???
Met een toevoeging is dat wat makkelijker...

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

conny

Berichtdoor conny » 16 Dec 2015, 11:45

Vervuiling. Als je een explosiemotor echt gelukkig wilt maken moet je in het ideale toerengebied -meestal hoger dan waar je normaal in rijdt- van hier naar het zuiden van Italie rijden en weer terug. Alleen stoppen om te tanken. Moet je eens opletten hoe 'nimble' dat torretje wordt. 8-)

Disco RonL

Berichtdoor Disco RonL » 17 Dec 2015, 12:38

blauwe rook is Olie
zwarte rook is diesel.

als jou LR niet veel olie verbruikt, vooral rookt bij start of volggas/helling dan zou het kunnen dat je kleppen lekken en je klepseals eraf liggen. ook dit is meetbar als minder compressie.
Olie op de zuiger zoals jij hebt gedaan verdoezed de meting.

kop eraf, kleppen inspecteren op lekkage (doe wat diesel in elke klep kom en als dit na enige tijd is weggelopen dat lekt de klep)
lekken de kleppen echt niet dan moet je het idd zoeken in de zuigers.

verder heeft een 300tdi twee traps verstuivers, testen op openingsdruk geeft alleen maar een beeld dat 1 trap werkt, belangrijker is het sproeipatroon. als dat niet goed is dan krijg je ook een slechte verbranding en zwarte rook.

Ik heb onlangs ook mijn 300tdi onderzocht ivm met zwarte rook, bleken lekkende kleppen en klepseals te zijn, heb een revisie kop geplaatst en alles weer goed afgesteld, zelfs de bandstof pomp kon daarna weer worden terug gedraaid naar standaard instellingen.
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Terug naar “Techniek”