Beste samen,
Ik heb al eerder diverse xenonsetjes gemonteerd in auto's die niet geïnfecteerd zijn met het 'canbus virus'.
Is dit even eenvoudig te monteren op mijn series 3? Ik heb een 24volt die zich omvormt om binnen de radio en enkele 12v pluggen voorziet van stroom. Zijn er speciale xenon sets voor 24v of kan ik een regulier setje zonder gevolgen koppelen?
Iemand ervaringen?
xenon series 3
-
Landmarcs
Re: xenon series 3
Tja, alleen ervaring van de andere kant van het licht. Een Xenon "upgrade" is voor de andere kant lang niet altijd prettig.
Met de koplampen op LandRover hoogte wordt de kans en de omvang van de "on-pret" alleen maar groter.
Gewoon propere koplampen, eventueel heldere lexan-koplampen, en een goed helder schijnende gloeilampjes is mijn eerste keus.
Groeten MarcS
Met de koplampen op LandRover hoogte wordt de kans en de omvang van de "on-pret" alleen maar groter.
Gewoon propere koplampen, eventueel heldere lexan-koplampen, en een goed helder schijnende gloeilampjes is mijn eerste keus.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Gewoon propere koplampen, eventueel heldere lexan-koplampen, en een goed helder schijnende gloeilampjes is mijn eerste keus.
Ik snap dat er nadelen zijn voor andere weggebruikers, maar vind vooral de 'grootlicht' opbrengst van mijn huidige lampen mager..
Ik ben opties aan het zoeken om dit te verbeteren. Extra verstralers op het dak zijn ook een optie. hebben jullie hier nog adviezen mbt merk en hoe aan te sluiten op het huidige lichtnet?
- roelof soeteman
Ik heb er Philips xtremevision lampjes inzitten, niet goedkoop (hoewel nog altijd een stuk goedkoper als xenon), maar wel ruim voldoende licht en geen klachten van tegenliggers.
Xenon in een series werkt waarschijnlijk nogal flink verblindend, ook voor jezelf door al die kwaad flitsende tegenliggers
Xenon in een series werkt waarschijnlijk nogal flink verblindend, ook voor jezelf door al die kwaad flitsende tegenliggers
Land Rover Series 3 SWB '79
Voor de puristen misschien not done maar ik heb gewoon blank glazen koplampen geplaatst met fatsoenlijke H4 lampen en een zelf gemaakte "Zweedse lichtversterker" (relais en zo) en mijn lichtopbrengst is getransformeerd van het licht van een een roetig kaarsje naar een enorme pit licht, dan voor groot licht ook nog een paar verstralers, ook met relais geschakeld en de kans dat ik niets meer zie is bijna tot nul gereduceerd.
En ik vind dat dat best kan op een ruim 43 jaar oude Lightweight want die is toch verre van origineel.

G-J.
En ik vind dat dat best kan op een ruim 43 jaar oude Lightweight want die is toch verre van origineel.

G-J.
Laatst gewijzigd door Crazy-G op 01 Dec 2015, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Crazy-G schreef:Voor de puristen misschien nog done
G-J.
Ziet er goed uit.. En de puristen onder ons
Waar heb je die heldere glazen vandaan gehaald?
Ik ken de staat van de auto natuurlijk niet, maar bij mij deed een upgrade van de kabels dag en nacht verschil maken. In mijn geval een Zweedse lichtschakelaar geplaatst. Nieuwe draden trekken die iets dikker zijn dan origineel maakt ook al verschil.
Xenon zou ik ook niet doen, voordat je t weet zit iedereen te seinen omdat ze denken dat je groot licht voert.
Xenon zou ik ook niet doen, voordat je t weet zit iedereen te seinen omdat ze denken dat je groot licht voert.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Landmarcs
Johnny schreef:Ik ken de staat van de auto natuurlijk niet, maar bij mij deed een upgrade van de kabels dag en nacht verschil maken. In mijn geval een Zweedse lichtschakelaar geplaatst. Nieuwe draden trekken die iets dikker zijn dan origineel maakt ook al verschil.
Met 24 V hoef je in principe niet veel te doen aan de draadjes, het effectieve verlies in de draadjes is bij 24 V slechts een kwart van dat bij 12 V.
Het loont wel om nette (eventueel zelfs heldere) koplampen te monteren en de low budget gloeilampen in het reserve-doosje te doen.
Een goed gecentreerde H4 geeft (zelfs bij 12 V) al heel aardig licht op de weg, bij een 24 V systeem en bijpassende lampjes wordt het alleen maar beter.
Groeten MarcS
Ik vermoed zo door de formules P = I x U en Q = R x I^2 toe te passen: bij dubbele spanning is er de halve stroomsterkte nodig om hetzelfde vermogen voor de lamp te leveren. Door de draad gaat dus de halve stroomsterkte. Het verlies door warmteontwikkeling in de keten - de weerstand die het circuit oplevert (draad, overgangsweerstanden e.d., alle weerstanden behalve die van de lamp) - wordt zodoende een factor eenhalf in het kwadraat. Dat is het principe waarom de hoogspanningslijnen kV dragen i.p.v. 230V, zo min mogelijk verlies door zo min mogelijk Amps...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <