Fietsendrager Defender

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Chris1980

Fietsendrager Defender

Berichtdoor Chris1980 » 13 Aug 2015, 02:10

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje. Sinds een week ben ik in het trotse bezit van een Defender 110 TD5. Nu is het zo dat ik deze zomer op vakantie wil gaan en 2 fietsen (volwassenen) mee wil nemen. Uiteraard heb ik gegoogled en wel e.a gezien. Nu vond ik de drager op het reservewiel van Rhinorack wel mooi maar maak me zorgen over het extra gewicht op de deurscharnieren. Is dit terecht? En wat zijn jullie ervaringen in deze?

Alvast bedankt!

Chris

Erik Peters

Re: Fietsendrager Defender

Berichtdoor Erik Peters » 13 Aug 2015, 08:01

Hallo Chris,

Die zorg is terecht. Zonder fietsendrager houd een achterdeur met reservewiel het al niet vol zonder scheuren etc. En dan wil je er ook nog een fietsendrager aan hangen....... Nu is de achterdeur van een Defender op een gegeven moment wel gewijzigd van constructie (ik meen geheel van staal en een achterruit in rubber). De achterdeur van mijn 300 Tdi (uit 1998) heb ik al twee keer gelast en uiteindelijk heb ik een aparte reservewieldrager gemonteerd. Bij de Td5 uit 2001 die ik ruim een jaar geleden heb aangeschaft was de achterdeur nog heel dus meteen maar een 'losse' reservewieldrager gemonteerd.
Een ander probleem met een fietsendrager aan het reservewiel is dat de achterdeur (met fietsen achterop) amper meer open kan omdat de fietsen dan tegen de carrosserie aan komen.
Er bestaat een reservewieldrager waarbij het scharnier bijna helemaal rechts van de auto zit zodat bovengenoemd probleem niet optreed (alles zwaait dan ruim op zij).
En het maakt natuurlijk verschil wat voor fietsen je denkt te gaan transporteren (lichtgewicht aluminium fietsen of van die toch wel zware e-bikes).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2015, 10:53

Dag Chris,

Tja, niet de goedkoopste, maar wel een spare-wheel-carrier met voldoende draaipunt "off-set":

http://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/RE ... RIERS.html
(ik heb geen aandelen, zelfs nog steeds niet zo'n ding achterop.)

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 13 Aug 2015, 17:17

^^ die heb ik dus, draait inderdaad mooi vrij open. Ik heb er een fiamma fietsendager opgehad om te proberen, maar ik vond het met 2 forse volwassenen fietsen geen succes. Met 2 mtb's of zo zou ik het wel aandurven, maar met onze twee ouderwets zware fietsen niet. Ding dus maar weer verkocht, voor die paar keer dat we ook nog willen fietsen ga ik wel huren, voor de prijs van een goeie fietsendrager kan dat best wel 'n keertje of wat. ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 20 Aug 2015, 13:27

Hallo Chris,

Heel herkenbaar probleem. Zelf ook mee gezeten. Ik heb eerst die van Rhino geprobeerd, maar de fietsen hangen dan tegen elkaar aan. Als we dan offroad reden, kwamen de fietsen er beschadigd vanaf. Daarnaast hingen de fietsen relatief dicht bij de grond.

Na deze ervaring heb ik een fietsdrager van Fiamma aangeschaft. Overigens met een LandRover logo. De fietsdrager van Fiamma is namelijk door LandRover als accessoire geleverd. De fietsen staan nu hoger en met de banden in een goot. De fietsen staan erg stabiel, ook als we offroad rijden. Ik heb er zelf nog een lichtbalk en kentekenplaat op gemonteerd, om discussie in het buitenland te voorkomen.

In beide gevallen wel een spare wheel carrier monteren. Mocht je standaard lamp guards hebben, let dan op welke spare wheel carrier je kiest. De 'nieuwe' mantec heeft het draaipunt op de hoogte van de achterbalk en dus geen conflict met de lamp guards. De carrier van bovengenoemde link, heeft het draaipunt hoger zitten en geeft dus een conflict met een eventuele lamp guard.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Aug 2015, 14:33

Pascal87 schreef:...... wel een spare wheel carrier monteren. Mocht je standaard lamp guards hebben, let dan op welke spare wheel carrier je kiest. De 'nieuwe' mantec heeft het draaipunt op de hoogte van de achterbalk en dus geen conflict met de lamp guards. De carrier van bovengenoemde link, heeft het draaipunt hoger zitten en geeft dus een conflict met een eventuele lamp guard.

Omgekeerd:
Als je bumperettes hebt dan passen eigenlijk alle sparewheel-carriers met een draaipunt op achterbalk-hoogte weer niet.
Als je van die hyper-degelijke bumperettes hebt als de mijne dan is aanpassen van die bumperettes zowel zonde als ook erg veel werk en is het dus handiger "om het probleem heen te werken".
Overigens moet je je afvragen of "lamp guards" nog veel bijdragen als daar ook een (beschermende) spare-wheel-carrier-constructie omheen zit (en wellicht moet je je afvragen hoeveel bescherming "lamp guards" sowieso geven).

Groeten MarcS

PS In mijn ogen zijn die Fiamma-gootjes nogal flimsy, kennelijk doorstaan ze toch (een zeker) off-road gebruik.

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 16 Sep 2015, 13:27

Kleine correctie, ik heb niet de Fiamma maar de Fabbri drager.

Ik heb hier net weer 3 weken mee in Corsica gezeten, zonder problemen. Vooral tijdens de offraod heeft die het toch te voroduren gehad, maar niks aan de hand. Overigens zal ik er geen extreme Trophy mee rijden.

@MarcS: Wat betreft de lampguards wilde ik alleen aangeven waar ik tegenaan liep als aandachtspunt, omdat ik lampguards heb. Als je andere constructies hebt (bumperettes, handgrepen, opstapjes) dan kan dat inderdaad in conflict komen met (bijna) alle sparewheel carriers. Het was daarom ook een voorbeeld. Of lampguards nu wel of niet beschermen, of dat je die wel of niet wil aanpassen is denk ik voor iedereen persoonlijk. Dat lampguards niet echt hufterproof zijn, ben ik wel mee eens, maar om ze er dan maar af te halen vond ik ook weer niet nodig. In mijn geval voldoen ze prima en heb ik ervoor gekozen om een sparewheel carrier aan te schaffen, zodat hier geen conflict mee was.

Chris1980

Berichtdoor Chris1980 » 25 Sep 2015, 16:18

Heren, bedankt voor de goede tips. Daar ga ik mee aan de slag, voor afgelopen vakantie een Thule geleend en gewoon op de trekhaak. Reservewiel achterin met een spanbandje ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Sep 2015, 20:00

Chris1980 schreef:Reservewiel achterin met een spanbandje ;)

En niet nodig gehad zeker, dat reservewiel

Groet,

Erik..
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Josjacobs

Berichtdoor Josjacobs » 29 Apr 2016, 15:50

Alles is opgelost met mijn eigenbouw "tool" Heb hem voor mezelf gemaakt dus maar een beschikbaar.

Voor meer info stuur me even een bericht per wattsapp of email.
Of zie: http://link.marktplaats.nl/m1045929471

Werkt echt super!! Ook offroad. Filmpje kan ik sturen via wattsapp.
0613992775

Terug naar “Reizen”