Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunten)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Haverpap
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 Aug 2015, 18:27

Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunten)

Berichtdoor Haverpap » 23 Aug 2015, 21:02

Voordat ik begin met mijn vragen even kort wat info:

Ik heb mijn 109 ex-defensie sinds kort. hij heeft een 2,25 benzine motor (5 gelagerd) en komt uit 1979. Had origineel 24 volt 90 amp dynamo (Deze is vervangen voor een 24 volt 90 amp uit een 110). De reden van vervanging is dat de kabels, shuntbox en andere apparatuur er uit gesloopt was en de accu’s dus niet laden.

Een veel besproken topic de 24 volt of 12 ontsteking maar kan er niet helemaal wijs uit worden.

Het punt is dat mijn ontsteking aan het kloten is. hoe weet ik dit? Na een ANWB sleeptocht en wat speurwerk erachter gekomen dat mijn contactpunten waren ingebrand. Hoe kan dit? Kan het komen door de nieuwere dynamo?

Na het schoonmaken starten hij weer en liep hij als een zonnetje. Na wat snelweg en offroad werk had hij weer last van afslaan en backfire’s. De contactpunten weer los gehaald en schoon gemaakt en hij liep weer.
Nu heb ik dus een Lucas 24v ontsteking alleen hier is al een geprutst. Zo zijn de bougie kabels niet meer die mooie kabels en ingevlochten buitenkabel. Nu zijn het moderne met kit vastgezette kabels.

Omdat ik een zwart doosje (omvormer) op mijn kleppendeksel heb zitten werkt mijn ontsteking op 12 volt. Althans er komt tussen de 11 volt en 13 volt uit tijdens het rond draaien van de startmotor. Wanneer het contact aan is komt er 24 volt uit dit kastje en zodra er gestart word of de motor loopt begint hij met omvormen. Kan ik een 12 volt elektrische ontsteking er op zitten en dit kastje gebruiken als voeding? Of is de 24 volt bij contact aan dodelijk voor de nieuwe elektrische ontsteking?

In het kort:
Waarom branden mijn contactpunten steeds in (ik wil de gaan vervangen)
Of kan ik met een nieuwe baseplate beter een elektrische ontsteking monteren? (aangezien mijn huidige dus al wat knutsel werk bevat)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Tom
Series 3 109 '1979 (FFR) 2,25 benzine, Fairey overdrive + vrijloop naven (verkocht)
Defender 110 stawa '84 300TDI

henkus
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 Okt 2011, 22:14

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor henkus » 23 Aug 2015, 21:58

Hallo Tom,

Ik heb ditzelfde ook eens gehad en dat bleek aan de bobine te liggen.
Een nieuwe geplaatst en toen was het over.
Je kan de bobine ohms doormeten.
Hopelijk kom je wat verder.
Henderikus

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor RobStewart » 23 Aug 2015, 22:45

... the whole of the ignition system is 12v. The black box is a shunt with a big resistor in it.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2015, 23:24

Haverpap schreef:Waarom branden mijn contactpunten steeds in (ik wil de gaan vervangen)

Condensator defect/doorgebrand ?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Haverpap
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 Aug 2015, 18:27

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor Haverpap » 24 Aug 2015, 21:04

Dank voor de reactie. Net weer even gaan doormeten welke weerstand waardes bepaalde onderdelen hadden. Bobine is tip top, had al een tweede die is idem. Als snel kwam ik tot de conclusie dat de condensator met 20 ohm te weinig weerstand gaf. Daarnaast heb ik gemeten hoe lang hij zijn spanning vast hield en dat was verwaarloosbaar. Kortom, de kans is groot dat het probleem hier zit. Net als aangeven dat dit kan zorgen voor ingebrande contact punten. Dank Erik!
Nu ergens een condensator en puntjes vandaan halen die ook geschikt zijn voor dit ontstekingssysteem.

Rob nog en vraag aan jou, je schrijft:
RobStewart schreef:... the whole of the ignition system is 12v. The black box is a shunt with a big resistor in it.

Dit had ik in andere post van jou ook terug gevonden. Het is alleen zo dat bij contact aan er wel 24 volt uit die wonderdoosje komt. Slechts wanneer er daadwerkelijk gestart word en wanneer de motor draait komt er 12 volt uit. Klopt dit? Ik ben namelijk bang dat die eerste 24 volt een toekomstige elektrische ontsteking kapot kan maken.

Tom
Series 3 109 '1979 (FFR) 2,25 benzine, Fairey overdrive + vrijloop naven (verkocht)
Defender 110 stawa '84 300TDI

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2015, 21:48

Goedenavond Tom,

Je hebt het over "een toekomstige electronische ontsteking".
Het maakt waarschijnlijk uit welke ontsteking je in gedachten hebt.
Mocht je denken aan een 123-ignition dan is het makkelijk, die doet het op 4-20 V op de voedingsdraad.
Je kan daarnaast dan een 24 V bobine circuit hebben. De 4-20 V kan je als je het netjes doet uit een 12-24 USB (of vergelijkbaar) laadapparaat halen, je hebt dan bij zo'n USB-ding netjes 5 V. Maar ... waarschijnlijk heb je (of wil je) toch een omvormer van 24 => 12 V voor bijv een radio.

Groeten MarcS

PS Dit voorgaande is allemaal hear-say, ik ben meer van de diesel.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor Roger B. » 24 Aug 2015, 23:32

hij schreef elektrische ontsteking, niet elektronische ontsteking....


aangezien het kastje geen omvormer is maar een shunt (weerstand) is het normaal dat je in onbelastte toestand (er loopt geen stroom (contactpuntjes open)) achter de weerstand de zelfde spanning meet als er voor (de boordspanning) Als de contactpuntjes sluiten gaat er stroom door de weerstand lopen door de bobine en zul je na de weerstand een lagere spanning (12V?) meten
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor RobStewart » 24 Aug 2015, 23:46

Haverpap schreef:... Het is alleen zo dat bij contact aan er wel 24 volt uit die wonderdoosje komt ...


The Coil (Bobine) and all of the ontsteking is 12v nowhere should there be 24 volts.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2015, 00:24

Roger B. schreef:hij schreef elektrische ontsteking, niet elektronische ontsteking....


En de huidige gaat dan zeker met vuursteentjes of zwavelstokjes ?? ( het is immers geen zelfontbrander )

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2015, 01:31

Elektrisch is met contactactpuntjes. Elektronisch is met hallgever of andersoortig sensor en transistor(er)
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten