disco2002 Td5 M+S Klik-Klik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sleen42

disco2002 Td5 M+S Klik-Klik

Berichtdoor sleen42 » 25 Nov 2015, 09:48

Af en toe,je kunt er geen peil op trekken,als ik starten wil dan zegt de startmotor alleen klik-klik.Dan gaan ook de lampjes M+S knipperen...
Meestal helpt het als je hem een keer op en van alarm afzet.Soms start hij dan wel maar gaat in de noodloop(M+S knipperen)....rara?Een andere keer moet je die procedure een aantal keer herhalen en als je dan geluk hebt start hij wel.Ook een keer met de gearselector heen en weer wil wel eens helpen maar ook niet altijd.Storing vanuit de bak of vanaf alarm???

Het leuke met dit soort dingen is dat hij het niet altijd doet,dus moeilijk op te zoeken.

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Landmarcs

Re: disco2002 Td5 M+S Klik-Klik

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2015, 10:04

Jeroen,

Meet de boordspanning eens voor en tijdens het starten.
Een Td5 waarbij tijdens het starten de boordspanning teveel inzakt doet ineens heel rare dingen.
En controleer dan direct of de pool-klemmen goed (en schoon) op de accupolen zitten.

Groeten MarcS

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 25 Nov 2015, 11:21

Hallo Marc,

ik kan dat wel meten maar de spanning zal echt wel goed zijn.Hij start gewoon en de motor gaat ook snel genoeg rond.Accuklemmen zijn schoon en zitten vast.

Jeroen

ps

ik zal toch eens meten maar het rare is dus dat hij het meestal gewoon doet....alhoewel de accu na 2 weken staan wel leeg is,dus..

conny

Berichtdoor conny » 25 Nov 2015, 11:51

Kijk, daar ga je al: je hebt lekspanning ergens. Die accu loopt gewoon leeg en als dat een natte accu is, dan is hij kapot na een paar keer helemaal leeg geweest te zijn. De startmotor van een Td5 draait prima rond bij te weinig spanning, maar zal echt niet aanslaan; dat bepaald de computer.

Dus; lekspanning verhelpen, nieuwe gel-accu en dan moet jij eens opletten hoe probleemloos die auto wordt. 8-)

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 25 Nov 2015, 12:24

conny schreef:Dus; lekspanning verhelpen, nieuwe gel-accu en dan moet jij eens opletten hoe probleemloos die auto wordt. 8-)

Een landrover probleemloos :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Nov 2015, 12:26

conny schreef:Kijk, daar ga je al: je hebt lekspanning ergens. Die accu loopt gewoon leeg en als dat een natte accu is, dan is hij kapot na een paar keer helemaal leeg geweest te zijn. De startmotor van een Td5 draait prima rond bij te weinig spanning, maar zal echt niet aanslaan; dat bepaald de computer.

Dus; lekspanning verhelpen, nieuwe gel-accu en dan moet jij eens opletten hoe probleemloos die auto wordt. 8-)

Zit toch in tegenstrijdigheid in deze conclusie: want als de startmotor prima rondgaat bij een lage accuspanning waarom klikt de wagen dan alleen? Dat zou dan dus een andere oorzaak hebben dan de lage boordspanning.... :roll: :roll:

Mijn ervaring is dat de startmotor gewoon rondgaat bij lage spanning en dat het klikken wordt veroorzaakt door een bijna dode gearselector. (al is het mij tot nog toe bespaard gebleven)

Blijft staan dat die lekspanning, kapotte accu of wat het ook is gewoon verholpen moet worden. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Nov 2015, 12:28

sleen42 schreef:
conny schreef:Dus; lekspanning verhelpen, nieuwe gel-accu en dan moet jij eens opletten hoe probleemloos die auto wordt. 8-)

Een landrover probleemloos :lol:

Mwah, onze D2 doet het al dik anderhalve ton (staat nu op 312K) nagenoeg probleemloos met alleen onderhoud. Alleen de afstandbediening is nu effe stuk omdat ik te lui ben om de ontvanger op te graven achter de hemel vandaan. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2015, 12:52

conny schreef:Kijk, daar ga je al: je hebt lekspanning ergens. Die accu loopt gewoon leeg en als dat een natte accu is, dan is hij kapot na een paar keer helemaal leeg geweest te zijn. De startmotor van een Td5 draait prima rond bij te weinig spanning, maar zal echt niet aanslaan; dat bepaald de computer.

Hmmm ... als we al die "Lekspanning" nu eens konden opslaan en terugfietsen in ons electricteitsnet.

Als er al sprake is van lek ... dan is het lek-stroom   (nee, niet de Lek-stroom, dat is de Rijn benedenstrooms van Wijk-bij-Duurstede).

Maar ... of er al dan niet sprake is van lek doet er niet toe, ook zonder lek kan je een accu hebben die te moe is om een Td5 te starten*.
En een loodaccu gaat nu eenmaal een keertje stuk, soms na vele jaren, soms vlotter, reken gemiddeld met 5-6 jaar.

* Daarom vroeg ik naar de boordspanning tijdens de startpoging: startmotor rond krijgen is één, bij een te lage boordspanning tijdens de startpoging zal de Td5 nooit aanslaan

Groeten MarcS

PS Ik zelf ben denk ik ook binnengauw aan een nieuwe accu toe: Twee dagen stilstand en de boordspanning is al gezakt naar 11,8 V.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 25 Nov 2015, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 25 Nov 2015, 13:36

Oke,maar waarom dan wel de ene keer en de andere keer niet??Het is ook niet zo dat hij het alleen s'morgens doet na een nachtje lekken :idea:
Maar ook gewoon tussendoor als ik even een boodschap heb gedaan(bij een winkel)dan kom ik terug en dan klik. Of eerst "bliep",(van het alarm?), en dan de M+S,maar dan start hij wel gewoon.(auto staat nooit ergens op slot)maar als ik dan instap en de sleutel in het contact doe dan zegt hij dus "bliep"

Daar komt nog bij dat het geen verschil maakt als de kachel met blower aan staat tijdens het starten...mocht er te weinig spanning zijn dan zou je dat toch wel moeten horen aan de blower?

Heytse

Berichtdoor Heytse » 25 Nov 2015, 16:10

Wij hebben hetzelfde gehad met onze disco. Bij ons zaten er een paar slechte draden naar de gearselector. Dan zag hij dus niet dat de auto in P of N stond en startte hij niet.

Terug naar “Techniek”