1974, Serie 3, 2.6. Electrische vraag (Wat is dit??)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
roga

1974, Serie 3, 2.6. Electrische vraag (Wat is dit??)

Berichtdoor roga » 09 Nov 2015, 14:40

Kan iemand mij vertellen wat dit is voor dingetje? Iets van een spanningsregelaar ofzo? Het zit voor de radiator gemonteerd, dit ivm met de koeling neem ik aan? De bedrading van de in de achterbak gemonteerde spanningsaansluiting en van de accu komt er op uit. Kan ik dit zonder problemen verwijderen? Ik kom het in de schema's niet tegen.

2aatje

Re: 1974, Serie 3, 2.6. Electrische vraag (Wat is dit??)

Berichtdoor 2aatje » 10 Nov 2015, 07:47

Blocking Diode. Je kunt hem niet zo maar weghalen, want hij verbindt de accu, dynamo en spanningsregelaar met elkaar. Op de wielkast zit een soort zekering, waarmee een externe accu kan worden aangesloten. Als die niet gebruikt wordt, kun je alle draden van de diode loshalen en met elkaar verbinden, behalve de draad die naar die zekering loopt. Pas op voor sluiting, de volle accuspanning staat er op, en zelfs de dikke bruine draden smelten daarvan.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Nov 2015, 08:15

En als ik de daadkleuren (bruin met een witte of gele streep, dat is niet goed te zien op de foto) bekijk is dit origineel Land Rover, ook al staat het niet op een schema (dat ook voor andere modellen gebruikt wordt).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

roga

Berichtdoor roga » 10 Nov 2015, 12:04

Dank mannen.

Het ziet er inderdaad origineel uit. Alle bedrading zit ook netjes in de kabelboom.

Dus een blocking diode. Nu is het duidelijk, die zorgt ervoor dat de ene accu de andere niet oplaad, toch?

2aatje

Berichtdoor 2aatje » 10 Nov 2015, 15:33

Nee niet helemaal.
Een blocking diode scheidt twee spanningsbronnen, alleen zijn dat in dit geval niet de twee accu's van jouw auto (24v toch?) maar die van jouw 24v circuit en dat van de extern aangesloten andere auto (of Leopard tank).
Jouw circuit bestaat uit twee accu's in serie, dynamo, spanningsregelaar en gebruikers (startmotor, lichten,...). Die gaan kapot als een ander voertuig te veel spanning levert of vraagt. Daar zorgt die diode voor.
Ik denk wel dat de diode in een andere schakeling bruikbaar is om tussen jouw twee (12v) accu's te zitten, en dan een 12v gebruiker kan bedienen. Maar dan moet je de hele schakeling aanpassen, en dat zou ik persoonlijk niet riskeren. Dus beter gewoon weghalen en de benodigde twee draden doorverbinden.

roga

Berichtdoor roga » 10 Nov 2015, 16:32

Heldere uitleg, bedankt. Mijn auto is 12V trouwens.

Terug naar “Techniek”