wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sleen42
Berichten: 198
Lid geworden op: 13 Aug 2014, 22:51
Locatie: net over de Duitse grens bij Ter Apel

wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor sleen42 » 06 Okt 2015, 17:52

Heb net de stuurstang vervangen en dacht er over om de bouten die de wieluitslag begrenzen uit de naven de draaien.Hierdoor zou je een veel kortere draaicirkel krijgen(volgens mij dan hé) en dat is wel eens handig als je met een aanhanger achteruit moet steken.Of rij ik dan binnen de kortste keren de kruiskoppelingen/homokineten kapot? :evil:

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor Edward » 06 Okt 2015, 18:33

Nee, dan gaat je band aanlopen op de draagarm. Dat is tenminste de ervaring bij de Defender.

Bij de Disco nooit naar gekeken omdat de draaicirkel best oké is. En als je met de aanhanger problemen hebt met de stuuruitslag dan kun je beter wat rijles nemen?? :roll: :roll:

Met een kar stuur je eerder teveel dan te weinig........ :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

sleen42
Berichten: 198
Lid geworden op: 13 Aug 2014, 22:51
Locatie: net over de Duitse grens bij Ter Apel

Re: wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor sleen42 » 06 Okt 2015, 19:32

Nou ik heb het even geprobeerd aan de rechterkant en er loopt niets aan.
Wat betreft de rijles,na 30 jaar op vrachtwagen en touringcar met aanhanger helpt dat ook niets meer :lol:
Nee, maar als je ergens in een haven even kort moet indraaien dan is het wel makkelijk als de uitslag wat groter is...Ergens recht achteruit in de prairie van het Westerwoldse landschap,waar je niet op een metertje hoeft te kijken maakt het inderdaad niets uit. :mrgreen:

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor Roger B. » 06 Okt 2015, 22:23

die van mij had met de originele wielen maar een cm ofzo tussen de band en de langsarm, daar was niet veel te winnen... voor de TÜV mag de band niet aanlopen, dus dan moet je ze terug zetten
gone

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor conny » 07 Okt 2015, 11:39

Werkt prima, dus. Hou wel in de gaten dat, als je in het terrein staat, niet vol gas met volaan naar een kant sturen; dan gaat er wel het een en ander sneuvelen.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2015, 13:17

En ... let nog meer op als je een keertje sneeuwkettingen zou monteren.
Als de kettingen na een eindje rechtuit rijden goed vast in je banden verankerd zitten dan kunnen ze goed verwoestend werken als ze zich bij volle stuuruitslag ook nog eens ergens anders vasthaken. (Als je sneeuwkettingen moet monteren is dat nl meestal niet voor niks, en als je dan je best doet ergens doorheen te komen kan je maar zo even vergeten dat volle stuuruitslag een groter probleem kan zijn als de sneeuw waar je doorheen wilt.)

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor Edward » 07 Okt 2015, 14:35

Begrijp het niet zo goed. Onze Disco staat op standaard 255 banden en die heeft ook hooguit 10-11 mm over tussen band en draagarm. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor Roger B. » 07 Okt 2015, 16:17

Precies...bij de D2 is het ook geen stelbout zoals bij RRC D1 en Defenders maar een bout met langere kop die gewoon vast gedraaid is
gone

hnb1965
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 Dec 2013, 13:57

Re: wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor hnb1965 » 07 Okt 2015, 19:03

Beste Jeroen, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten wat je met je auto doet.Deze aanslagbouten dienen ter bescherming van de homokineten en van het stuurhuis , ze zitten er dus niet voor niks. De aanslagbouten (of een dergelijk aanslag systeem) zitten op vrijwel ieder (fusee) stuursysteem en hebben niets te maken met het wel of niet aanlopen van wielen. Dat is een bijkomstigheid en hier heeft de constructeur of fabrikant de aanslagen niet voor bedoeld. Vr gr Henk B. .... NB, bij bijv. een Series , RRC of Defender as gaat ook nog eens de keerring van de swivelbol kapot .

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: wieluitslagbouten?Disco2 td5 bj 2000

Berichtdoor Edward » 07 Okt 2015, 19:09

hnb1965 schreef:en hebben niets te maken met het wel of niet aanlopen van wielen. Dat is een bijkomstigheid en hier heeft de constructeur of fabrikant de aanslagen niet voor bedoeld.


Bij een Disco heb je gelijk. Bij de Def, D1, RRc echter is die bout niet voor niks verstelbaar en borgbaar met een contramoer. Dat zit er wel degelijk om het aanlopen te voorkomen.

Is ook gewoon apk/Mot/Tuv afkeur als de wielen aanlopen op de draagarmen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten