Heeft iemand hier ervaring mee?
de voors en tegens?
ik wil graag dat mn Defender op de snelweg wat minder toeren maakt, en daardoor wellicht wat stiller en zuiniger loopt.
heb wel eens gelezen dat je door 2 tandwielen te vervangen (en te ruilen voor die van n Disco) dat je dit bereikt.
zonder een overdrive oid te monteren, hetgeen de aandrijflijn mijns inziens kwetsbaarder maakt.
welke zaken zouden jullie gelijk mee vervangen als je deze operatie laat uitvoeren of gaat de bak er niet onderuit?
Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen
Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
- JoostKenya
Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen
De tussenbak moet er onder vandaan.
Het is niet even de deksel eraf en dan de tandwielen verwisselen.
Om die twee tandwielen te monteren moet de tussenbak ook wel voor een deel uit elkaar.
Je hebt verder een pakkingset voor een LT230 nodig. Maar op zich wel te doen als je een beetje kunt sleutelen.
Je kunt op de Ashcroft site een beetje spelen met de getallen.
Zie: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... _calc.html
Het grootste probleem is wellicht het rijden met een zware aanhanger.
Een Puma heeft in tegenstelling tot een 110TD5 af fabriek een 1.211 tussenbak, maar heeft wel een veel kortere 1. De Puma is wat mij betreft duidelijk de betere trekauto.
Een Puma draait in de eerste versnelling 1500 toeren bij 10 km/h.
Jouw auto draait nu ongeveer 1200 toeren bij 10 km/h (uitgaande van 32'' hoge banden).
Met een langere tussenbak wordt dat 1000 toeren bij 10 km/h.
Dat zijn grote verschillen en de Td5 blinkt nou niet uit door veel koppel onderin.
Ik denk op basis van deze getallen dat een TD5 met lange tussenbak als trekauto niet echt gaat voldoen.
Om die twee tandwielen te monteren moet de tussenbak ook wel voor een deel uit elkaar.
Je hebt verder een pakkingset voor een LT230 nodig. Maar op zich wel te doen als je een beetje kunt sleutelen.
Een Puma heeft in tegenstelling tot een 110TD5 af fabriek een 1.211 tussenbak, maar heeft wel een veel kortere 1. De Puma is wat mij betreft duidelijk de betere trekauto.
Jouw auto draait nu ongeveer 1200 toeren bij 10 km/h (uitgaande van 32'' hoge banden).
Dat zijn grote verschillen en de Td5 blinkt nou niet uit door veel koppel onderin.
Ik denk op basis van deze getallen dat een TD5 met lange tussenbak als trekauto niet echt gaat voldoen.
ik gebruik de mijne redelijk veel als trekauto, maar dan bijna uitsluitend in het bos en op hellingen en rots/modder paden.
ik rij dan toch in laag en ik begreep dat een tandwielsetwissel laag niet aantast.
inderdaad in hoog offroad met gevulde aanhanger bergop presteert de TD5 niet genoeg vind ik ook.
tenzij je met veel gas en slippende koppeling wegrijdt. laag werkt voor mij dan ook prima, genoeg vermogen en heb geen haast.
je belast bak en koppeling zo ook veeeeeel minder.
dus tussenbak eronderuit volstaat.
ik rij dan toch in laag en ik begreep dat een tandwielsetwissel laag niet aantast.
inderdaad in hoog offroad met gevulde aanhanger bergop presteert de TD5 niet genoeg vind ik ook.
tenzij je met veel gas en slippende koppeling wegrijdt. laag werkt voor mij dan ook prima, genoeg vermogen en heb geen haast.
je belast bak en koppeling zo ook veeeeeel minder.
dus tussenbak eronderuit volstaat.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Roger B.
op de weg kun je ook wegrijden in laag en dan opschakelen naar hoog, mocht in de hoge gearing de Td5 tekort komen... of een variabele geometrie turbo en grotere intercooler met bijpassende tuning....
Makkelijkst is een D1 bak er onder zetten, die van een D2 mist de aansluiting voor je snelheid...
dus een goede gebruikte D1 LT230 regelen, en even wisselen, kan zonder de hele boel uit te bouwen:
cardanassen van de bak en aan de kant, handrem van de bak en aan de kant, middendemper wegnemen en dwarsbalk los onder de bak.... beetje achterover laten kantelen (steun onder hoofdbak)
stekkers en bedieningsmechaniek en ontluchting los en de 6 bouten die de tussenbak aan de hoofdbak bevestigen...
dan schuif je hem er zo vanaf.... wel met twee man doen, alleen is ie te zwaar voor de gemiddelde mens.... voor de zooi is het het mooist als je vooraf effe olie aflaat
Makkelijkst is een D1 bak er onder zetten, die van een D2 mist de aansluiting voor je snelheid...
dus een goede gebruikte D1 LT230 regelen, en even wisselen, kan zonder de hele boel uit te bouwen:
cardanassen van de bak en aan de kant, handrem van de bak en aan de kant, middendemper wegnemen en dwarsbalk los onder de bak.... beetje achterover laten kantelen (steun onder hoofdbak)
stekkers en bedieningsmechaniek en ontluchting los en de 6 bouten die de tussenbak aan de hoofdbak bevestigen...
dan schuif je hem er zo vanaf.... wel met twee man doen, alleen is ie te zwaar voor de gemiddelde mens.... voor de zooi is het het mooist als je vooraf effe olie aflaat
gone
ok Roger thx.
zijn toch altijd weer meer dingen die losmoeten dan gedacht vooraf.
ik meen eens gezien te hebben dat die 2 tandwieltjes simpel te verwisselen waren met de bak gewoon op z'n plek.
maar wellicht verwar ik met een inbouw van een overdrive.
ik zal eens kijken of ik de zin kan vinden (en de bak uiteraard, hoewel dat wellicht niet zo moeilijk is).
zijn toch altijd weer meer dingen die losmoeten dan gedacht vooraf.
ik meen eens gezien te hebben dat die 2 tandwieltjes simpel te verwisselen waren met de bak gewoon op z'n plek.
maar wellicht verwar ik met een inbouw van een overdrive.
ik zal eens kijken of ik de zin kan vinden (en de bak uiteraard, hoewel dat wellicht niet zo moeilijk is).
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:De tussenbak moet er onder vandaan.
Dat een Td5 helemaal onderin "powerrr" mist is duidelijk, toch reed ik met de Td5 op een gladde, vlakke weg normaal weg in z'n 2º.
Aan de andere kant, als je echt ongelukkig een steil straatje uit komt en op het kruispunt geen uitzicht heeft heeft de Td5 in de 1º versnelling hoog niks over, of komt zelfs te kort ... (en dan is er gelukkig altijd nog laag).
Hang je er een aanhanger achter dan wordt alles nog "erger", dwz de Td5 trekt prima maar wegrijden uit een iets moeilijker situatie doe je dan beter in laag.
Een vergelijk met de Puma geeft op eigenlijk alle fronten andere uitkomsten: de 1º bij de Puma is gewoon ongewoon laag en ... de Puma heeft zoveel "powerr" onderin dat je er bij ongegeneerd gebruik versneld koppelingen etc mee sloopt.
Groeten MarcS
PS Ik had een tijd lang een GKN-overdrive op de Td5, en na een aantal jaren kreeg de overdrive kuren ... de overdrive bleef steeds meer hangen ... en het bleek dat de Td5 wel weer zo soepel was dat je ook met alleen 2-3-4-5-6 (wat het effect is van een overdrive die blijft hangen) kan rijden, natuurlijk wel met een stuk meer koppeling-gebruik en zonder aanhanger oid.
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Makkelijkst is een D1 bak er onder zetten, die van een D2 mist de aansluiting voor je snelheid...
Hoe zit dat precies? Een Defender Td5 heeft een "electronische" snelheidmeter/kilometer-teller, heeft een D1 die ook (al)?
De D2 tandwielen zouden als voordeel hebben dat ze "Q" (van "quiet") zijn.
Groeten MarcS
-
Roger B.
Landmarcs schreef:Roger B. schreef:Makkelijkst is een D1 bak er onder zetten, die van een D2 mist de aansluiting voor je snelheid...
Hoe zit dat precies? Een Defender Td5 heeft een "electronische" snelheidmeter/kilometer-teller, heeft een D1 die ook (al)?
De D2 tandwielen zouden als voordeel hebben dat ze "Q" (van "quiet") zijn.
Groeten MarcS
de D2 heeft het gat (en waarschijnlijk tandwiel in de bak) voor de snelheidsopnemer niet, die pakt het snelheidssignaal van de ABS unit.
D1 200Tdi model en defenders voor de Td5 hebben een kabelaandrijving, net voor de handremtrommel zit een gat in de bak waar een buis in steekt waar een tandwieletje op een asje in steekt, dit asje steekt aan de andere zijde euit en daar wordt de kabel in gestoken
D1 300tdi model en defender Td5 (en neem aan ook puma) hebben in plaats van dat buisje met tandwieletje waar de kabel op komt een buisje met dat tandwiel en aan de buitenkant een pulsgever van daaraf loopt een kabelboompje naar de tellerunit
gone
aaah daar heb ik nog nooit naar gekeken eigenlijk hoe dat zit met de sensor voor de snelheidsmeter maar is inderdaad wel slim om dat eens te checken voordat ik een bak koop waarbij dat anders is dan de actuele bak.
het is mij trouwens nog nooit gelukt om rijdend op een 'stille' manier van laag naar hoog te schakelen.
ik verander hoog laag eigenlijk alleen in stilstand.
eerlijk gezegd heb ik het ook nog niet echt nodig gehad om dit rijdend te doen.
ik trek me uit de penibele situatie in laag en zodra t kan stop ik en ga verder in hoog.
het is mij trouwens nog nooit gelukt om rijdend op een 'stille' manier van laag naar hoog te schakelen.
ik verander hoog laag eigenlijk alleen in stilstand.
eerlijk gezegd heb ik het ook nog niet echt nodig gehad om dit rijdend te doen.
ik trek me uit de penibele situatie in laag en zodra t kan stop ik en ga verder in hoog.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
- JoostKenya
Als dat met de snelheids meter een probleem is,
dat uitgaande gedeelte van de bak kan je heel makkelijk overbouwen op een andere LT230.
dat uitgaande gedeelte van de bak kan je heel makkelijk overbouwen op een andere LT230.