Hallo,
ik ben al een lange tijd gecharmeerd van de defender en overweeg een mooie aan te schaffen als hobby auto voor de weekenden en vakanties. Het vakantie idee is om er mooie afgelegen kampeerlocaties mee op te zoeken in bv scandinavie en dan wil je natuurlijk een betrouwbare auto.
Ik heb er met mensen over gesproken en velen beginnen dan over de (negatieve) betrouwbaarheid van de defender. Wat daar van waar is weet ik als leek natuurlijk niet, maar ik kan me wel voorstellen dat je bepaalde bouwjaren of types beter kan vermijden. Is dat soort informatie hier beschikbaar?
Op zoek naar informatie vond ik bv dit artikel, en dan kan je toch wel eens twijfelen:
http://www.autoblog.nl/nieuws/land-rove ... vies-60824
Zijn het dure auto's in onderhoud en hoe vaak moeten ze naar de garage?
Veel auto's op internet staan volgens mij op een grijs kenteken. (bv http://www.autotrader.nl/bedrijfswagen/ ... airco-imp/)
Heeft dat consequenties als je zo'n auto prive aanschraft en hoe weet je of zo'n auto goed is?
Wellicht veel vragen, maar wie weet kan er iemand wat over vertellen.
Gr. Twan
Nieuw hier
-
Roger B.
Re: Nieuw hier
elke auto heeft onderhoud nodig, ben je daar nalatig in (of de vorige eigenaar(en) dan kom je dat vroeg of laat tegen in (dure) reparaties. Land Rover is er wellicht iets gevoeliger voor.
Een defender heeft een pracht imago en uitstraling, maar het is een hok van een auto met bedroevende ergonomie technisch design en bouwkwaliteit en een belachelijk hoge (nieuw en) tweedehandsprijs.
Grijs kenteken is ook voor particulieren een tikkie (de provinciale opcenten)goedkoper dan geel kenteken, maar de auto moet dan wel aan de inrichtingeissen voor grijs kenteken blijven voldoen.
de LRCH heeft in de clubshop een boekje dat van dienst kan zijn bij de zoektocht naar en aanschaf van een gebruikte Land Rover
Een defender heeft een pracht imago en uitstraling, maar het is een hok van een auto met bedroevende ergonomie technisch design en bouwkwaliteit en een belachelijk hoge (nieuw en) tweedehandsprijs.
Grijs kenteken is ook voor particulieren een tikkie (de provinciale opcenten)goedkoper dan geel kenteken, maar de auto moet dan wel aan de inrichtingeissen voor grijs kenteken blijven voldoen.
de LRCH heeft in de clubshop een boekje dat van dienst kan zijn bij de zoektocht naar en aanschaf van een gebruikte Land Rover
gone
Och, laat ik het zo stellen; Ik vind het een geweldige auto en heb er met veel plezier twee gehad en er zullen er vast nog meer komen.
Het zijn ook de twee slechtste LaRo's die ik gehad heb met de meeste problemen en kwaaltjes. geen van beiden heeft me ooit in de steek gelaten maar er was altijd wat. Neem je dat voor lief, dan is het een prima wagen.......
Laatst voor de lol de kosten vergeleken en de '08 130 is duurder in onderhoud gebleken dan de Range Rover 38a gedurende 100K......

Het zijn ook de twee slechtste LaRo's die ik gehad heb met de meeste problemen en kwaaltjes. geen van beiden heeft me ooit in de steek gelaten maar er was altijd wat. Neem je dat voor lief, dan is het een prima wagen.......
Laatst voor de lol de kosten vergeleken en de '08 130 is duurder in onderhoud gebleken dan de Range Rover 38a gedurende 100K......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Goedenavond Twan,
Welkom hier.
Wat betreft een 2ºhands Defender heeft Roger B. wijze woorden geschreven, maar ingekleurd met een paar vooroordelen.
Ja, onderhoud is belangrijk, en wellicht even belangrijk is het al dan niet met gevoel voor de techniek berijden door de vorige eigenaars.
Ik heb nu mijn 2º Defender, de eerste 10 jaar en de tweede nu ruim 5 jaar, beide vanaf nieuw (en als de eerste niet op zijn gepoetste kant was beland reed ik nu nog in die eerste). In die 10 en 5 jaar heb ik nooit serieuze pech gehad, nooit onverwacht stil gestaan langs de weg, wel eene een enkel ongemakje maar niet meer als wie dan ook met welke auto dan ook. Qua kosten valt het me ook best mee (maar 't is natuurlijk wel duurder als een Dacia), maar je kan pech hebben, of nog erger zelf pech maken (d'r zijn hier ook mensen die kijken of het stuk kan, en er is maar een antwoord: ja het kan stuk).
Waar Roger B. zijn (voor)oordelen een beetje veel de vrije loop laat gaan is:
1º De nieuwprijs (die niet meer van belang is want er is er toch geen meer te bestellen), nieuw zijn/waren Defenders goed beschouwd vriendelijk geprijsd. Als je de 2ºhands prijzen ziet zou je zelfs kunnen zeggen dat ze te goedkoop waren, d'r is (bijna) geen auto die zo'n lage depreciatie heeft over de jaren.
2º De ergonomie, dwz als Roger B. doelt op de zitpositie. Je moet even wennen, en je moet beter eerst even checken of je wilt/kunt wennen aan de zit, maar als je kunt wennen dan is de eigenaardige rechtoppe zit zo gek nog niet. Je rug en lendenen worden niet gepamperd, je hebt geen stoelmassage, maar dat heb je ook niet nodig want zelfs mensen met hernia-achtige klachten preferen soms de Defender boven een luxe-wagen omdat de actieve zit ervoor zorgt dat je rug zonder kunstgrepen zelf in vorm blijft.
3º Het technisch design: Tja dat is gemengd, het is natuurlijk te dol dat de lichtschakelaar nog het best werkt nadat je een "Zweedse lichtversterker" van misschien € 30,- hebt ingebouwd. Het is ook te dol dat je "zelf" het oliepompboutje bij een Td5 moet (laten) controleren. Het is op z'n minst een beetje raar dat de kachel het meestal niet doet, behalve bij de "puma's" (waar hij dan weer te warm is), en dat de versnellingsbak zo warm wordt dat 's zomers de tunnel een straalkacheltje lijkt. Aan de andere kant: een Td5 draait als het niet tegen zit makkelijk 500.000 km en misschien ook wel een miljoen. En bijv. de ETC/ABS (vanaf de Td5 verkrijgbaar) werkt opvallend goed. En tenslotte, een feature wat je aanspreekt of niet: de auto is tijdloos qua design, een deukje of andere onvolkomenheid maakt 'm niet direct tot een "gedeukte auto", en als er wel wat mee is dan zijn de onderdelen gewoonlijk gemiddeld tot vriendelijk geprijsd.
Het club-boekje is mijns inziens een aanrader, zelfs als je er daarna vanaf ziet.
Verder is het handig als je aangeeft in welke prijsrange je zou willen zoeken.
Groeten MarcS
Welkom hier.
Wat betreft een 2ºhands Defender heeft Roger B. wijze woorden geschreven, maar ingekleurd met een paar vooroordelen.
Ja, onderhoud is belangrijk, en wellicht even belangrijk is het al dan niet met gevoel voor de techniek berijden door de vorige eigenaars.
Ik heb nu mijn 2º Defender, de eerste 10 jaar en de tweede nu ruim 5 jaar, beide vanaf nieuw (en als de eerste niet op zijn gepoetste kant was beland reed ik nu nog in die eerste). In die 10 en 5 jaar heb ik nooit serieuze pech gehad, nooit onverwacht stil gestaan langs de weg, wel eene een enkel ongemakje maar niet meer als wie dan ook met welke auto dan ook. Qua kosten valt het me ook best mee (maar 't is natuurlijk wel duurder als een Dacia), maar je kan pech hebben, of nog erger zelf pech maken (d'r zijn hier ook mensen die kijken of het stuk kan, en er is maar een antwoord: ja het kan stuk).
Waar Roger B. zijn (voor)oordelen een beetje veel de vrije loop laat gaan is:
1º De nieuwprijs (die niet meer van belang is want er is er toch geen meer te bestellen), nieuw zijn/waren Defenders goed beschouwd vriendelijk geprijsd. Als je de 2ºhands prijzen ziet zou je zelfs kunnen zeggen dat ze te goedkoop waren, d'r is (bijna) geen auto die zo'n lage depreciatie heeft over de jaren.
2º De ergonomie, dwz als Roger B. doelt op de zitpositie. Je moet even wennen, en je moet beter eerst even checken of je wilt/kunt wennen aan de zit, maar als je kunt wennen dan is de eigenaardige rechtoppe zit zo gek nog niet. Je rug en lendenen worden niet gepamperd, je hebt geen stoelmassage, maar dat heb je ook niet nodig want zelfs mensen met hernia-achtige klachten preferen soms de Defender boven een luxe-wagen omdat de actieve zit ervoor zorgt dat je rug zonder kunstgrepen zelf in vorm blijft.
3º Het technisch design: Tja dat is gemengd, het is natuurlijk te dol dat de lichtschakelaar nog het best werkt nadat je een "Zweedse lichtversterker" van misschien € 30,- hebt ingebouwd. Het is ook te dol dat je "zelf" het oliepompboutje bij een Td5 moet (laten) controleren. Het is op z'n minst een beetje raar dat de kachel het meestal niet doet, behalve bij de "puma's" (waar hij dan weer te warm is), en dat de versnellingsbak zo warm wordt dat 's zomers de tunnel een straalkacheltje lijkt. Aan de andere kant: een Td5 draait als het niet tegen zit makkelijk 500.000 km en misschien ook wel een miljoen. En bijv. de ETC/ABS (vanaf de Td5 verkrijgbaar) werkt opvallend goed. En tenslotte, een feature wat je aanspreekt of niet: de auto is tijdloos qua design, een deukje of andere onvolkomenheid maakt 'm niet direct tot een "gedeukte auto", en als er wel wat mee is dan zijn de onderdelen gewoonlijk gemiddeld tot vriendelijk geprijsd.
Het club-boekje is mijns inziens een aanrader, zelfs als je er daarna vanaf ziet.
Verder is het handig als je aangeeft in welke prijsrange je zou willen zoeken.
Groeten MarcS
-
Roger B.
met ergonomie bedoel ik dat een ninety bijvoorbeeld eigenlijk niet geschikt is voor mensen groter dan pakweg 1m80 en een 110 eigenlijk ook alleen met stoelverplaatsing geschikt is voor langere mensen (waarbij verdeling been/romplengte uiteraard ook meespeelt) maar dat je dan tegen de B-stijl aan zit te kijken. Dat (zeker vóór de puma) alles niet op de meest handige plek zit en goed bereikbaar is tijdens het rijden. enz enz, ergonomie is meer dan de stand van de rugleuning, in andere modellen kun je ook rechtop zitten als je dat wil
als je een geel kenteken prijs die gelijk aan of hoger dan een D4 op geel normaal vindt voor zo'n lawaaierig winderig hok vergeleken met de luxe en afwerking die een D4 heeft, ja, dan is een Defender niet te duur nieuw...... en vergelijkend met de tweedehandsprijs is alleen een waardering voor de tweedehandsprijs, niet voor de nieuwwaarde.... en dat ze tweedehands bijna nog absurder geprijsd zijn dan nieuw had ik al aangegeven. En dat is voor een koper altijd een nadeel (dat na de koop weer een voordeel wordt door minder waardedaling.... maar dan moet je wel eerst het aankoopbedrag opgehoest hebben)
en technisch is vooral de manier waarop alles (mede door hetzelfde design auto 5 keer een andere motor te geven en dergelijke) en in geknoopt is.... al eens onder de kap (links van de motor) gekeken naar die spagettie van koelslangen en hoe die tegen het schutbord liggen te schuren (bij edward na 5 jaar al bijna doorgeschuurde slang tegengekomen in de woeste poging bij de startmotor te komen) dat een chassis balk uit zovele hoekjes en laagjes opgebouwd is dat ie er na 10 jaar ongeveer vanafgeroest is, dat ze de technische kennis hebben een fatsoenlijk chassis te ontwerpen dat na 15 jaar vrijwel roestvrij is zonder aftermarket behandelingen (p38) maar dat een defender na 10-15 jaar regelmatig aan een chassiswissel of op zijn minst nogal wat laswerk toe is, dat het alles behalve uitzonderlijk is dat er her en der water naar binnen loopt in het interieur, en zo kun je nog een heleboel verzinnen wat je voor een auto van (neem die geel kenteken 110 even) 120.000 euro niet mag verwachten
als je een geel kenteken prijs die gelijk aan of hoger dan een D4 op geel normaal vindt voor zo'n lawaaierig winderig hok vergeleken met de luxe en afwerking die een D4 heeft, ja, dan is een Defender niet te duur nieuw...... en vergelijkend met de tweedehandsprijs is alleen een waardering voor de tweedehandsprijs, niet voor de nieuwwaarde.... en dat ze tweedehands bijna nog absurder geprijsd zijn dan nieuw had ik al aangegeven. En dat is voor een koper altijd een nadeel (dat na de koop weer een voordeel wordt door minder waardedaling.... maar dan moet je wel eerst het aankoopbedrag opgehoest hebben)
en technisch is vooral de manier waarop alles (mede door hetzelfde design auto 5 keer een andere motor te geven en dergelijke) en in geknoopt is.... al eens onder de kap (links van de motor) gekeken naar die spagettie van koelslangen en hoe die tegen het schutbord liggen te schuren (bij edward na 5 jaar al bijna doorgeschuurde slang tegengekomen in de woeste poging bij de startmotor te komen) dat een chassis balk uit zovele hoekjes en laagjes opgebouwd is dat ie er na 10 jaar ongeveer vanafgeroest is, dat ze de technische kennis hebben een fatsoenlijk chassis te ontwerpen dat na 15 jaar vrijwel roestvrij is zonder aftermarket behandelingen (p38) maar dat een defender na 10-15 jaar regelmatig aan een chassiswissel of op zijn minst nogal wat laswerk toe is, dat het alles behalve uitzonderlijk is dat er her en der water naar binnen loopt in het interieur, en zo kun je nog een heleboel verzinnen wat je voor een auto van (neem die geel kenteken 110 even) 120.000 euro niet mag verwachten
gone
Ik blijf dat geneuzel over de prijs van een tweedehands lastig vinden. Het zou mooi zijn als Roger als ondernemer zijnde een inzag dat de prijs door de markt bepaald wordt, en daarmee de waarde. In het geval van een Defender is het niet mogelijk om het te vergelijken met een D4 of een P38. Rationeel gezien heb je waarschijnlijk volledig gelijk, alleen wordt de prijs van zo´n tweedehands hok nou eenmaal niet rationeel bepaald. Als kopers niet bereid waren om flink in de buidel te tasten werden die hokken wel tegen de schrootprijs verkocht.
Marc
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
-
Landmarcs
marcenvon schreef:Ik blijf dat geneuzel over de prijs van een tweedehands lastig vinden. Het zou mooi zijn als Roger als ondernemer zijnde een inzag dat de prijs door de markt bepaald wordt, en daarmee de waarde. In het geval van een Defender is het niet mogelijk om het te vergelijken met een D4 of een P38. .....
Precies, voor economen is de 2ºhandsprijs-ontwikkeling een heel leuk onderzoeksterrein.
En verder is er wel meer aan te merken op de stellingen van Roger B. Als ik naar mijn grijze 110HardTop (met "puma" onder de motorkap) kijk en dan de grijze aanschafprijs verhoog met de BPM zoals die op de RDW-site te vinden is dan kan ik er 2-en-een-halve voor die genoemde € 120.000 kopen.
Ik heb geen actuele prijs voor een echt gele Defender maar bij mijn weten zijn ze ook ongeveer allemaal grijs (of licht-grijs, dus bedrijfsauto met teveel zitplaatsen). Ofwel, zakelijke/feitelijke argumenten zijn mooi, maar ze moeten wel deugen.
En dan verder qua techniek: Het klopt dat er allerlei ongein in verwerkt wordt, en het klopt dat er erg veel gewoon beter gefabriekt kon, meest zelfs zonder meerkosten. Maar klagen dat de auto na 10-15 jaar aandacht behoeft is weer wat "steep". Bij een Defender roest dan de achterbalk los, bij een Citroen of Peugeot heb je dan misschien minder roest maar is de rest gewoon afgeschreven.
Je zou zelfs - een beetje gechargeerd - kunnen zeggen dat een Defender technisch een ruime voorsprong heeft op een Discovery als ik de maatstaven van Roger B. op beide toepas. Bij een Discovery is er na 10-15 jaar namelijk heel veel meer stuk of aan onderhoud toe (en dat komt dan omdat er in een Discovery gewoon meer zit dat stuk kan en ook stuk gaat).
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:En verder is er wel meer aan te merken op de stellingen van Roger B. Als ik naar mijn grijze 110HardTop (met "puma" onder de motorkap) kijk en dan de grijze aanschafprijs verhoog met de BPM zoals die op de RDW-site te vinden is dan kan ik er 2-en-een-halve voor die genoemde € 120.000 kopen.
Ik heb geen actuele prijs voor een echt gele Defender maar bij mijn weten zijn ze ook ongeveer allemaal grijs (of licht-grijs, dus bedrijfsauto met teveel zitplaatsen). Ofwel, zakelijke/feitelijke argumenten zijn mooi, maar ze moeten wel deugen.
Groeten MarcS
Naast de BPM moet je bij geel kenteken ook nog even de slurptax er bij optellen, dan kom je op het bedrag van Roger.
Deze tax wordt niet berekend als een particulier een grijs kenteken koopt.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Even terug naar de vraagsteller,
Onderhoud die ik aan de 110 heb gehad is mijn inziens niet buitensporig geweest, denk ergens rond de 750 per jaar (nu 8jaar in bezit en 110.000km meegereden sinds aanschaf)
Het buitensporige wat ik heb gehad was een nieuw voor diff, voor de rest remklauwen met schijf en blokken.
De 130 heeft onderhoudstechnisch meer gekke dingen gehad, naar mijn inziens veroorzaakt door de eerste eigenaar.
Oa rubbers van de voorste draagarmen waren uitgewoond en stuurdelen krom, voor de rest standaard onderhoud. (nu 4jaar en 50.000km meegereden)
Mocht je wat gaan aanschaffen laat hem dus van te voren nalopen bij een andere garage, en laat hem aan het eind van de garantie periode nog een keer controleren.
Groet Ron
Onderhoud die ik aan de 110 heb gehad is mijn inziens niet buitensporig geweest, denk ergens rond de 750 per jaar (nu 8jaar in bezit en 110.000km meegereden sinds aanschaf)
Het buitensporige wat ik heb gehad was een nieuw voor diff, voor de rest remklauwen met schijf en blokken.
De 130 heeft onderhoudstechnisch meer gekke dingen gehad, naar mijn inziens veroorzaakt door de eerste eigenaar.
Oa rubbers van de voorste draagarmen waren uitgewoond en stuurdelen krom, voor de rest standaard onderhoud. (nu 4jaar en 50.000km meegereden)
Mocht je wat gaan aanschaffen laat hem dus van te voren nalopen bij een andere garage, en laat hem aan het eind van de garantie periode nog een keer controleren.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Ron63 schreef:Landmarcs schreef:En verder is er wel meer aan te merken op de stellingen van Roger B. Als ik naar mijn grijze 110HardTop (met "puma" onder de motorkap) kijk en dan de grijze aanschafprijs verhoog met de BPM zoals die op de RDW-site te vinden is dan kan ik er 2-en-een-halve voor die genoemde € 120.000 kopen.
Naast de BPM moet je bij geel kenteken ook nog even de slurptax er bij optellen, dan kom je op het bedrag van Roger.
Deze tax wordt niet berekend als een particulier een grijs kenteken koopt.
Precies, en omdat de meeste grijs (of "licht grijs") gekocht zijn en bijna niemand een echt "gele" koopt is de vergelijking van Roger B. al scheef.
Met een Defender koop je een "gekrompen" vrachtwagen, met een RangeRover een gepimpte opgeblazen luxe wagen.
(Ik weet het, beide generalisaties zijn generalisaties en missen daarmee dus nuance.)
Je koopt dus een Defender of iets heel anders, en kennelijk heeft Roger B. meer met dat andere.
Dat de Defender tweede-hands zo'n lage depreciatie kent heeft waarschijnlijk te maken met het unieke karakter; een karakter waar je mee kan leven of zelfs speciaal waardeert, of een karakter dat je niet op "waarde" schat. Klaarblijkelijk zijn er genoeg mensen die het karakter zo waarderen dat de tweede-hands prijs opvallend hoog blijft.
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”