Overmatig geluid EGR Defender puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Timon de Klein

Overmatig geluid EGR Defender puma

Berichtdoor Timon de Klein » 15 Nov 2015, 19:52

Hallo,

Het is mij bekend dat de EGR van een defender puma wat geluid maakt bij het uitschakelen van de motor zodat deze zichzelf reinigt.

Echter maakt mijn EGR sinds enige tijd zoveel herrie bij het uitzetten van de motor dat mensen in een straal van 10 meter verbaasd omkijken.
Er brandt geen motorstrings lampje.

Door zeker te weten dat het de EGR betreft heb ik de stekker eruit getrokken en de motor een keer aan het uit gezet, geen geluid.
Het klinkt echt als een stel zieke zeehonden.

Weet iemand wat hier aan te doen is?

Landmarcs

Re: Overmatig geluid EGR Defender puma

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2015, 19:55

Dag Timon,

Met een beetje geluk wordt het EGR-geluid ook weer minder (en dan bedoel ik niet dat ie gewoon stuk gaat).
De EGR kan heel lang luidruchtig blijven zonder verdere problemen.
Zolang je hem hoort weet je ook dat ie werkt, als je een beetje oplet hoor je 'm ook tijdens het rijden.
Zie ook : viewtopic.php?f=14&t=6543

Groeten MarcS

Timon de Klein

Berichtdoor Timon de Klein » 15 Nov 2015, 21:31

Marc, bedankt voor het delen van je bevindingen.
Blijf het erg vreemd vinden dat zo'n onderdeel zulke herrie mag maken...
Ook dat bij verloop van tijd de herrie weer af neemt is eigenlijk best vreemd, wat maakt dit geluid en waarom kan dit zo verschillen?

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Nov 2015, 21:46

Of een Egr klep zo'n herrie mag maken hangt van jou af..... Ik vond het reden om terug te gaan en de dealert een nieuwe te laten monteren. Gelukkig onder garantie.

Het geluid dat je hoort als je hem uitzet is dat de klep een aantal keer bewogen wordt om hem soort van schoon te maken om te voorkomen dat ie vastzit als je de wagen weer nodig hebt. Bij mijn 130 hoorde je het net als je de deuren dicht hield, maar verder niet overdreven luidruchtig.... ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2015, 22:42

Edward schreef:Of een Egr klep zo'n herrie mag maken hangt van jou af..... Ik vond het reden om terug te gaan en de dealert een nieuwe te laten monteren. Gelukkig onder garantie.

Het geluid dat je hoort als je hem uitzet is dat de klep een aantal keer bewogen wordt om hem soort van schoon te maken om te voorkomen dat ie vastzit als je de wagen weer nodig hebt. Bij mijn 130 hoorde je het net als je de deuren dicht hield, maar verder niet overdreven luidruchtig.... ;)

Ik heb ook een nieuwe gekregen onder garantie, en die nieuwe was 14 maanden later al luidruchtiger als de oude (de oude deed er ruim 30 maanden over voordat die lawaaiig werd).
Nu ruim een jaar later is die tweede EGR weer wat gekalmeerd, de geluiden zijn evenwel lang niet meer zo alarmerend maar ... belangrijker: hij is nog steeds "alive and kicking (and noisy)".

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”