Beste allemaal,
Sinds kort heb ik een een Land Rover Santana 109 uit 1971 aangeschaft, die ik samen met een kennis/monteur (Garage Classic Service Vlaardingen) grondig ga aanpakken op meerdere punten zodat we veilig kunnen rijden zowel op de weg als off-road.
Voor de onderdelen zijn we geadviseerd om te gaan bij Budget-parts in Gouda. Echter we begrijpen van Budget-parts dat met name de Land rover Santana versie niet zomaar de standaard
onderdelen van een land rover 109 kunnen gebruiken.
Voorlopig gaan we de auto strippen om zo met de te vervangen onderdelen te identificeren en op zoek te gaan naar een leverancier.
Is er iemand die advies kan geven waar eventuele leveranciers gevonden kunnen worden voor dit specifieke model, of andere tips om aan onderdelen te komen voor de Santana.
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Met vriendelijke groet,
Ivo Dolk
Land Rover 109 Santana-Safari 1971 onderdelen leveranciers?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Land Rover 109 Santana-Safari 1971 onderdelen leverancie
Ivo,
Helemaal precies weet ik het niet, maar vlgs mij waren de oudere Santana's om te beginnen gewoon 1:1 licentie-exemplaren.
Met name in de late 70er jaren en dan verder in de 80er jaren werden de Santana's meer en meer verder ontwikkeld en daarmee steeds minder standaard.
Groeten MarcS
Helemaal precies weet ik het niet, maar vlgs mij waren de oudere Santana's om te beginnen gewoon 1:1 licentie-exemplaren.
Met name in de late 70er jaren en dan verder in de 80er jaren werden de Santana's meer en meer verder ontwikkeld en daarmee steeds minder standaard.
Groeten MarcS
Re: Land Rover 109 Santana-Safari 1971 onderdelen leverancie
Dit is misschien een handige link voor je.
https://onedrive.live.com/?cid=1FE9650498C14EC1&id=1FE9650498C14EC1%211616
Cursus spaans moet je zelf regelen.
Eric.
https://onedrive.live.com/?cid=1FE9650498C14EC1&id=1FE9650498C14EC1%211616
Cursus spaans moet je zelf regelen.
Eric.
Re: Land Rover 109 Santana-Safari 1971 onderdelen leverancie
Landmarcs schreef:Ivo,
Helemaal precies weet ik het niet, maar vlgs mij waren de oudere Santana's om te beginnen gewoon 1:1 licentie-exemplaren.
Met name in de late 70er jaren en dan verder in de 80er jaren werden de Santana's meer en meer verder ontwikkeld en daarmee steeds minder standaard.
Groeten MarcS
Vanaf 1968 (volgens deze wiki) beginnen de eigen ontwikkelingen van Santana en volgens deze bron heeft Santana tot 1974 SIIa gebouwd.
Het zal best een uitdaging worden om aan de juiste onderdelen te komen. Je zult met jouw bouwjaar 1971 ergens in een draaimolen terechtkomen tussen landrover SIIa, landrover SIII en de eigen Santana ontwikkelingen...
Over de werkplaatshandboeken kun je in ieder geval al beschikken zie ik in de voorgaande post
Succes, Fenna

-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Land Rover 109 Santana-Safari 1971 onderdelen leverancie
fenix2 schreef:Landmarcs schreef:Ivo,
Helemaal precies weet ik het niet, maar vlgs mij waren de oudere Santana's om te beginnen gewoon 1:1 licentie-exemplaren.
Met name in de late 70er jaren en dan verder in de 80er jaren werden de Santana's meer en meer verder ontwikkeld en daarmee steeds minder standaard.
Groeten MarcS
Vanaf 1968 (volgens deze wiki) beginnen de eigen ontwikkelingen van Santana en volgens deze bron heeft Santana tot 1974 SIIa gebouwd.
Het zal best een uitdaging worden om aan de juiste onderdelen te komen. Je zult met jouw bouwjaar 1971 ergens in een draaimolen terechtkomen tussen landrover SIIa, landrover SIII en de eigen Santana ontwikkelingen...
Over de werkplaatshandboeken kun je in ieder geval al beschikken zie ik in de voorgaande post
Succes, Fenna
Tja, soms moet je wikipedia met enige reserve lezen. Deze wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/Santana_Motor zegt het wat anders, nl de SIIA tot 1974, en van 1967 de Santana 1300 (wat dat is weet ik even niet - ik heb 'm gevonden, dit was de ForwardControl versie) en vanaf 1969 de "Ligero" (een soort LightWeight achtige LandRover).
Zie ook: http://www.landroversantana.com/#!series/nk5hl en verder http://www.landroversantana.com/#!manuales/olynk
En vergeet ook niet gewoon hier te kijken: http://www.lrch.nl/kennisbank/santana-land-rover-spanje
Er is dus een aardige kans dat in 1971 een Santana Safari nog redelijk standaard is (maar je moet wel ongeveer alles even extra checken).
Pas later kwamen de ingrijpender wijzigingen zoals Fase-One achtige neus, een enkele voorruit, luxere interieurs, turbo en 6 cylinder diesels.
Groeten MarcS
PS Google helpt wellicht, zie bijv ook: http://www.camion-militar.com/?msgOrige ... =FechaDesc
- Martijn en Caroline
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 09 Okt 2008, 21:49
- Locatie: Rotterdam
- Contact:
Re: Land Rover 109 Santana-Safari 1971 onderdelen leverancie
dag Ivo,
even lekker dicht bij huis: Ron Bolleboom heeft ook wel eens Santana's en onderdelen én anders wel zijn collega Frits van Laroland, deze zit in Rotterdam, Hillegersberg. Probeer ze eens
groeten Martijn
even lekker dicht bij huis: Ron Bolleboom heeft ook wel eens Santana's en onderdelen én anders wel zijn collega Frits van Laroland, deze zit in Rotterdam, Hillegersberg. Probeer ze eens
groeten Martijn
Re: Land Rover 109 Santana-Safari 1971 onderdelen leverancie
Beste allemaal, bedankt voor alle adviezen. Het heeft ons goed op weg geholpen.
Schijnt inderdaad dat de meeste onderdelen van deze Santana 1971 > 1:1 overeenkomen met de engelse licentie.
Tot nu toe alle onderdelen kunnen aanschaffen bij Budget parts in Gouda - totaal onderdelen kosten voorlopig op €535,- (praten we maar niet over de uren !!)
Heb nog contact gehad met een tweetal spaanse leveranciers.. IN HET ENGELS !!
Die gasten schijnen bijna alles het hebben qua spaanse onderdelen;
1ste
AUTOMECANICA JEREZ SL
Avda. Tío Pepe, nº 19
11407 JEREZ DE LA FRONTERA
CADIZ
Telephone: +0034956317636
e-mail: landroversantana@automecanicajerez.com
web: automecanicajerez.com
2de
Ferran Alvaro
Jefe dpto. ventas
Estanfi Automoción
Tel. 902.125.025
falvaro@estanfi.com
http://www.estanfi.com
Wellicht voor jullie vermaak en informatie, hier ons lijstje voorlopig voor de techniek - rest komt later aan de beurt;
A - APK werkzaamheden.
1.Remvertraging ver onder de maat en APK afkeur.
LV lekke remcilinders en vervangen. Rest is goed.
Rembekrachtiging getest, oke. Vacuümpomp gedemonteerd, oke. Vacuüm- en aanvoerslang gedemonteerd, vacuümslangen (2x) zijn lek en vervangen
2. Ruitenwissers - de speling tussen aandrijfkabel en aandrijfwiel verkleint en opgelost
3. Voorste aandrijfas is op beide kruisstukjes en het schuifstuk versleten. Nieuwe aandrijfas gemonteerd (1:1 met engelse licentie)
4.Van de voorveren zijn de bladen met de buitenste 4 veerogen zowel aan de voor- als achterzijde diep ingesleten. Veerpakketten vooras vernieuwt .. wellicht in toekomst kijken voor parabol veren. !
5.Van de veer LA is de achterste rubberen bus voor 90% geheel versleten en vervangen
6.Groot gat in de uitlaatpijp na de demper en thv een uitlaatsteun - daarbij uitlaat aan spruitstuk los.- volledige nieuwe uitlaat gemonteerd (ook 1:1 engelse licentie)
B - Onder de motorkap.
7. Accu vernieuwt. Een 80 Ah (ipv 60 Ah) geplaatst.
8. Koelsysteem sterk vervuild en vorstbeveiliging maar tot minus 10 Gr. C. Volledige systeem doorgespoeld en ververst
9. Kleppen gesteld en pakking vernieuwt. > 4 cilinder !
10. Wieltje/handle tbv de kachelkraan achter op de motor ontbrak en vervangen (Wieltje met een inwendig vierkant van ¼” nodig.
11.Oliebad luchtfilter gereinigd en met nieuwe olie gevuld
C - Onder de auto.
12. Koppelingscilinder aan bak lekt flink. Lekkage te zien bij de cilinder en ook uit het bellhouse. Cilinder zwaar gecorrodeerd. Nieuwe koppelingcilinder gemonteerd (1:1 engelse licentie)
13. veel speling in het stuurhuis > lager stuurhuis nagezien gelijktijdig met de rembekrachtiging werkzaamheden. Stuurhuis kunnen afstellen.
D -In de auto.
14. Dynamo laadt niet bij. Nieuwe dynamo 55 A ipv 34 A
15. Oliedruklampje brandt niet. Defect lampje is vernieuwd, geen 12 Volt op de zender.
zender vervangen (1:1 engelse licentie)
16. Oliedrukmeter geeft bij koude motor 1,5 bar stationair en 2 bar op toeren - te laag.
Met de geleende kalibratiemeter de echte oliedruk gemeten > oliedruk is stationair nu 2,8 bar en 3 bar op toeren. Nieuwe oliedrukzender gemonteerd (1:1 engelse licentie)
17. Bak schiet uit zijn 2e versnelling bij gas loslaten. Trachten via de pook/schakelmechanisme op te lossen. Waarschijnlijk bak laten nakijken door specialist in Rijswijk - gehele revisie vaste prijs v € 1200,- - nog te gebeuren.
Tot zover !
Schijnt inderdaad dat de meeste onderdelen van deze Santana 1971 > 1:1 overeenkomen met de engelse licentie.
Tot nu toe alle onderdelen kunnen aanschaffen bij Budget parts in Gouda - totaal onderdelen kosten voorlopig op €535,- (praten we maar niet over de uren !!)
Heb nog contact gehad met een tweetal spaanse leveranciers.. IN HET ENGELS !!
Die gasten schijnen bijna alles het hebben qua spaanse onderdelen;
1ste
AUTOMECANICA JEREZ SL
Avda. Tío Pepe, nº 19
11407 JEREZ DE LA FRONTERA
CADIZ
Telephone: +0034956317636
e-mail: landroversantana@automecanicajerez.com
web: automecanicajerez.com
2de
Ferran Alvaro
Jefe dpto. ventas
Estanfi Automoción
Tel. 902.125.025
falvaro@estanfi.com
http://www.estanfi.com
Wellicht voor jullie vermaak en informatie, hier ons lijstje voorlopig voor de techniek - rest komt later aan de beurt;
A - APK werkzaamheden.
1.Remvertraging ver onder de maat en APK afkeur.
LV lekke remcilinders en vervangen. Rest is goed.
Rembekrachtiging getest, oke. Vacuümpomp gedemonteerd, oke. Vacuüm- en aanvoerslang gedemonteerd, vacuümslangen (2x) zijn lek en vervangen
2. Ruitenwissers - de speling tussen aandrijfkabel en aandrijfwiel verkleint en opgelost
3. Voorste aandrijfas is op beide kruisstukjes en het schuifstuk versleten. Nieuwe aandrijfas gemonteerd (1:1 met engelse licentie)
4.Van de voorveren zijn de bladen met de buitenste 4 veerogen zowel aan de voor- als achterzijde diep ingesleten. Veerpakketten vooras vernieuwt .. wellicht in toekomst kijken voor parabol veren. !
5.Van de veer LA is de achterste rubberen bus voor 90% geheel versleten en vervangen
6.Groot gat in de uitlaatpijp na de demper en thv een uitlaatsteun - daarbij uitlaat aan spruitstuk los.- volledige nieuwe uitlaat gemonteerd (ook 1:1 engelse licentie)
B - Onder de motorkap.
7. Accu vernieuwt. Een 80 Ah (ipv 60 Ah) geplaatst.
8. Koelsysteem sterk vervuild en vorstbeveiliging maar tot minus 10 Gr. C. Volledige systeem doorgespoeld en ververst
9. Kleppen gesteld en pakking vernieuwt. > 4 cilinder !
10. Wieltje/handle tbv de kachelkraan achter op de motor ontbrak en vervangen (Wieltje met een inwendig vierkant van ¼” nodig.
11.Oliebad luchtfilter gereinigd en met nieuwe olie gevuld
C - Onder de auto.
12. Koppelingscilinder aan bak lekt flink. Lekkage te zien bij de cilinder en ook uit het bellhouse. Cilinder zwaar gecorrodeerd. Nieuwe koppelingcilinder gemonteerd (1:1 engelse licentie)
13. veel speling in het stuurhuis > lager stuurhuis nagezien gelijktijdig met de rembekrachtiging werkzaamheden. Stuurhuis kunnen afstellen.
D -In de auto.
14. Dynamo laadt niet bij. Nieuwe dynamo 55 A ipv 34 A
15. Oliedruklampje brandt niet. Defect lampje is vernieuwd, geen 12 Volt op de zender.
zender vervangen (1:1 engelse licentie)
16. Oliedrukmeter geeft bij koude motor 1,5 bar stationair en 2 bar op toeren - te laag.
Met de geleende kalibratiemeter de echte oliedruk gemeten > oliedruk is stationair nu 2,8 bar en 3 bar op toeren. Nieuwe oliedrukzender gemonteerd (1:1 engelse licentie)
17. Bak schiet uit zijn 2e versnelling bij gas loslaten. Trachten via de pook/schakelmechanisme op te lossen. Waarschijnlijk bak laten nakijken door specialist in Rijswijk - gehele revisie vaste prijs v € 1200,- - nog te gebeuren.
Tot zover !
Re: Land Rover 109 Santana-Safari 1971 onderdelen leverancie
Goed bezig!
Dat revisiebedrijf in Rijswijk is dacht ik een algemeen revisiebedrijf so to speek, niet specifiek Laro?
Dat revisiebedrijf in Rijswijk is dacht ik een algemeen revisiebedrijf so to speek, niet specifiek Laro?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Land Rover 109 Santana-Safari 1971 onderdelen leverancie
Tim, klopt.
Dat is ATS in Rijswijk. Algemeen revisiebedrijf. Maar ze schijnen erg goed en gespecialiseerd te zijn,
zeker met jonge dan wel oude klassiekers.
De monteur waar ik mee samenwerk (Andre Schoonenwoerd - Garage Classic Service in Vlaardingen), is gespecialiseerd in (jonge en oude) klassieke auto's - TR's, MG, Jaguar, Alfa's etc > en hij heeft hele goede ervaringen met ATS in Rijwijk.
(Ik heb zelf ook nog een Triumph TR6 uit '73).
Dat is ATS in Rijswijk. Algemeen revisiebedrijf. Maar ze schijnen erg goed en gespecialiseerd te zijn,
zeker met jonge dan wel oude klassiekers.
De monteur waar ik mee samenwerk (Andre Schoonenwoerd - Garage Classic Service in Vlaardingen), is gespecialiseerd in (jonge en oude) klassieke auto's - TR's, MG, Jaguar, Alfa's etc > en hij heeft hele goede ervaringen met ATS in Rijwijk.
(Ik heb zelf ook nog een Triumph TR6 uit '73).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten