Vandaag op de snelweg, 100 km/h, rechterbaan... ratelend geluid, olielampje, motorlampje, nog meer lampjes, zwarte rookwolk, motor valt uit, uitrollen naar vluchtstrook en dit alles in een seconde of 10 - 15.
De gehele onderkant onder de olie inclusief achterzijde, alle olie was eruit.
Onder auto gekropen, groot gat in carterpan.
Wie heeft er enig idee wat er gebeurt zou kunnen zijn?
Ik vermoed zelf het beruchte oliepomp boutje, maar is gebaseerd op niets, het gat zit in de zijkant. Ik ga in ieder geval de carterpan eraf halen kijken of het het boutje was en wat er voor schade is.
Verder denk ik dat het hele motorblok overleden is, of zou er nog wat aan te redden zijn.
D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
- p38rangerover
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 18 Jul 2014, 21:37
- Locatie: Klazienaveen
D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
Laatst gewijzigd door p38rangerover op 31 Jul 2015, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
Re: D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
Zal idd wel het boutje van de pomp eruit gelopen zijn, dan loopt het tandwiel eraf en slaat de ketting in het rond. Blok is echt helemaal kapot dan..... Krukaslagers zijn kapot, nokkenas is kapot en dus de hele kop, turbo naar de klote, etc, etc.
Echt heel dik balen!!

Echt heel dik balen!!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
Ik geloof dat het oliepompboutje alleen van toepassing is op Td5's van een bepaalde serie tot 2001. De "nieuwe" Td5 van medio 2002 en later zou er geen last van hebben.
Of je motor nu kapot is, is lastig je zeggen. Daarvoor zal je de motor echt moeten (laten) onderzoeken op schade.
Of je motor nu kapot is, is lastig je zeggen. Daarvoor zal je de motor echt moeten (laten) onderzoeken op schade.
Re: D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
Thomas Td5 schreef:Ik geloof dat het oliepompboutje alleen van toepassing is op Td5's van een bepaalde serie tot 2001. De "nieuwe" Td5 van medio 2002 en later zou er geen last van hebben.
Of je motor nu kapot is, is lastig je zeggen. Daarvoor zal je de motor echt moeten (laten) onderzoeken op schade.
Nee, dat is niet waar. Er zijn ook zat latere kapot gelopen tot bouwjaar 2006 aan toe.
En dan nog, als zou het carter door iets externs kapot gegaan zijn, de motor heeft zonder olie gedraaid en dan is een Td5 echt meteen heel erg stuk.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
Edward schreef:Zal idd wel het boutje van de pomp eruit gelopen zijn, dan loopt het tandwiel eraf en slaat de ketting in het rond. Blok is echt helemaal kapot dan..... Krukaslagers zijn kapot, nokkenas is kapot en dus de hele kop, turbo naar de klote, etc, etc.![]()
![]()
Echt heel dik balen!!![]()
die retourbuis waar het gat zit is thv de tweede cilinder, het tandwiel van de oliepomp zit vooraan..... denk dat er eerder een drijfstang door het carter gegaan is of zo..... resultaat is niet anders.... grote schade aan blok en alles wat door olie gesmeerd wordt.....
echt balen
gone
Re: D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
Drijfstang door carter is in mijn ervaring altijd gevolg (meestal van drooglopen) en niet de oorzaak.
Maar de autopsie zal het uitwijzen. Laatst een ander blok opgehaald voor een kennis z'n 90. Was toch een dikke 1700 euri. Als je er al een vind....

Maar de autopsie zal het uitwijzen. Laatst een ander blok opgehaald voor een kennis z'n 90. Was toch een dikke 1700 euri. Als je er al een vind....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
wat een nachtmerrie.
vreselijk.
altijd erg om een TD5 blok te zien overlijden.
veel sterkte en hou ons op de hoogte van de oorzaak en gevolgen.
ter lering van de overige lezers. wellicht is het iets wat voorkomen had kunnen worden, of gewoon vette pech, constructiefout of metaalmoeheid?
vreselijk.
altijd erg om een TD5 blok te zien overlijden.
veel sterkte en hou ons op de hoogte van de oorzaak en gevolgen.
ter lering van de overige lezers. wellicht is het iets wat voorkomen had kunnen worden, of gewoon vette pech, constructiefout of metaalmoeheid?
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
Heel vervelend. Kan ook niet anders concluderen dan dat het blok waarschijnlijk overleden is. Ruil blok er in idd. Ik ken wel blokken die de pomp bolt faal overleefd hebben maar enkel met heel veel geluk en zonder dat er onderdelen door de carter vlogen. Dat is op zijn zachts gezegd geen goed teken.
Het probleem met de bout komt bij alle leeftijden voor. Meestal rond de 140k tot 190k. Hoeveel stond er bij jouw op de teller?
Hier in het VK zijn ze iets goedkoper. Op ebay vind je ze soms in goede staat rond de £800. Als er iemand van dit forum naar Billing (Land Rover show, dit weekend) is zou ik die eens vragen om uit te kijken naar een nieuw blok en eventueel mee te nemen terug naar NL.
Het probleem met de bout komt bij alle leeftijden voor. Meestal rond de 140k tot 190k. Hoeveel stond er bij jouw op de teller?
Hier in het VK zijn ze iets goedkoper. Op ebay vind je ze soms in goede staat rond de £800. Als er iemand van dit forum naar Billing (Land Rover show, dit weekend) is zou ik die eens vragen om uit te kijken naar een nieuw blok en eventueel mee te nemen terug naar NL.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
- p38rangerover
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 18 Jul 2014, 21:37
- Locatie: Klazienaveen
Re: D2 '04 Td5 motorblok overleden
Vanmiddag de onderkant eraf gehaald. Het is niet het oliepomp boutje. Het boutje zit keurig vast.
Het is een gebroken drijverstang van de tweede cilinder, en ja grote schade aan blok, daar is niets meer aan te redden. Het blok heeft 270750 km gedraaid, draaide als een zonnetje.
Of dit voorkomen had kunnen worden, ik weet het niet, ik hou het maar op vette pech en of metaalmoeheid. Op zoek naar een ander ingereden Td5 blok, iemand nog suggesties waar op te letten.
Het is een gebroken drijverstang van de tweede cilinder, en ja grote schade aan blok, daar is niets meer aan te redden. Het blok heeft 270750 km gedraaid, draaide als een zonnetje.
Of dit voorkomen had kunnen worden, ik weet het niet, ik hou het maar op vette pech en of metaalmoeheid. Op zoek naar een ander ingereden Td5 blok, iemand nog suggesties waar op te letten.
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
Re: D2 '04 Td5 motorblok overleden ?
Bart van Dessel even bellen ...
http://bartsautoservice.nl/contact-informatie.html
http://bartsautoservice.nl/contact-informatie.html
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten