Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
vandestraatweg

Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor vandestraatweg » 02 Aug 2015, 14:54

Beste vakantiegangers, Ik sta nu (zondag 2 augustus) op een parkeerplaats in Zweden met een overhitte motor. Koelvloeistof spuit eruit (uit de dop van de vulvaatje). De Radiator voelt koud. Net even met de computer erop gereden en de water temperatuur schiet omhoog tot over de 105 graden.

Wat kan het probleem zijn en wie kent een Bush oplossing zodat ik in iedergeval naar de dicht bij zijnde LR dealer kan komen (60 km te gaan)

Johan

Waterrover
Beheerder

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Waterrover » 02 Aug 2015, 15:02

vandestraatweg schreef:Beste vakantiegangers, Ik sta nu (zondag 2 augustus) op een parkeerplaats in Zweden met een overhitte motor. Koelvloeistof spuit eruit (uit de dop van de vulvaatje). De Radiator voelt koud. Net even met de computer erop gereden en de water temperatuur schiet omhoog tot over de 105 graden.

Wat kan het probleem zijn en wie kent een Bush oplossing zodat ik in iedergeval naar de dicht bij zijnde LR dealer kan komen (60 km te gaan)

Hoi Johan,

Het probleem kan zitten in de themostaat, indien mogelijk verwijderen. Of een defecte waterpomp? Wanneer je de radiator opnieuw vult, dop er losjes opzetten dan wordt er geen druk opgebouwd. Voorkomt dat de radiator snel leeg raakt. Wanneer de auto oververhit raakt....zet de kachel voluit, en de airco uit.

Groet, Chris

Johan

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 02 Aug 2015, 17:35

Ook mijn eerste gedachte, thermostaat er tussenuit als het kan en kijken wat'ie dan doet.

G-J

vandestraatweg

Berichtdoor vandestraatweg » 02 Aug 2015, 21:12

chris en GJ, beide dank voor de snelle input. Stil staan naast de snelweg is niet echt fijn. Wel leuk dat twee zweedse LR stopten voor raad en daad. Uiteindelijk ben ik met zeer veel stoppen en zeker 20 liter optoppen in Stockholm aangekomen (fijn dat ik zo'n frontrunner watertank onder de auto heb liggen!). Morgen toch maar even naar de dealer.

Ik denk dat de thermostat een hele goede is. Morgen weer een dag
Johan

Roger

Berichtdoor Roger » 02 Aug 2015, 21:54

is op zich simpel zelf te doen.
zijn veelal maar twee boutjes, voorzichtig het huis loshalen, thermostaat verwijderen en terugzetten zonder thermostaat.
weet niet of er een pakking zit of een rubber ring.
maar als je een dealer vindt zal het probleem zich ook oplossen. maar zonder thermostaat is zeker zomer's prima te rijden.

succes
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 02 Aug 2015, 22:25

Roger schreef:zijn veelal maar twee boutjes, voorzichtig het huis loshalen, thermostaat verwijderen en terugzetten zonder thermostaat.

... which in the day Roger would have been a fantastic solution, unfortunately man has evolved and we now have a cooling system that looks like this :

Puma 2009 Thermostaathuis.jpg

Just thank God it wasn't a 2012 onwards Puma :lol: :lol: :lol:

Puma 2012 Thermostaathuis.jpg

Oh and there was an issue with the 2012 2.2 Pumas and coolant but nothing with the 2009 2.4 Pumas, so it could be either water pump or thermostaat.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Aug 2015, 08:06

RobStewart schreef:... which in the day Roger would have been a fantastic solution, unfortunately man has evolved and we now have a cooling system that looks like this :

Puma 2009 Thermostaathuis.jpg

Zo'n thermostaat(huis) die als complete unit 'in' de koelslangen zit is niks nieuws. Zo zit het ook bij een 'antieke' Mc Cormick D-439 tractor.

Afbeelding

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Aug 2015, 09:28

Niks nieuws of niet, het is gewoon een klote oplossing. Bij onze Disco hangt ie links ergens onder tegen de radiateur. Om er bij te kunnen mag de hele fan eraf en de cowl daaromheen. :shock: :shock:

Waarme een simpele roadside repair ineens een werkplaatsklus is geworden...... Waardeloos!!

Nou is het hele koelsysteem van de Puma een belachelijke wirwar aan slangen, y stukken en meer en de meeste slangen liggen ook gewoon los en lekker te schuren. :roll: :roll:

Op termijn problemen gegarandeerd! ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 03 Aug 2015, 10:00

Ja Rob, hahaha. ik sprak inderdaad net gehinderd door enige kennis van zake met betrekking tot de Puma. weet eerlijk gezegd niet eens hoe het bij mijn eigen TD5 zit omdat ik het nof nooit aan de hand heb gehad en te lui was om te gaan kijken.

maar ik heb ze regelmatig gewoon verwijderd bij diverse auto's maar dat is inderdaad weer eventjes geleden en bij ouwe barrels.

ik hoopte dat Landrover ook nog steeds in het stenen tijdperk zat wat dat betreft, maar helaas,..... :oops:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

vandestraatweg

Berichtdoor vandestraatweg » 03 Aug 2015, 13:05

Update: De landrover dealer heeft er bijna twee uur aan gewerkt. Wat bleek (ik durf het hier bijna niet te typen): de dop van het voorraadvat was kapot. Hij lekte zoveel water dat het systeem steeds na 10 km rijden weer leegstond en oververhit raakte.. Nieuwe dop en twee flesjes geconcentreerd vloeistof mee gekregen. De rekening alleen de dop (en geen arbeid). Nou als dat geen vakantieservice is dan weet ik het ook niet meer. Dus petje af voor de LR dealer in Stockholm.

Ondanks dat ik nu nog terug moet rijden wil ik jullie danken voor al het advies (en de tekeningen).

Johan

Terug naar “Techniek”