Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilinder

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilinder

Berichtdoor michielsl » 06 Nov 2015, 21:24

Raar geval, gas blijft hangen bij het schakelen; nanocom zegt geen koppelingssignaal ( cruisecontrol blijft wel werken) koppelingsensor losgekopeld. Maand later ineens moeten dubbel clutchen voor de 2e versnelling, met name van 3 naar 2; potje leeg. Bijgevuld, nergens leksporen op oprit en def. De master perst de vloeistof er via de sensor uit. Achteruit gaat na een dag ook waardeloos, alsof de handrem dr op staat.

Vandaag de master vervangen, niks mis met de oude. De slave losgehaald, ( pushrod laten zitten ;)); dot 4 in de rubberhoes en in het huis vd bak. Denk dat ik mag aannemen dat dit de boosdoener is... Toen werd het te donker... Morgen de nieuwe monteren.

De vraag is, met de zaklamp de opening op de bak bekeken en het lijkt dat de slave op de bak geen gesloten combinatie was ( aan de hand van het vuil). Moet er geen pakking ( al dan niet vloeibaar) tussen? Moet het deel waar de slave ingaat schoon en droog zijn of....?

Alvast bedankt,
Michiel
Laatst gewijzigd door michielsl op 17 Nov 2015, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilin

Berichtdoor michielsl » 06 Nov 2015, 21:28

PS. Het blijkt dat bij een laatste TD5 het afstellen van het pedaal gaat zoals bij een eerste generatie puma. TD5 zegt 135mm, puma 140mm. Ik neem aan dat 137mm aardig in het midden is ( gedemonteerd ingesteld en gelukkig zo uit gekomen, wat een ellende als je dit gemonteerd probeert trouwens).
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilin

Berichtdoor Roger B. » 07 Nov 2015, 00:06

waarom een pakking, vuil en dergelijke komt veel gemakkelijker je koppelingshuis in via andere gaten dan langs je slave :lol:
gone

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilin

Berichtdoor michielsl » 07 Nov 2015, 00:43

:lol: oké, snap m.
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilin

Berichtdoor michielsl » 17 Nov 2015, 20:14

Nog steeds problemen met de koppeling...
Eerst het ontluchten geprobeerd via reverse bleeding, met weinig succes waarna ik me bedacht dat ik oog voor het remsysteem een eazy bleed heb aangeschaft. Moet ook passen op de koppeling en inderdaad.
1 slag met de ringsleutel op de bleednipple doet niets, pas na drie slagen komt er vloeistof uit. 1 slag verder en het lekt via de schroefdraad. Ik ben gewend de ontluchting gewoon net los te draaien en hup.

Met andere woorden dit lukt ook niet optimaal, wel druk op het pedaal, maar blijkbaar niet genoeg. Neem aan dat het de leiding van master naar slave kan zijn, dus die blaas ik morgen door.

Ik vond de as naar de bak aardig wat tegendruk hebben bij het monteren van de nieuwe slave, is dit normaal; moest aardige toeren uithalen om de eerste bout handvast dr in te zetten. Bij het demonteren de as goed op positie kunnen houden dus neem aan dat 'ie nog op de vork zit, is dit te controleren?

De versnellingen plakken enorm en wanneer je bij het achteruitrijden de koppeling intrapt sta je met een schok direct stil..

In ieder geval alvast enorm bedankt voor eventuele hulp, baal dr aardig van :roll:

Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilin

Berichtdoor Roger B. » 18 Nov 2015, 00:17

als je met een schok stil valt als je de koppeling in trapt lijkt het me meer dat er iets in de aandrijflijn zwaar of aan loopt, remklauwen vastzitten wellicht?
gone

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilin

Berichtdoor michielsl » 18 Nov 2015, 00:45

Remklauwen heb ik ongeveer een half jaar geleden gereviseerd, blokken lopen niet aan. Remschijven ook ong. een jaar geleden vervangen. Dus neem aan dat dat geen probleem geeft nu.

Verdenk echt de koppeling als eerste en hoop iig niet de bak.... Het gevoel is ook dat de bak niet vrijkomt en plakt + dat je ouderwets moet dubble clutchen van drie naar twee.

Grt michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilin

Berichtdoor Erik Peters » 18 Nov 2015, 08:14

Hallo Michiel,

Wel de vrije slag van het drukstangetje in de master cilinder goed afgesteld (1 á 1,5 mm vrije slag)? Indien er geen vrije slag is, blijft de opening naar het reservoir dicht en kan er geen vloeistof (of lucht) terug naar het reservoir. (Je moest nogal hard drukken om de slave cilinder te kunnen monteren). Ontluchten hoeft geen probleem te zijn, de lucht (in de leiding en master cilinder) ontsnapt bovenin, via het reservoir, wel (eventueel lichtjes bewegen van het pedaal en je ziet de lucht onderuit het reservoir komen borrelen).

Dat de koppeling niet goed vrij komt kan door lucht in het systeem komen.

Jaaaaaren geleden heb ik eens gehad dat langzaam aan de klinknagels, waarmee de diafragmaveer aan de drukgroep bevestigd zit, afbraken. Het gevolg was een steeds slechter vrij komende koppeling. Maar dat was bij een 110 met 2,25 D uit 1984.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilin

Berichtdoor Erik Peters » 18 Nov 2015, 08:16

Roger B. schreef:als je met een schok stil valt als je de koppeling in trapt lijkt het me meer dat er iets in de aandrijflijn zwaar of aan loopt, remklauwen vastzitten wellicht?

Of handrem ?

Ik heb bij mijn 300 Tdi eens gehad dat de bedieningskabel niet goed was (d.w.z. de binnenkabel gleed stroef in de buitenkabel en bleef hangen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 130, 2006, TD5, koppeling slave en master cilin

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2015, 09:47

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:als je met een schok stil valt als je de koppeling in trapt lijkt het me meer dat er iets in de aandrijflijn zwaar of aan loopt, remklauwen vastzitten wellicht?

Of handrem ?

Ik heb bij mijn 300 Tdi eens gehad dat de bedieningskabel niet goed was (d.w.z. de binnenkabel gleed stroef in de buitenkabel en bleef hangen).


En die handrem wil nogal eens juist bij achteruit rijden opspelen !!

Twee schijnbaar gelieerde problemen kunnen het vinden van de oorzaak aardig in de war sturen.


Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten