Def '02 Td5 kortsluiting in bedrading rechter knipperlicht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ernsts

Def '02 Td5 kortsluiting in bedrading rechter knipperlicht

Berichtdoor ernsts » 15 Aug 2015, 14:50

Hallo!

Donderdagavond terug gekomen van een lekkere kampeervakantie met de Defender. De laatste anderhalf uur door noodweer naar huis gereden, heel veel water buiten :( .

Vlak voor huis hielden de richtingaanwijzers er mee op. Vandaag op zoek naar de oorzaak. De zekering was geklapt. Ik vermoedde dat het vele water ook hier en daar binnen was gekomen, en hoopte (let op de verleden tijd :cry: ) dat dat inmiddels zou zijn gedroogd. Nieuwe zekering er in, die er direct weer uitsprong.

Ik ben toen op zoek gegaan naar vocht waar het niet zou moeten.
- Dashboard los, bij relais gekeken;
- verder naar onder ter hoogte van verwarmingskanaal;
- onder de voorruit de boel open gemaakt.
Overal kurkdroog.
- voor- en achter knipperlichtunits los gemaakt en daar gekeken; geen zichtbaar vocht.

Wat nu?
Ik ben er inmiddels achter dat het de rechterkant is, knipperlicht naar links blijft netjes aan, zodra ik naar rechts doe klapt de zekering. Ik heb beide units (rechtsvoor en -achter) losgekoppeld (overigens waterdichte LED's) maar ook dan springt de zekering er uit.

Het zou toeval kunnen zijn dat het precies tijdens die heftige buien gebeurde, maar dat is dan wel erg toevallig..

Hoe kan ik verder zoeken? Ik ben geen held met multimeters en meten. Ik raak ook door m'n voorraadje 10A zekeringen heen :D .

Zijn er plekken die jullie aanraden om te checken, hoe kan ik de bedrading verder controleren? Wat ik meen te zien is dat hij door de rechter wing en dan de motorruimte naar het schutbord loopt, maar ik zie op het oog niets geks.
En kan ik ook checken met bv 5A zekeringen (gezien het feit dat er LED-lampen aan hangen)? Die heb ik nog zat. Of klapt dat er per definitie uit? (Als het is gevonden dan natuurlijk wel weer een 10A)

Kortom, ervaringen, tips welkom!
Dank,
groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Landmarcs

Re: Def '02 Td5 kortsluiting in bedrading rechter knipperlic

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2015, 15:05

Dag Ernst,

Heb je een trekhaak + aanhanger-stopcontact ?
Zo ja kijk eens goed naar dat aanhanger-stop-contact.
Niet zelden zijn raadselachtige electrickeries terug te voeren naar zooi in het aanhanger-contact.

Groeten MarcS

ernsts

Berichtdoor ernsts » 15 Aug 2015, 15:49

Landmarcs schreef:Dag Ernst,

Heb je een trekhaak + aanhanger-stopcontact ?
Zo ja kijk eens goed naar dat aanhanger-stop-contact.
Niet zelden zijn raadselachtige electrickeries terug te voeren naar zooi in het aanhanger-contact.

Groeten MarcS

Hi Marc,
dank voor jouw reactie.

Toen het gebeurde hing er een aanhanger achter. Ik heb net nog even gekeken maar ook daar geen rare zaken zichtbaar. Het stopcontact is overigens pas vervangen.

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 15 Aug 2015, 15:55

Vocht geeft bij 12V niet zo snel kortsluitingsverschijnselen, waardoor het iets minder waarschijnlijk wordt dat het defect door de regen komt. Toch maar op zoek naar kortsluiting, wellicht juist in het pas vervangen stopkontakt, misschien ligt daar een draad ergens tegenaan te schuren en is de isolatie op een gegeven moment weggeschuurd.

atilgen

Berichtdoor atilgen » 15 Aug 2015, 18:33

Ik denk eerder ook aan een kabel die bijv. tegen je chassis ligt dan aan kortsluiting veroorzaakt door vocht.
Maar meten is weten.
Kijk of je weerstand meet tussen de + van één van de richtingaanwijzers en je aarde.

Heb je het probleem ook als je waarschuwingslichten gebruikt?

Je kan tijdelijk een 5A gebruiken zolang je de rest van de stroomverbruikers maar uit laat.
Laatst gewijzigd door atilgen op 15 Aug 2015, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

2aatje

Berichtdoor 2aatje » 15 Aug 2015, 18:57

Met 5A zekering kan het best, je LED-lichten gebruiken veel minder, dus als de zekering springt is dat omdat er nog iets fout is.
Ik begrijp dat alleen de rechter richtingaanwijzer dat doet. Ik ken de defender niet, dus ik kan je geen kleurcodes enzo noemen.
Je zei dat je in het dashboard kon. Ik denk dat je eerst moet kijken of na afnemen van de draad van het rechter licht (ik gok met een rode markering, wit = links) van de clignoteur je zekering erin blijft. Zo ja, dan is de clignoteur zeker goed en is het de bedrading. Ik vermoed dat de clignoteur goed is, want links werkt normaal.
Dan haal je diezelfde draad los op het rechter achterlicht en sluit hem weer aan bij de clignoteur. Als de zekering eruit gaat, heb je een sluiting in de leiding naar achter. Dan haal je de draad van het voorlicht, als de zekering eruit gaat, is het de leiding naar voor.
Zijn de leidingen goed, dan sluit je de voor en achterlamp aan tot de zekering springt. Dan weet je welke lamp de oorzaak is.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2015, 21:47

trek de stekker van de kabelboom naar je trekhaakdoos even los en kijk of de zekering nog steeds springt.. snelste manier om te checken of het in de trekhaakdoos zit.

verder zul je moeten meten (en weten hoe en wat je meet) of draden volgen en kijken of je kortsluiting naar massa ziet.... hoe je het ook doet, systematisch zoeken werkt het best,

een schema en lokatielegenda helpt heel erg
gone

ernsts

Berichtdoor ernsts » 15 Aug 2015, 21:52

Roger B. schreef:trek de stekker van de kabelboom naar je trekhaakdoos even los en kijk of de zekering nog steeds springt.. snelste manier om te checken of het in de trekhaakdoos zit.

verder zul je moeten meten (en weten hoe en wat je meet) of draden volgen en kijken of je kortsluiting naar massa ziet.... hoe je het ook doet, systematisch zoeken werkt het best,

een schema en lokatielegenda helpt heel erg

Dank Roger,

schema heb ik wel, kleur dus ook bekend (groen/wit), maar waar ze dan precies lopen, da's de puzzel, en hoe ik moet meten. Maar daar staat hierboven ook al wat over uitgelegd. Die stekker van kabelboom naar trekhaakdoos, waar zou die moeten zitten? Ergens rechtsachter aan de binnenkant ter hoogte van het achterlicht denk ik?
Defender 90 Td5 CSW 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Aug 2015, 00:46

Boven op je schutbord op de bijrijdersvoetenbak zit de stekker van de hele achterbedrading. Veel makkelijker bereikbaar, trek die eerst los. Dan weet weet je dat het in dat deel zit. Kun je daarna op je kop onder de wagen gaan vechten met die vol zand en zooi zittende stekker net boven je chassis bij de vulslang van de tank ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Aug 2015, 11:45

die van Edward zit makkelijker, die eerst maar doen, dan kun je bepalen of het in de bedrading naar voor of naar achter(+ trekhaak) zit.

de stekker van de trekhaak zit in je achterspatbord achter die verticale flap, zoals Edward zegt in de zand en modder rommel die daar in de loop der jaren in gewaaid is.... (volg de kabel vanaf de trekhaak-doos.)

in RAVE vind je waarschijnlijk een stekker locatie tabel, in het schema vind je connecties, meestal genummerd met "C028-4" of iets van die aard.
C028 is het stekker nummer (die je dus in de tabel kunt opzoeken waarna je foto van de stekker en de locatie(omschrijving) vindt) -4 is het pin-nummer in de stekker
gone

Terug naar “Techniek”