Beste specialisten,
Onze defender 110 td5 heeft ca 45 min van voor tot achter in zeewater gestaan. Het water is ongeveer onder de koplampen komen te staan en net tot onder de pedalen (op de vloermat zo'n beetje).
Ik ben op zoek naar een lijstje met punten van zaken die (serieus) kapot kunnen zijn/gaan hierdoor. Dus ontluchtingsplekken (waar nu mogelijk zeewater in zit), electronica etc. En een schatting van werk/onderdelen om hem weer betrouwbaar aan de praat te krijgen.
Alvast dank!
Defender 110 td5 tot onderkant koplampen in zeewater
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 110 td5 tot onderkant koplampen in zeewater
Snel inruilen!
Om te beginnen ruimschoots spoelen met zoetwater (makkelijkst is minstens net zo diep in schoon zoetwater rijden (schoon als in geen modderbrei maar een meer of rivier oid))
Alle olie in diffs en versnellingsbakken checken op water (olie melkachtig) of zondermeer verversen
Tja en dan wlke stekker die je in het nat geworden bereik kunt vinden langslopen met contactreiniger en elektronicavet... en verder hopen dat ie er niet te veel last van heeft
Om te beginnen ruimschoots spoelen met zoetwater (makkelijkst is minstens net zo diep in schoon zoetwater rijden (schoon als in geen modderbrei maar een meer of rivier oid))
Alle olie in diffs en versnellingsbakken checken op water (olie melkachtig) of zondermeer verversen
Tja en dan wlke stekker die je in het nat geworden bereik kunt vinden langslopen met contactreiniger en elektronicavet... en verder hopen dat ie er niet te veel last van heeft
gone
Re: Defender 110 td5 tot onderkant koplampen in zeewater
Goed gedaan! Die is dus over een paar jaar total loss
Heb ooit een keer een 110 v8 gezien en die was van een jutter geweest - vond het altijd leuk om over het strand te rossen - na al die jaren bleef het motorblok (aandrijflijn) en de assen over. Echt waar! Body, chassis vergaan tot pulp in 3 jaar tijd.
Een Toyota van een zeevisser; trailer te water met boot erop en achterkant van toyota de zee in: achterkant van chassis was compleet weg, eeuwige storingen in achterlichten, aanhangerstekker, etc.
Je kunt hem inderdaad een snelstromende rivier inrijden in de Ardennen, dat zal wel helpen, maar het kwaad is geschied.
Een Toyota van een zeevisser; trailer te water met boot erop en achterkant van toyota de zee in: achterkant van chassis was compleet weg, eeuwige storingen in achterlichten, aanhangerstekker, etc.
Je kunt hem inderdaad een snelstromende rivier inrijden in de Ardennen, dat zal wel helpen, maar het kwaad is geschied.
Re: Defender 110 td5 tot onderkant koplampen in zeewater
hmmm, zeewater is een geval apart...
allereerst kijken of je oliepeil gestegen is...( en er dus water bij gekomen is)
maar iig alle!!! relais/connectoren/zekeringen vervangen en inspuiten!
alle oliën ( diffs, rem/koppeling, motorolie en koelvloeisto) vervangen
lampen vervangen, schakelaars bekijken of er corrosie op zit, IC/luchtfilter los en bekijken of er waterschade in zit..
alle filters vervangen
nieuwe barndstof
dat was het wel zo'n beetje.... en ja , ik ben ervaring/aanvaringsdeskundige

en bij mij is het nu een half jaar geleden, en verleden maand stond m'n halve dash in de fik ivm. corrosie... nu hele kabelboom ook vervangen....
allereerst kijken of je oliepeil gestegen is...( en er dus water bij gekomen is)
maar iig alle!!! relais/connectoren/zekeringen vervangen en inspuiten!
alle oliën ( diffs, rem/koppeling, motorolie en koelvloeisto) vervangen
lampen vervangen, schakelaars bekijken of er corrosie op zit, IC/luchtfilter los en bekijken of er waterschade in zit..
alle filters vervangen
nieuwe barndstof
dat was het wel zo'n beetje.... en ja , ik ben ervaring/aanvaringsdeskundige

en bij mij is het nu een half jaar geleden, en verleden maand stond m'n halve dash in de fik ivm. corrosie... nu hele kabelboom ook vervangen....
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Defender 110 td5 tot onderkant koplampen in zeewater
Dank voor reacties. Luchtfilter is droog gebleven. Alles is met veel zoet water afgespoeld, binnen en buiten, binnen een uur na het zoute water.
Zo de rest bekijken.
Zo de rest bekijken.
Re: Defender 110 td5 tot onderkant koplampen in zeewater
voorstellen ed. is ook wel eens raadzaam....

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Defender 110 td5 tot onderkant koplampen in zeewater
ppw schreef:voorstellen ed. is ook wel eens raadzaam....![]()
![]()
![]()
Oeps.....nou voelt hij nattigheid
Re: Defender 110 td5 tot onderkant koplampen in zeewater
vast...
maar als je niet de moeite doet om je netjes voor te stellen, wel een oplossing wilt, en snel & goedkoop.... dan is een klein beetje inzet wel een vereiste, in mijn opinie..... 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Defender 110 td5 tot onderkant koplampen in zeewater
Afspoelen is nog niet uitspoelen, er zit veel binnenkant in een auto waar je met afspoelen niet bij komt.
Heeft de motor ook gedraaid tijdens het zoute badje? Dan is er onder de motorkap nog wat meer werk te doen, o.a. viscofan, waterpomp, lucht-inlaat en filter, alle connectoren, stuurinrichting, schutbord, wat niet eigenlijk?
Ik las ook nog een tip over contactreiniger: dat spul is zuur en geeft ook corrosie, gebruik liever WD40 na het reinigen met water, water reinigt prima, behalve bij vette onderdelen, daar gebruik je IPA. Hoe meer tijd je er in steekt, hoe beter de overlevingskans.
Heeft de motor ook gedraaid tijdens het zoute badje? Dan is er onder de motorkap nog wat meer werk te doen, o.a. viscofan, waterpomp, lucht-inlaat en filter, alle connectoren, stuurinrichting, schutbord, wat niet eigenlijk?
Ik las ook nog een tip over contactreiniger: dat spul is zuur en geeft ook corrosie, gebruik liever WD40 na het reinigen met water, water reinigt prima, behalve bij vette onderdelen, daar gebruik je IPA. Hoe meer tijd je er in steekt, hoe beter de overlevingskans.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten