Beste,
Heeft iemand ervaring met extreem lage temperaturen met zijn disco 3
ik ga 1e week januari weer meer doen met Scancovery trial 2016, met deze tocht gaan we in 8 dagen door Scandinavië toeren met +/-65 auto's. vorig jaar hebben we ook mee gedaan alleen dan met een Audi A6
https://www.facebook.com/pages/Koopman-Koo...7042235445
maar nu gaan we mee doen met een disco 3 van 2005 en mijn vraag is welke bak olie kunnen we het beste gebruiken voor -30 en heeft iemand toevallig nog tips voor andere aanpassingen.
als vast bedankt
Extreem lagen temperaturen -30 Disco 3
-
koopman110
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 Okt 2013, 07:57
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Extreem lage temperaturen -30 Disco 3
Een "andere tip":
Voor de Puma-Defender (iig voor de 2,4) is er een "nordic" modificatie (voor de echt koude streken) waarbij de carter-ontluchting verwarmd wordt.
Een beetje vreemd maar in de praktijk blijkt de carter-ontluchting dicht te kunnen vriezen en dat leidt dan weer tot "onverklaarbare" motor-olie-verliezen.
Ik heb geen idee of er voor de Disco 3 ook zoiets geldt (en bestaat).
Groeten MarcS
Voor de Puma-Defender (iig voor de 2,4) is er een "nordic" modificatie (voor de echt koude streken) waarbij de carter-ontluchting verwarmd wordt.
Een beetje vreemd maar in de praktijk blijkt de carter-ontluchting dicht te kunnen vriezen en dat leidt dan weer tot "onverklaarbare" motor-olie-verliezen.
Ik heb geen idee of er voor de Disco 3 ook zoiets geldt (en bestaat).
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 24 Aug 2015, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
koopman110
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 Okt 2013, 07:57
Re: Extreem lagen temperaturen -30 Disco 3
Bedankt, ik weet dat ze bij de Audi een speciale onderhoud beurt hebben uitgevoerd die ze ook in Scandinavië uitvoeren. maar ik weet niet of ze die bij landrover ook doen.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Extreem lage temperaturen -30 Disco 3
koopman110 schreef:Bedankt, ik weet dat ze bij de Audi een speciale onderhoud beurt hebben uitgevoerd die ze ook in Scandinavië uitvoeren. maar ik weet niet of ze die bij landrover ook doen.
Ik heb in mijn Defender inmiddels wel zo'n speciale "nordic" carter-ontluchting-verwarm-modificatie.
Dit nadat na een paar weken matige koude de ontluchting kennelijk enige tijd dichtgevroren was geweest en dus het oliepeil ineens zorgwekkend gedaald was. Sinds de modificatie heb ik het "geluk" gehad dat er niet opnieuw zo'n langere koude was (althans niet daar waar ik was).
Verder zou ik eens kijken naar de voorschriften m.b.t. de oliën (eventueel ook eens navragen bij de Scandinavische Disco 3 rijders).
In de Defender vormt tot -15º/ -20º nog geen probleem met de standaard oliën (althans niet zodanig dat je er iets van merkt), het duurt langer voordat de auto op temperatuur is, zelfs met een radiator-muf, en het schakelt een fractie stroperiger als alles nog koud is.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 24 Aug 2015, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Extreem lagen temperaturen -30 Disco 3
Ik heb met de Puma ook nooit last gehad in Rusland en dat soort temperaturen. Gewone setup, alles standaard. Ging allemaal prima totdat de diesel weer eens begon te vlokken. Dan sta je stil. Maar dat zit in Scandinavië wel snor. Alleen starten 's ochtends... dat deed toch zeer met de arme zuigertjes de eerste paar slagen....
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Extreem lage temperaturen -30 Disco 3
Willem_G schreef:Ik heb met de Puma ook nooit last gehad in Rusland en dat soort temperaturen. Gewone setup, alles standaard. Ging allemaal prima totdat de diesel weer eens begon te vlokken. Dan sta je stil. Maar dat zit in Scandinavië wel snor. Alleen starten 's ochtends... dat deed toch zeer met de arme zuigertjes de eerste paar slagen....
Dag Willem,
In Rusland hoort - net als in Scandinavië - de verwarmde carter-ontluchting tot de normale door LandRover gesuggereerde aanpassingen.
- For our friends in the Nordic countries and Russia Puma Engine Breather Pipe Freezing Models: Defender (LD) 2.4 Diesel Puma Only VIN-range: 7A732615 Onwards Markets: Russia and Scandinavian Markets Only Section: 303-00 Summary: Engine oil leaks. Cause: Driving the vehicle at temperatures on or below Zero deg C, freezing of the engine crankcase breather hoses resulting in engine oil leaks. Suggested Customer Concern Code - D50. Action: Should a customer express concern, install a new heated breather kit. Follow the Service Instruction outlined below.
Sorry, it's in english, ik vond deze toelichting al weer een tijdje terug en als ik het zou vertalen verliest de tekst toch een stukje authenticiteit ... en het leek mij DE verklaring van mijn onverklaarbare olie-verlies.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 24 Aug 2015, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Extreem lagen temperaturen -30 Disco 3
... I can assure you that the choice of oil would be last concern with a Disco 3. If it has been filled with the correct fluids since it was new then -30 will be no problem.
Your biggest problem however will be actually getting the thing started in the first place
I'm assuming it's a TdV6 and as it is from 2005 then I'm pretty sure that glow plugs haven't been changed and I would be surprised if any of them are now working.
To test them is simple, remove the acoustic cover on top of the engine. Now on the top of the rocker covers you will see a Black and a Brown plug. Unplug each one and using a multi meter test the resistance of each of the 3 pins in each of the 2 plugs with the -ve lead of the multi meter attached to the -ve terminal of the battery. You are looking realistically for a reading of 1 ohm or less, OL or a reading greater than 20 is not acceptable.
... and now the fun begins. You see to change them requires nerves of steel, a very high pain threshold, the patience of a handful of saints and the speed of Usain Bolt.
Firstly you need to take the vehicle out and drive it like you stole it, it needs to be glowing red hot or even hotter.
Then you need to remove the oil seperator and bits and pieces from the V to get access to the glow plugs themselves, now on a good day with lots of practice you can do this within the book time of 1 Hour but if it's your first attempt then it will be more like 2 ... and the engine is just getting cooler as the clock ticks by.
Now you get to remove the Glow Plugs, interestingly Land Rover give you a whole 6 minutes to replace them all, that is 60 seconds per plug
. Good Luck.
They are put in to a torque of 10Nm so with a long reach 10mm socket they just spin out yes ? ... actually No they seize in the bore and are now at about 450Nm.
So you get a bottle of paint thinners, no not WD40 or Krap Oil or anything else that people tell you so put that down, You need Thinners. Pour it over the plug and round the hole and wait about the same length of time it takes you to recite The Lords Prayer, (other religions are available).
Now CAREFULLY and I mean CAREFULLY start to undo the Glow plug. Now at first you will feel some resistance but be patient and apply gentle pressure, do not force it and do not be tempted to give it a tug just take your time (oh have I reminded you the clock is ticking too).
If it starts to move then get the wife to write down 6 numbers for Lotto too as it is your lucky year.
Now immediately it starts to undo, reset your ratchet and wind it back in, yes I did say back in. Now undo it a bit more and wind it back in and repeat until it comes out.
Repeat this procedure for the other 5.
Now the bad news. They are made of chocolate and snap off very very easily, especially when they are about halfway out too which means that you cannot start the engine as there is now no compression on that cylinder. To remove the snapped plug is a whole other story which involves tools that even the dealerships rarely have access too and in most cases you will be taking the body off too.
I wish you luck ... have you thought about taking a Toyota
... Oh and I would be looking at your battery and alternator too along with the air suspension compressor.
Oil ... I think you can forget about that.
Rob
Your biggest problem however will be actually getting the thing started in the first place
I'm assuming it's a TdV6 and as it is from 2005 then I'm pretty sure that glow plugs haven't been changed and I would be surprised if any of them are now working.
To test them is simple, remove the acoustic cover on top of the engine. Now on the top of the rocker covers you will see a Black and a Brown plug. Unplug each one and using a multi meter test the resistance of each of the 3 pins in each of the 2 plugs with the -ve lead of the multi meter attached to the -ve terminal of the battery. You are looking realistically for a reading of 1 ohm or less, OL or a reading greater than 20 is not acceptable.
... and now the fun begins. You see to change them requires nerves of steel, a very high pain threshold, the patience of a handful of saints and the speed of Usain Bolt.
Firstly you need to take the vehicle out and drive it like you stole it, it needs to be glowing red hot or even hotter.
Then you need to remove the oil seperator and bits and pieces from the V to get access to the glow plugs themselves, now on a good day with lots of practice you can do this within the book time of 1 Hour but if it's your first attempt then it will be more like 2 ... and the engine is just getting cooler as the clock ticks by.
Now you get to remove the Glow Plugs, interestingly Land Rover give you a whole 6 minutes to replace them all, that is 60 seconds per plug
They are put in to a torque of 10Nm so with a long reach 10mm socket they just spin out yes ? ... actually No they seize in the bore and are now at about 450Nm.
So you get a bottle of paint thinners, no not WD40 or Krap Oil or anything else that people tell you so put that down, You need Thinners. Pour it over the plug and round the hole and wait about the same length of time it takes you to recite The Lords Prayer, (other religions are available).
Now CAREFULLY and I mean CAREFULLY start to undo the Glow plug. Now at first you will feel some resistance but be patient and apply gentle pressure, do not force it and do not be tempted to give it a tug just take your time (oh have I reminded you the clock is ticking too).
If it starts to move then get the wife to write down 6 numbers for Lotto too as it is your lucky year.
Now immediately it starts to undo, reset your ratchet and wind it back in, yes I did say back in. Now undo it a bit more and wind it back in and repeat until it comes out.
Repeat this procedure for the other 5.
Now the bad news. They are made of chocolate and snap off very very easily, especially when they are about halfway out too which means that you cannot start the engine as there is now no compression on that cylinder. To remove the snapped plug is a whole other story which involves tools that even the dealerships rarely have access too and in most cases you will be taking the body off too.
I wish you luck ... have you thought about taking a Toyota
... Oh and I would be looking at your battery and alternator too along with the air suspension compressor.
Oil ... I think you can forget about that.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Extreem lagen temperaturen -30 Disco 3
gloeiplugjes lekker laten zitten en een motorverwarmer monteren
gone
-
Gvanderheijden
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 19 Dec 2012, 11:55
- Locatie: Weert
Re: Extreem lagen temperaturen -30 Disco 3
Maak idd gebruik van de standkachel dmv een afstandsbediening. http://bellautoservices.co.uk/d3-fuel-burning-heater/
veel plezier
veel plezier
Grz,
Gerard
present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999
Gerard
present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999
-
Bushtuckerman
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 30 Jul 2014, 23:37
Re: Extreem lagen temperaturen -30 Disco 3
Neem survival set mee in de auto, exstra deken en thee lichtjes, sneeuw schep sleep lijn . Een op brandstof werkend motor verwarmer verbruik veel stroom en bij - 25gr is de accu snel op, als je bij de overnachting plek een elektrische paal huurt kan je ook elektrische motorvärmare en kupé verwarming laten draaien. reken wel op 2 uur of meer eerder aan zetten met een timer . Ik heb zelf 5W30 in de bak en zorg als je in Zweden bent ook de ruiten vloeistof aanpast. Dat kan je tanken aan de pomp. en als laatste tip monteer exstra groot licht rally lampen waarvan een op de berm gericht om de rendieren of elanden zien. is hier na twee uur al donker :-/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten