Jan en Barbara plus kroost stellen zich voor

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Jankouwenberg

Jan en Barbara plus kroost stellen zich voor

Berichtdoor Jankouwenberg » 25 Okt 2015, 09:26

Hallo forumleden

Gisteren onze 110 TD5 2001 opgehaald. Van buiten prachtig op wat buisjes na die hem alleen maar mooier maken. Van binnen kaal. Wij hebben ook een eend dus qua rijeigenschappen geen verrassing. Lekker veel windruis en 120km/H max. Daarover ook maar direct een vraag. Klopt het dat de maximale snelheid iets hoger zou moeten liggen. Ga in ieder geval alle filters en olie vervangen. Ook is er een nanocom onderweg naar ons om een en ander eens uit te lezen. Onderweg naar huis ook last van lampje storing remsysteem. Zit niet aan de handremzijde dus ook abs maar eens uitlezen. (Oud wiellager of loszittende sensor?)

Verder aan de slag met de inbouw van SPY centrale deurvergrendeling. Daarover ook een vraag. Ik kan de centrale deurvergrendeling van SPY toch koppelen aan het knipperlicht signaal van de standaard alarminstallatie?

Dan aan de slag met inbouw van een toerenteller en din2 autoradio voor de achteruitrijcamera maar alles op zijn tijd

Daarna flink aan de slag met dinitrol of iets dergelijks. Laten doen, of prima zelf te doen?

Nu naar het strand in onze nieuwe aanwinst!
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

JanTD5

Re: Jan en Barbara plus kroost stellen zich voor

Berichtdoor JanTD5 » 25 Okt 2015, 09:56

Welkom hier :D Veel plezier met de aanwinst. En veel fijne en veilige km's on én off-road.
Denk dat je je problemen beter even in de betreffnde sectie kunt zetten, denk daarbij even aan de topic titel.
Maar ja een Td5 moet harder kunnen dan 120km/h. Denk dat je een brandstof toevoer probleem hebt, slechte pomp in de tank. Hoor je die erg gieren als je hem op contact zet?
Dinitrollen heb ik laten doen. Heb geen zin in dat geklieder onder de auto. Maar het kost wel wat :(

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2015, 11:08

als je er wat aan zou hebben kwa openen en sluiten kon je de spy wel aansluiten op de knipperlichten, maar hoe weet het CPV system dan of ie moet openen of sluiten? en hoe reageert ie op meermaals knipperen bij uitschakelen? weet niet of dat gaat werken.

welk lampje voor je fout in het remsysteem? (!) deze? dan geeft ie weer dat het niveau in het remvloeistofreservoir laag is, iets waar defenders (Td5) vaak last van hebben als het niveau marginaal zakt.

Toerenteller zit origineel volgens mij aan de ECU gekoppeld, kan zijn dat een universele vdo/equis niet zomaar werkt en dat je daar dus het best een originele voor neemt, zou je even moeten nazoeken.

en ja, een Td5 moet wel een tikkie harder lopen, maar is die 120 gps of teller snelheid? en indien teller, wat voor bandenmaat? en wat voor kleur tandwieletje in de opnemer op de tussenbak?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2015, 11:52

Roger B. schreef:en ja, een Td5 moet wel een tikkie harder lopen, maar is die 120 gps of teller snelheid? en indien teller, wat voor bandenmaat? en wat voor kleur tandwieletje in de opnemer op de tussenbak?

Dag Jan&Barbara, Dag Roger B.

Een Td5 heeft geen gekleurde opnemertandwieltjes in de tussenbak.
Een Td5 heeft niet alleen een "fly-by-wire" gaspedaal maar ook een kilometerteller "by-wire".

En ja, een Td5 moet als ie een beetje rijdt (en je de tijd neemt) tot 150 km op de teller komen.
Rookrack, dikke banden en andere zooi kunnen heel wat kilometers opslurpen.
Grotere banden kunnen daarnaast ook de kilometers op de teller wegsnoepen, met 235/85x16 moet ie bijna juist aangeven, met 7.5x16 geeft de teller een paar % teveel aan. De banden moeten echter wel erg groot zijn wil je 20% fout zitten.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2015, 13:54

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:en ja, een Td5 moet wel een tikkie harder lopen, maar is die 120 gps of teller snelheid? en indien teller, wat voor bandenmaat? en wat voor kleur tandwieletje in de opnemer op de tussenbak?

Een Td5 heeft niet alleen een "fly-by-wire" gaspedaal maar ook een kilometerteller "by-wire".

Groeten MarcS

weet je dat zeker? volgens mij zit er op de plek van de kabel bij de oudere modellen op de tussenbak nu een pulsgever die net zo goed diezelfde verschillende tandwieletjes heeft
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2015, 15:39

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:

Groeten MarcS

weet je dat zeker? volgens mij zit er op de plek van de kabel bij de oudere modellen op de tussenbak nu een pulsgever die net zo goed diezelfde verschillende tandwieletjes heeft

Ik weet het niet zeker !! Ik kan me tegelijkertijd niet herinneren dat er ooit iets van verschillende pulsgevers bij de Td5 langs kwam.
Mij lijkt dat het makkelijker is één pulsgever te hebben en software-matig verschil te maken tussen de "grote" 7.5x16 of 235/85R16 wielen en de "kleine" 205R16 wielen, maar ... in de automotive industrie, en zeker bij LandRover is makkelijk lang niet altijd de gekozen route.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2015, 16:03

geloof me maar, er zit gewoon een pulsgever in die aangedreven wordt door exact het zelfde systeem als de kabel, sterker nog... jouw puma heeft dat zelfde systeem er ook nog steeds in zitten
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2015, 16:24

Roger B. schreef:geloof me maar, er zit gewoon een pulsgever in die aangedreven wordt door exact het zelfde systeem als de kabel, sterker nog... jouw puma heeft dat zelfde systeem er ook nog steeds in zitten

Goed, ik geloof je.
Blijft een punt dat het verschil tussen "kleine" wielen en "grote" wielen ongeveer 7% is, dus kom je alleen op een max van 120 km/u als er zowel een pulsgever-tandwieltje voor 205R16 wielen in steekt alsook er in realiteit 9x16 (of vergelijkbaar) onder zitten.
Even aangenomen dat er ± normale wielen en differentieels onder zitten kan dus de genoemde max 120 km/u niet (alleen) aan de tandwieltjes liggen.

Blijft het punt dat het "een beetje dom" is dat ze de omzetting van puls in kilometers handiger via een software-stapje hadden kunnen laten lopen, je zou dan makkelijk tot achter de komma de kilometerteller kunnen kalibreren (mijn fietscomputer gaat tot een halve promille nauwkeurigheid, hij heeft ook nog gemiddelde snelheid, max. snelheid, hoogte, stijg en daalsnelheid, helling etc.)

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 25 Okt 2015, 16:43

Roger B. schreef:geloof me maar, er zit gewoon een pulsgever in die aangedreven wordt door exact het zelfde systeem als de kabel, sterker nog... jouw puma heeft dat zelfde systeem er ook nog steeds in zitten

Ik vraag u af, meneer Sonneberg ;) :lol: ik heb persoonlijk geen ervaring met de TD5, maar even goegelen leert me dat de (speciale TD5) toerenteller zijn signaal van de ECU krijgt, en die op zijn beurt het signaal krijgt van de krukaspositiesensor (crank sensor). Als dat klopt is er dus niks van doen met gekleurde tandwieltjes (dat heeft de 300Tdi en vroeger dus wel) en zou je aanpassing voor wieldiameter enzo via ECU moeten instellen...

Info Inbouw toerenteller hier: http://www.andrekuijt.nl/toerentellertd5.html
(Met dank aan het desbetreffende clublid)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2015, 16:51

even beter lezen vincent... we hebben het niet over de toerenteller maar over de KILOMETERteller/snelheidsmeter, als die via de krukassensor zou werken gaat het in minimaal alle-1 versnellingen mis met de aanduiding :lol: :mrgreen:
en de toerenteller van een 300tdi en eerder werkt ook niet via tandwieletjes, maar (200/300tdi iig) via het W-contact van de dynamo
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”