VeeTee schreef:Waterrover schreef:Heel scherp Vincent, ik bedoel natuurlijk Dinitrol, en dat valt meen ik onder de noemer "tectyl"Echter tectyl hoeft geen Dinitrol te zijn.
Nou, het zijn allebei merknamen, dus Tectyl is geen Dinitrol, en Dinitrol is geen Tectyl...![]()
(zoals in: Coca-Cola is geen Pepsi, en Pepsi is geen Coca-Cola, maar beiden zijn wel cola)
Tja, "Tectyl®" lijdt onder het "VIM" effect, een van de meest gevreesde effecten in de merknamen-wereld.
Iedereen noemt om het even welk schuurpoeder Vim, of het nu van het merk VIM® is of niet.
En ... veel mensen hebben het over tectyleren en tectyl als ze het over om het even welke zwarte smeer hebben.
Als producent ben je maar wat blij dat jouw naam bij ongeveer iedereen als eerste boven komt, evenwel is de grens naar een merknaam die weer een generieke naam wordt dan heel dicht bij, ga je die grens over (en dat is meestal een autonoom proces waar de merknaam-eigenaar als het eenmaal zo loopt geen grip meer op heeft) dan is er geen weg meer terug.
Wij kennen hier overigens ook twee van die merknaam <=> generieke naam gevallen van tamelijk nabij:
De eerste/oudste is Jeep, en een goede tweede is LandRover (Leuk voorbeeldje: "Hé, van wie is die andere LandRover" uitgesproken door iemand die zijn Mehari op de parkeerplaats zette.)
Groeten MarcS
PS D'r zijn al heel wat van die VIM-gevalletjes: Aspirine/Aspirientje, Bahco, en ga zo maar door (denk bijvoorbeeld ook aan Goudse kaas die ook uit Duitsland kan komen, of Brie uit Denemarken) ... of bijv Cheddar (ik kijk net naar de keuringsdienst van waarde)