Land Rover Disco II van 2003 Aanschaf tips?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
HuntingGrounds

Land Rover Disco II van 2003 Aanschaf tips?

Berichtdoor HuntingGrounds » 02 Nov 2015, 20:42

Hi allen!

Ik ga woensdag kijken naar een Disco van bouwjaar 2003. De auto heeft volgens de aanbieder net 203.000 km gelopen. Maar mijn vraag is wat ik grondig moet controleren aan de Disco? Naast de standaard controle punten

Ik weet dat er vaak problemen zijn met de luchtbalgen. Dat is een punt van aandacht.

Het gaat om deze http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land-rover/m976006180-land-rover-discovery-2-5-td5-e-van-zeer-netjes.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Tips en adviezen zijn uiterst welkom!

Groeten Thomas

Waterrover
Beheerder

Re: Land Rover Disco II van 2003 Aanschaf tips?

Berichtdoor Waterrover » 02 Nov 2015, 21:11

HuntingGrounds schreef:Hi allen!

Ik ga woensdag kijken naar een Disco van bouwjaar 2003. De auto heeft volgens de aanbieder net 203.000 km gelopen. Maar mijn vraag is wat ik grondig moet controleren aan de Disco? Naast de standaard controle punten Ik weet dat er vaak problemen zijn met de luchtbalgen. Dat is een punt van aandacht.Het gaat om deze http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land-rover/m976006180-land-rover-discovery-2-5-td5-e-van-zeer-netjes.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr Tips en adviezen zijn uiterst welkom!

Groeten Thomas

HI Thomas,

Kijk eerst of de historie van de auto aanwezig is, hopelijk vanaf het begin. De auto heeft één privé en twee zakelijke eigenaren gehad. Ook moet er btw betaalt worden over de aanschafprijs volgens de garage. Volgens RDW is de auto import, en is de eerste toelating NIET in Nederland geweest. De auto lijkt er netjes uit te zien. De luchtbalgen zijn geen probleem, doch dienen eens in de 5-7 jaar te worden vervangen. Start de auto koud, kijk of alle lampjes uitgaan, en luister of de motor mooi rond loopt. Is de motor in goede conditie dan hoort dat. Wellicht kan je iemand meenemen die een advies ter plaatse kan geven?

Chris

sketcher

Berichtdoor sketcher » 03 Nov 2015, 00:19

De Discovery II is een heel degelijke Land Rover maar er zijn een aantal dingen die je zeker met extra aandacht kan bekijken.

De luchtvering is idd gewoon een onderhoudspunt en buiten de balgen moet je ook de sensoren op tijd vervangen (30 euro ps) maar verder geen groot probleem. Het enige waar je op moet letten is of hij ophoog komt. Er zit een knop op het dashboard die de luchtvering omhoog doet gaan. Doe dit om te kijken of alles werkt en geen waarschuwingslampen laat branden (alle duren moeten dicht zijn, en je hoort de bings en lamp gaat knipperen. Dit moet uiteindelijk uit gaan als hij omhoog is)

Achterkant van het chassis zeker bekijken, roest is daar een bekend probleem. Er zijn nog wat puntjes maar ik zou je even hier http://thed2boysclub.co.uk/viewtopic.php?f=5&t=136 registreren (theD2boysclub). Via die link zie je ook een draadje met aankoop tips.

Je kunt ook hier kijken, een review die ik ooit eens schreef op http://www.autoweek.nl/autoreview/32255/land-rover-discovery-td5-xs, daar staan ook wat aankoop tips in.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Tata-D2

Berichtdoor Tata-D2 » 03 Nov 2015, 18:22

Hoi,
Wie garandeert je dat de km stand klopt? Ben zelf nooit zo wild op importautos.
Bij mijn zoektocht jaren terug regelmatig Disco's te koop gezien waarvan even later bij een volgende verkoop de kmstand ineens 40k of meer lager was!
Als er flinke slijtage aan bekleding, stuur en pedalen is kan het wel eens meer zijn dan 200k.

Verder, de luchtbalgen op zich is niet zo'n probleem. Is eenvoudig te vervangen.

Wat je bij deze kmstand kan verwachten is de wiellagers in combinatie met sensors ABS (3 amigo's), en contactslot wat slecht van contact af kan.
Verder let op of alle banden gelijk zijn afgesleten, en van hetzelfde type zijn.
Verder de algehele staat van onderhoud. Kruisjes oke/gesmeerd, geen roest. Geen rare piep of kraakgeluiden in auto en aandrijving.
Op zich zou een complete onderhoudshistory aan te raden zijn.
200k voor een Td5 is net ingelopen. Oliepompboutje is bij dit bouwjaar niet te verwachten.

Succes.
Mooie auto trouwens :mrgreen:
Groet, Willem
Tata-D2

Terug naar “Techniek”