Hallo allemaal,
Een tijd geleden begonnen de lampjes van traction control en de abs te branden met nat weer. Wanneer ik de auto dan uit deed en weer aan waren de lampjes weg. Nu gaan de lampjes alleen niet meer uit op deze manier.
Gisteren en vandaag heb ik veel gezocht over dit probleem en heb gehoord over de sensoren. Deze heb ik allemaal schoongemaakt en zo ver mogelijk terug getikt met een hamer. Hierbij waren de sensoren aan de achterwielen helemaal wit en plakkerig van oud vet. Is dit normaal?
Ook viel het me op dat het lijkt dat de sensoren niet helemaal terug gaan terwijl ze echt niet verder kunnen.
Wie kan me verder helpen?
En mocht er iemand in de buurt van Enschede een uitleescomputer hebben voor een td5 die me wil helpen hoor ik dat graag!
Defender 110 99 td5 abs tc probleem
Defender 110 99 td5 abs tc probleem
Land rover serie 3 109 verkocht
Land rover defender td5 1999
-
Jankouwenberg
Re: Defender 110 99 td5 abs tc probleem
Hallo lennard
Mijn net opgelost probleem met de ABS leek er wel een beetje op misschien helpt mijn aanpak.
Witte olie is normaal is soort modern kopervet zit er bij mij ook op.
Als je een multimeter hebt zou ik beginnen met het uitlezen van de weerstand over de sensoren. Dat doe je door de voorste stekker van de ABS computer onder de passagiersstoel los te halen (dit is de stekker met groene en witte draden naar de sensoren toe). Meet de weerstand (ohm) van de paren draden in de stekker. Dus twee witte dan twee groene nogmaals twee groene en weer twee witte wijst zich vanzelf. Als het goed is meet je een weerstand van ongeveer 0,9 k ohm op de sensoren. Ik had een sensor waarvan de weerstand oneindig was oftewel kabelbreuk. Bleek uiteindelijk een slechte stekkerverbinding te zijn. Er zitten twee stekkers voor aan de binnenkant van de zijschermen, en twee onder auto tegen de rechter chassisbalk. Maak ze los, schoon, en knijp met een spijker de vrouwelijke stekkerdelen iets toe.
Mocht dit niet helpen zou ik alle wielen een voor een iets opkrikken en controleren of je lagers geen spelling hebben. Ook dit is een reden voor falende ABS. De ABS schijf in je remschijf wiebelt dan voor de sensor langs, wat tot foute metingen leidt.
Nog steeds geen succes? Alle sensoren helemaal loshalen (gaat best makkelijk)schoonmaken en doormeten. Weer controleren of je 0,9 k ohm meet. Is er een kabelbreuk, kun je nog overwegen de kabel te vervangen en vlak voor de sensor netjes vast te solderen. Maar een nieuwe sensor kopen is ook een optie.
Ik heb een computer maar woon niet in Enschede maar in Haarlem
Succes
Mijn net opgelost probleem met de ABS leek er wel een beetje op misschien helpt mijn aanpak.
Witte olie is normaal is soort modern kopervet zit er bij mij ook op.
Als je een multimeter hebt zou ik beginnen met het uitlezen van de weerstand over de sensoren. Dat doe je door de voorste stekker van de ABS computer onder de passagiersstoel los te halen (dit is de stekker met groene en witte draden naar de sensoren toe). Meet de weerstand (ohm) van de paren draden in de stekker. Dus twee witte dan twee groene nogmaals twee groene en weer twee witte wijst zich vanzelf. Als het goed is meet je een weerstand van ongeveer 0,9 k ohm op de sensoren. Ik had een sensor waarvan de weerstand oneindig was oftewel kabelbreuk. Bleek uiteindelijk een slechte stekkerverbinding te zijn. Er zitten twee stekkers voor aan de binnenkant van de zijschermen, en twee onder auto tegen de rechter chassisbalk. Maak ze los, schoon, en knijp met een spijker de vrouwelijke stekkerdelen iets toe.
Mocht dit niet helpen zou ik alle wielen een voor een iets opkrikken en controleren of je lagers geen spelling hebben. Ook dit is een reden voor falende ABS. De ABS schijf in je remschijf wiebelt dan voor de sensor langs, wat tot foute metingen leidt.
Nog steeds geen succes? Alle sensoren helemaal loshalen (gaat best makkelijk)schoonmaken en doormeten. Weer controleren of je 0,9 k ohm meet. Is er een kabelbreuk, kun je nog overwegen de kabel te vervangen en vlak voor de sensor netjes vast te solderen. Maar een nieuwe sensor kopen is ook een optie.
Ik heb een computer maar woon niet in Enschede maar in Haarlem
Succes
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Jankouwenberg
Ik bedacht me nog dat je niet met een hamer op de sensor moet slaan, is ook niet nodig. Een schone sensor ( reemenreiniger) in kopervet of wit vet kun je met de hand zo naar beneden duwen, eventueel een tangetje dwars op de sensor zetten
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
Bedankt jan! Hier heb ik echt wat aan.
Morgen weer een leuke klus voor de boeg dus
Morgen weer een leuke klus voor de boeg dus
Nou vandaag alles nagemeten en alle stekker ingespoten met contact spray. Alles sensoren gaven de goede spanning inclusief de stekker. Alle lagers gecontroleerd en ook geen speling kunnen vinden. Waar zou ik nu kunnen zoeken?
-
Roger B.
beginnen met foutcode lezen en wissen en met die info verder kijken
gone
Heb de auto laten uitlezen met een delphin systeem bij een garage bij ons maar deze kon geen abs probleem vinden
- GJ Disco 300 Tdi
Zijn je remschijven nog recht?
Zitten ze vlak op de hub gemonteerd?
Soms zijn het de simpele dingen...
Laatst nog iemand geholpen met de bekende vraag: zit er wel brandstof in dat ding?
Het antwoord sprak voor zich..
Zitten ze vlak op de hub gemonteerd?
Soms zijn het de simpele dingen...
Laatst nog iemand geholpen met de bekende vraag: zit er wel brandstof in dat ding?
Het antwoord sprak voor zich..
Disco 1994 300TDI
De meeste universele systemen kunnen niet eens een abs systeem vinden, laat staan een foutmelding....
Uitlezen heeft alleen nut met een testbook van de dealert of een voor LaRo geschikt systeem als de Nanocom, Hawkeye en Lynx.
Uitlezen heeft alleen nut met een testbook van de dealert of een voor LaRo geschikt systeem als de Nanocom, Hawkeye en Lynx.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
Precies...tenzij de lampjes niet door de abs computer aangestuurd worden maar door kortsluiting oid betekent het branden van die lampjes dat er dus een fout herkend is en ook uitgelezen moet kunnen worden
gone