Beste Leden,
ik ben helemaal nieuw in deze forum. Ik wou graag namelijk een Defender kopen, ook door de 6 (in the 90) / 9 (in de 110) zitplaatsen (ik heb 3 kinderen en af-en-toe een deel van de hockey team te vervoeren). Maar iemand heft me gezegd dat het niet veilig is om op langsliggend banken passegiers te vervoeren, en misschien het is zelfs niet toegestaan (door RDW?). Zou je een boete krijgen, ezv.
Kan iemand mij helpen om deze lastige vraag op een 'officiele' manier te beantwoorden?
Alvast hartelijk bedankt,
Pascal
Achterbank Defender veiligheid
Re: Achterbank Defender veiligheid
Hoi pascal,
Tot bouwjaar 2006 (TD5 uitvoeringen) is het gewoon toegestaan om laagsliggende stoelen te hebben. Vanaf 2007 is de verplichting van de 3punts gordel gekomen.
Wat betreft veiligheid is een Defender sowieso niet een voertuig met 30 sterren.
Als je met 9 man in een auto zit dient de chauffeur gewoon defensief te rijden.
Groet Ron
Tot bouwjaar 2006 (TD5 uitvoeringen) is het gewoon toegestaan om laagsliggende stoelen te hebben. Vanaf 2007 is de verplichting van de 3punts gordel gekomen.
Wat betreft veiligheid is een Defender sowieso niet een voertuig met 30 sterren.
Als je met 9 man in een auto zit dient de chauffeur gewoon defensief te rijden.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Tot een bouwjaar 2007 (my2007 de "Puma" met de plastic dash) mag je idd gewoon mensen op de achterbankjes vervoeren.
Bij een aanrijding zit je niet stevig in de gordel en kunnen de koppen tegen elkaar slaan dus het is minder veilig. Maar alles aan een Def is minder veilig want geen airbags, kreukelzones of zelfs maar een fatsoenlijke carrosserie om je heen. En gek genoeg blijkt het ding nog vrij stevig.
Maar toch: daar ga je ook naar rijden.
Klant van me zweert dat z'n oude Eend veiliger is dan z'n nieuwste Volvo want in die Eend voelt ie zich kwetsbaar en let ie op. In z'n Volvo zit ie net als 99% van alle andere automobilisten 'tv' te kijken en met z'n telefoon of radio te kloten.
Bij een aanrijding zit je niet stevig in de gordel en kunnen de koppen tegen elkaar slaan dus het is minder veilig. Maar alles aan een Def is minder veilig want geen airbags, kreukelzones of zelfs maar een fatsoenlijke carrosserie om je heen. En gek genoeg blijkt het ding nog vrij stevig.
Maar toch: daar ga je ook naar rijden.
Klant van me zweert dat z'n oude Eend veiliger is dan z'n nieuwste Volvo want in die Eend voelt ie zich kwetsbaar en let ie op. In z'n Volvo zit ie net als 99% van alle andere automobilisten 'tv' te kijken en met z'n telefoon of radio te kloten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Ron63 schreef:Als je met 9 man in een auto zit dient de chauffeur gewoon defensief te rijden.
Groet Ron
Komt daar die naam dan ook vandaan?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Edward schreef:Klant van me zweert dat z'n oude Eend veiliger is dan z'n nieuwste Volvo want in die Eend voelt ie zich kwetsbaar en let ie op. In z'n Volvo zit ie net als 99% van alle andere automobilisten 'tv' te kijken en met z'n telefoon of radio te kloten.
Ik heb ergens eens gelezen dat men het veiligst schijnt te rijden met een mes gemonteerd op de stuurnaaf... Nou gaat me dat wat te ver, maar ik denk dat je daar wel heeel defensief van gaat rijden inderdaad!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Edward schreef:Klant van me zweert dat z'n oude Eend veiliger is dan z'n nieuwste Volvo want in die Eend voelt ie zich kwetsbaar en let ie op. In z'n Volvo zit ie net als 99% van alle andere automobilisten 'tv' te kijken en met z'n telefoon of radio te kloten.
Ik heb ergens eens gelezen dat men het veiligst schijnt te rijden met een mes gemonteerd op de stuurnaaf... Nou gaat me dat wat te ver, maar ik denk dat je daar wel heeel defensief van gaat rijden inderdaad!
Ik heb wel eens een filmpje gezien van een remproef op een slipschool-baan: een 2CV-bestel versus iets VW-golf achtigs (en die laatste dus met ABS).
De remweg van die 2CV was een stuk korter (is overigens maar goed ook, want in een 2CV ben je als het mis gaat gauw zelf de kreukelzone).
Verder las ik een keertje - het kan dus ook apocrief zijn - dat verzekeraars in het UK de "veiligheid" per auto-type bijhoudt. De uitkomst was naar verluid dat de originele Mini de onveiligste auto was, en de Defender de veiligste, beide auot's overigens zonder veel veiligheidsmaatregelen.
In ieder geval niet apocrief was de "Wet van gelijkblijvend risico" die nogal eens door Piet Vroon werd aangehaald. Hoe veiliger bijv. een auto, hoe onveiliger het gedrag van de automobilist. Jammer genoeg maakte Piet Vroon een eind aan zijn leven dus moeten we het doen met de nagedachtenis aan zijn "stoute" uitspraken.
Groeten MarcS
-
Roger B.
Landmarcs schreef:Ik heb wel eens een filmpje gezien van een remproef op een slipschool-baan: een 2CV-bestel versus iets VW-golf achtigs (en die laatste dus met ABS).
De remweg van die 2CV was een stuk korter (is overigens maar goed ook, want in een 2CV ben je als het mis gaat gauw zelf de kreukelzone).
algemeen misverstand.... een ABS systeem verkort de remweg niet, in tegendeel.... het zorgt er voor dat je tijdens het remmen nog kunt sturen, wat bij een harder remmend blokkerend voertuig niet meer kan
gone