Car Mover V1.0

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Hans Verheezen

Car Mover V1.0

Berichtdoor Hans Verheezen » 10 Nov 2015, 16:17

Aangezien de verkoop van de onderdelen in zijn geheel niet volgens het vooropgestelde plan verloopt, waren de wielen wat eerder weg dan verwacht. Hierdoor was de positie van auto in de loods dermate "vast" dat dit niet langer als prettig werd ervaren... Tijd voor een modificatie om het restant van de one-ten wat meer vrij door de ruimte te kunnen bewegen.
Een zoektocht volgt maar de meeste types gaan allemaal uit van een voertuig MET wielen en die waren er nu niet meer!
Na wat denkwerk, internetten tekenen enz, stukken staal gelast behandelt en voorzien van sterke zwenkwielen.
Gisteren avond er onder geplaatst en zowaar, het werkt nog goed ook!
Graag jullie ervaringen of bevindingen in jullie eigen situaties, of hoe doen jullie dat dan?
Mvg Hans

IMG_2189.JPG

IMG_2191(1).JPG

IMG_2195.JPG
In de ICT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf...

Defender 110 - 2000 - TD5
Defender 90 - 1997 - Tdi

tim

Re: Car Mover V1.0

Berichtdoor tim » 10 Nov 2015, 17:18

Het komt allemaal wat omslachtig over; ik had voor een paar tientjes een set oude series velgen met oude banden erop gekocht.
Mooi gemaakte bokken, daar niet van, maar niets zo veilig en stabiel als gewoon op de wielen..
Succes met de onderdelen verkoop.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2015, 17:22

Voordeel is wel dat de auto nu net zo makkelijk in welke richting dan ook gemanoeuvreerd kan worden.
Dat lukt met gewone wielen alleen zonder profiel samen met glad weer.

Groeten MarcS

Hans Verheezen

Berichtdoor Hans Verheezen » 10 Nov 2015, 20:20

Nou ik jouw wel eens zien hoe je in je eentje zonder aandrijving en bekrachtiging een auto met dit gewicht een meter opzij wil zetten... :shock:
maar bedankt voor je tip, wie weet iets voor het volgende project... :D
Mvg Hans

Defender 90 - 1997 - Tdi

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2015, 22:27

Ik gooi een dergelijke wagen gewoon op een universeel "hondje". Gewoon een plank met 4 zwenkwielen. :shock: :shock:

Staan die allemaal vol, dan doet een gewone palletwagen en een europallet ook wonderen, heerlijk universeel, op beide kun je ook allerlei andere zaken stapelen.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Hans Verheezen

Berichtdoor Hans Verheezen » 10 Nov 2015, 23:57

Kijk, in de basis is dit ook een plank met vier wieltjes, alleen dan wel 1 die je echt zwaar kunt belasten. 1600 Kg per frame.
en die zie ik jouw nog niet doen op een plankje.... ik ken die plankjes wel, en daarop wil ik zeker geen 1000Kg + zetten!
een pallet wagen en een stapel pallets, tja als je net jij nergens naar hoef te kijken en de ruimte hebt voor wel 10 auto`s JA dan zou ik dat ook doen! Mooier nog, een stapel systeem van rekken waar je met een heftruck zo de auto`s in kunt opslaan... maar ja ik ben al blij met een ruimte van 10 x 5 meter. dus moet ik even krea bea doen Edward.
Maar stel dat ik ook nog een ruimte krijg die 10 keer dit formaat is, dan zou ik meer voor een stapelbaar takel systeem gaan.
Mvg Hans

Defender 90 - 1997 - Tdi

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Nov 2015, 00:39

Nog nooit een LaRo binnen gehad van 3200 kilo dus die draagkracht heb ik niet nodig. Op twee hondjes kan ik met gemak een kantenlijmer van 2200 kilo verplaatsen door de werkplaats. :roll: :roll:

Maar als iemand graag een dure ingewikkelde oplossing maakt voor een simpel probleem dan is dat alleen maar mooi! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Nov 2015, 11:04

Edward schreef:Nog nooit een LaRo binnen gehad van 3200 kilo dus die draagkracht heb ik niet nodig.

De draagkracht lijkt mij niet het grootste zorgpunt. Het is eerder de "wielbasis" van de zwenkwielen die zorgen kan geven.
Rijd je een opgebokte auto in de gebruikelijke rijrichting dan staan de "voorste" zwenkwielen zo te zien maar weinig vóór de assteunen.
Zitten er iets heviger oneffenheden in de ondergrond en duw je iets te hard door dan zou het geheel kunnen omkukelen.

Groeten MarcS

Hans Verheezen

Berichtdoor Hans Verheezen » 11 Nov 2015, 11:20

Hoi Marc,
Helemaal mee eens en daarom is nu juist voor grotere wielen gekozen, met een oppervlakte die niet massief of keihard is!
Mijn ondervloer is gevlinderd en afgewerkt met een 2 componenten coating. super strak, glad en makkelijk te reinigen.
Bij harde massieve wielen is een klein schroefje, moertje al voldoende om het geheel te laten stokken. De vloer te beschadigen en inderdaad het geheel erg onstabiel te maken. Voordeel van kleine harde wielen is dat het minder weerstand heeft, iets makkelijker rolt. Bij grotere wielen en een wat zachter loopvlak zal een klein obstakel geen probleem opleveren en de wielen er zo overheen lopen. Het is een werkruimte voor de auto, geen laboratorium...! dus er kan altijd wel iets op de vloer liggen. Er worden ook geen hele aantallen meters mee gereden, is meer om wat flexibeler te zijn in de breedte en de lengte van de ruimte. daarnaast is het verhogen of verlagen van de hoogte een zeer prettige bijkomstigheid.
Mvg Hans

Defender 90 - 1997 - Tdi

rolandrover

Berichtdoor rolandrover » 12 Nov 2015, 13:01

Hallo,
Ziet er een mooi gemaakte constructie uit Hans,
heb zelf een stel gemaakt van enkele stevige houten balken en 4 stevige zwenkwielen,weinig werk en techniek,ook doeltreffend,staat nu zelfs een auto op zijn kant op...heb trouwens ook een palletwagen en pallets ter beschikking,daarmee kan je ook alle kanten uit.

Terug naar “Kroeg”