Hallo Allemaal,
net mijn distributieketting en krukastandwiel vervangen. Met het juiste gereedschap een leuke klus. Het geleider tussen de twee tandwielen was losgeraakt en tussen het onderste tandwiel en de ketting gekomen dat geraakte onderdelen vervangen. Nu de kettingspanner er ingezet maar eigenlijk staat de ketting nu niet echt gespannen. Ik begrijp ook eigenlijk niet hoe die spanner werkt. Het is het "eenvoudige" type, een blokje hard kunststof op een pijpje en dat zit in een klein metalen huisje. Ik begrijp niet hoe die werkt want er zit helemaal geen veerkracht in. Kan iemand mij vertellen hoe die werkt en of dit normaal is?
Bedankt voor jullie hulp!
Marcel
S3 109", 1977, Benzine, distributie kettingspanner
- Marcel SIII Stawag
S3 109", 1977, Benzine, distributie kettingspanner
Series III Stawag 1977 | Defender 90 TD5 Stawag 2000
- Erik Peters
Re: S3 109", 1977, Benzine, distributie kettingspanner
Ik meen dat er wel een veertje zit in de spanner, alleen maar om hem lichtjes naar buiten gedrukt te houden, dus niet om echt spanning te krijgen op de distributieketting, maar als het goed is zit de spanner aangesloten op een oliekanaal en zorgt de oliedruk dat de spanner wordt uit gedrukt en bij slijten van ketting en geleiders, verder naar buiten wordt gedrukt, zodat de ketting na verloop van tijd ook strak blijft.
Groet,
Erik.
Aanvulling:
Groet,
Erik.
Aanvulling:
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Heb je wel de juiste ketting die bij die spanner hoort?
Jij hebt daar het nieuwe type spanner. De ketting die bij het oude type spanner hoort is langer.
Jij hebt daar het nieuwe type spanner. De ketting die bij het oude type spanner hoort is langer.
- Marcel SIII Stawag
Bedankt voor de reacties! Ik heb de juiste ketting bij deze spanner gekocht. Beiden zaten er ook in.
Dat veertje dat kan ik niet vinden. Het heeft geen verende werking. En ik kan ook de olie toevoer niet echt vinden. Er is geen oliekanaal dat in de spanner eindigt. De basisplaat van de spanner heeft ook geen gaatjes ervoor. Probleem is dat ik graag zou begrijpen hoe het werkt.
Ik zal nog een paar fotos maken...
Dat veertje dat kan ik niet vinden. Het heeft geen verende werking. En ik kan ook de olie toevoer niet echt vinden. Er is geen oliekanaal dat in de spanner eindigt. De basisplaat van de spanner heeft ook geen gaatjes ervoor. Probleem is dat ik graag zou begrijpen hoe het werkt.
Ik zal nog een paar fotos maken...
- Marcel SIII Stawag
Ik begrijp het inmiddels! Tijdens het foto's maken sprong het ding uit elkaar!
Hier zie je duidelijk het veertje zitten in het einde van het binnenpijpje in het pijpje dat aan het aandrukblokje zit. Als je het binnenste busje in het pijpje een beetje draait start de verende werking. als je er niet op rekent dat die veer dan gaat werken dan vliegt het ding door de kamer want de veer blijkt zo'n 8 cm lang en is samengedrukt tot 3 cm. Een behoorlijke verende werking dus.
Echter, in het busje zit ook een soort trapsgewijze drukopbouw. ik vermoed dat hoe verder het busje naar buiten komt hoe meer druk er ook vrijkomt. Beetje moeilijk uitlegbaar maar kenners zullen wellicht wel weten waar dit over gaat en hoe dit dan werkt.
Marcel
Hier zie je duidelijk het veertje zitten in het einde van het binnenpijpje in het pijpje dat aan het aandrukblokje zit. Als je het binnenste busje in het pijpje een beetje draait start de verende werking. als je er niet op rekent dat die veer dan gaat werken dan vliegt het ding door de kamer want de veer blijkt zo'n 8 cm lang en is samengedrukt tot 3 cm. Een behoorlijke verende werking dus.
Echter, in het busje zit ook een soort trapsgewijze drukopbouw. ik vermoed dat hoe verder het busje naar buiten komt hoe meer druk er ook vrijkomt. Beetje moeilijk uitlegbaar maar kenners zullen wellicht wel weten waar dit over gaat en hoe dit dan werkt.
Marcel