Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 02 Nov 2015, 12:37

Na de meest belangrijke dingen (nieuwe achterbalk, spatborden, revisie stuurbollen, remmerij etc) aan de Range te hebben gerepareerd/gereviseerd, ben ik nu langzamerhand van plan beide cilinderkoppen eraf te halen om de koppakkingen te vervangen en alles te inspecteren. Waarschijnlijk dus ook direct de klepseals etc en wellicht meer onderdelen afhankelijk van wat we tegen gaan komen. Vooral ook benieuwd naar de klepzittingen aangezien de wagen op LPG rijdt.

Dit is naar aanleiding van dit topic begin 2015:
viewtopic.php?f=14&t=7017&hilit=koppakking+vervangen

Nu natuurlijk de hamvraag; los van normale procedures van dit soort projectjes en de informatie in de werkplaatshandboeken ( http://lrch.nl/sites/default/files/RRC% ... 0Heads.pdf en http://www.d-lander.com/manuals/Range_R ... l_1992.pdf en de originele overhaul manual van Land Rover )

De vraag aan de mensen die dit bij deze motor eerder hebben gedaan; zijn jullie tegen bepaalde dingen aangelopen? Problemen die vaak voorkomen? Dingen om extra goed op te letten? Onderdelen die toch verwijderd moeten worden om fatsoenlijk te werken ondanks dat dit niet wordt verteld in manuals? Dingen die specifiek bij deze motor extra aandacht vereisen? Etc, etc.

Ik ben benieuwd. Bedankt alvast.

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 11 Nov 2015, 01:28

Niemand op het forum die eerder de koppen van dit type motor eraf heeft gehad en wat tips/puntjes heeft waar ik extra op moet letten?
Begin er rustig aan zonder aanvullende informatie. Maar is wel praktisch natuurlijk.

Gebruikersavatar
dennis83
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 Okt 2012, 15:50
Locatie: Breda

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor dennis83 » 11 Nov 2015, 10:31

Ik ben nu met die van mij bezig, heb de koppen er gisteren weer terug op gezet en ben nu weer aan het opbouwen. Mijn tip, gebruik composiet koppakkingen i.p.v. De metalen. Dit is een upgrade die later is doorgevoerd maar inmiddels zijn ze ook voor eerdere jaren in de composiet variant beschikbaar. (Let op er zijn twee verschillende varianten, met verschil in kopbouten). Vervang ook direct al je kopbouten (nooit hergebruiken!!)

Tip twee: laat je koppen afpersen, en vlakken en nalopen door een specialist.
Tip drie: als je het blok toch open hebt vervang direct je nokkenas deze zijn slijtage gevoelig en eigenlijk niet echt duur. Neem dan ook direct de hydraulische klepstoters, tandwielen en ketting mee.

Heb nog een fotoreportage gemaak mocht je interesse hebben, zal kijken of hem deze week nog online kan zetten. Dan weet je wat je te wachten staat.
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 11 Nov 2015, 15:56

Bedankt voor je reactie Dennis. Leuk dat je toevallig met hetzelfde klusje bezig bent.

Ik laat de koppen zowieso vlakken (eerst laten controleren of het nodig is) door een specialist. En vervang wanneer nodig, hopelijk valt het mee, zelf de klepzittingen etc. Composiet pakkingen stonden in de planning. Ik ga alles pas bestellen als ik de boel uit elkaar heb om zeker te weten dat ik het juiste spul binnen krijg.

Ik was niet van plan preventief de nokkenas, ketting, tandwielen etc te gaan vervangen. Eerst maar eens kijken hoe alles eruit ziet en meten. Voor hetzelfde geld is dit door een vorige eigenaar al gedaan en is alles in goede conditie.
Ik zal er extra op letten.

Ik gebruik kopbouten tijdens m'n werk nog wel eens een tweede keer hoor, als er geen nieuwe voorradig zijn, maar hier gaan er nieuwe in, geen idee hoe vaak ze al opgerekt zijn, wat de kwaliteit is en ik moet natuurlijk niet hebben dat er eentje breekt.

Uiteraard ben ik zeer geïnteresseerd in een foto reportage, ik niet alleen denk ik ;) Ik maak zelf ook altijd veel foto's tijdens reparaties en dat kan altijd handig zijn voor anderen die hetzelfde klusje moeten doen ;) (of als naslagwerk als je het spul na een tijd weer in elkaar zet en ergens even niet 100% zeker van bent ;))

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor JoostKenya » 11 Nov 2015, 16:29

Je moet wel oppassen met dat vlakken en die composiet pakkingen.

De composiet pakking is veel dikker en verlaagt de compressie verhouding.
Vlakken doet in principe natuurlijk het omgekeerde.

Maar beide hebben ook een effect op de preload van de hydraulische klepstoters.
De preload moet niet buiten spec komen, anders moet je de tuimeassen shimmen.

Verder is er eigenlijk niet veel mis met de originele dunne koppakkingen.
Daarom is het te overwegen om juist helemaal niet te vlakken en de koppen gewoon met een originele koppakking terug te zetten.

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 12 Nov 2015, 00:41

Een gietijzeren kop wil ik prima zo terugzetten, maar een alu kop zonder perfect meetgereedschap om hem na te meten? Ik heb het wel eerder gedaan bij oude viercilinders na de kop met een goede rechte rijf te hebben nagekeken, maar bij deze motoren was kop wisselen ook in een half uurtje gedaan. (en de kop van een motorfiets op een glasplaat met fijn schuurpapier ;) )
Vlakken gaat op 2/100ste nauwkeurig dus in je aanhaalmoment/preload zal dit niet merkbaar zijn.

Kan me voorstellen als de composiet pakking wel veel dikker is, dit wel een verschil maakt. Apart dat deze pakking dikker is trouwens, ook na het op moment zetten? Ik vertrouw de origineel geplaatste pakking eerlijk gezegd ook prima hoor, maar kreeg van vele kanten te horen dat de composiet pakking toch een stuk degelijker/betrouwbaarder zou zijn dus dan is het de moeite waard de voordelen daarvan af te wegen. Ik wist niet dat deze veel dikker was dan het origineel.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Erik Peters » 12 Nov 2015, 08:13

JoostKenya schreef:Je moet wel oppassen met dat vlakken en die composiet pakkingen.

De composiet pakking is veel dikker en verlaagt de compressie verhouding.
Vlakken doet in principe natuurlijk het omgekeerde.

Maar beide hebben ook een effect op de preload van de hydraulische klepstoters.
De preload moet niet buiten spec komen, anders moet je de tuimeassen shimmen.

Verder is er eigenlijk niet veel mis met de originele dunne koppakkingen.
Daarom is het te overwegen om juist helemaal niet te vlakken en de koppen gewoon met een originele koppakking terug te zetten.

Inderdaad, wanneer er geen putjes op het pasvlak in de kop zitten, is vlakken niet nodig.
Justin schreef:Een gietijzeren kop wil ik prima zo terugzetten, maar een alu kop zonder perfect meetgereedschap om hem na te meten? Ik heb het wel eerder gedaan bij oude viercilinders na de kop met een goede rechte rijf te hebben nagekeken, maar bij deze motoren was kop wisselen ook in een half uurtje gedaan. (en de kop van een motorfiets op een glasplaat met fijn schuurpapier ;) )
Vlakken gaat op 2/100ste nauwkeurig dus in je aanhaalmoment/preload zal dit niet merkbaar zijn.

Aluminium is relatief zacht materiaal, dus mocht een kop licht krom zijn, dan trek je hem met de kopbouten wel 'op zijn plaats'. Gietijzer daarentegen is veel harder en geeft dus veel minder makkelijk mee.
Een voordeel van vlakken (2/100ste eraf) is dat het pasvlak iets ruwer wordt, waardoor de koppakking beter kan worden geklemd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor JoostKenya » 12 Nov 2015, 12:01

Justin schreef:Vlakken gaat op 2/100ste nauwkeurig dus in je aanhaalmoment/preload zal dit niet merkbaar zijn.


Ik bedoelde niet de preload van de bouten maar de preload van de hydraulisch klep stoters. Dat is een belangrijk punt bij de Rover V8. Doordat de V8 een centrale nokkenas heeft verandert die als je teveel vlakt of een dikkere koppakkingen gebruikt.
De composiet koppakking verlaagt de compressie met iets van een 0.5 en dat is best significant.
Details staan op de RPI site.

Verder ben ik het met Erik eens. Als je koppen er netjes uitzien zou ik niet vlakken. Een gietijzeren kop is veel stijver.

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 12 Nov 2015, 13:39

Begrijp dat je ook de preload van de hydr. klepstoters bedoelt maar verwacht ook dat hier die 2/100ste mm (of wellicht iets meer) niet veel invloed op heeft. Is de composiet pakking zoveel dikker dat hij in een 0,5bar lagere druk resulteert?? Wat een verschil..

Ik heb maar één keer een kromme gietijzeren kop gehad na ontzettende overbelasting/oververhitting, doordat het materiaal veel harder is, is de kans dat zo'n kop vervormt minimaal bij normale bedrijfstemperaturen en ben ik niet zo bang voor een kromme kop bij een normale reparatie/inspectie waarbij de kop eraf moet. Wordt dan ook niet gevlakt.

Ik speel door jullie reacties nu zeker met het idee de koppen niet te laten vlakken als ze er goed uit zien. Ik heb geen perfect (geijkt) gereedschap om hem na te meten, dat zou dan wel de moeite waard zijn natuurlijk. Ik moet ze eerst maar eens zien.
Ik heb met alu koppen echt te weinig ervaring om te kunnen inschatten wat het risico is de kop terug terug te zetten zonder verdere bewerking en dan is vlakken een 'gemakkelijke' en 'zekere' oplossing natuurlijk.

Toch vraag ik me af waarom mij in het andere topic van alle kanten een composiet pakking wordt aangeraden ipv de originele.

Bedankt voor de reacties weer ;)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Edward » 12 Nov 2015, 13:45

Ik laat iedere cilinderkop die ik ergens aftrek altijd even inspecteren en afpersen door een revisiebedrijf. kost geen knoop en ik weet tenminste zeker dat ie goed is. Zij kijken ook altijd of er afwijking is qua kopvlak.

Mijn ervaring is juist andersom: alu zelden vlakken en gietijzer bijna altijd.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten