Ik ben nieuw hier op het forum en heb mijn rrc een jaar geleden aangeschaft, dus ik hoop dat deze vraag in de juiste rubriek staat.
Afgelopen week ging ik met mijn rrc op stap met de caravan. Bij 60 km per ging de combinatie vreselijk slingeren. Geprobeerd met een ander auto en kon ik zonder problemen 100km/h mee rijden. Waar kan dit aan liggen? Zelf denk ik dat de vering te soepel is, ik heb ook al gelezen van actieve stabilisatoren.
Wie kan mij adviseren ivm hiermee.
Slingerende caravan achter rrc
Re: Slingerende caravan achter rrc
Jij hebt waarschijnlijk de Boge Nivomat self leveling suspension dinges geval nog onder je RRC zitten.
Dat ding is een dikke cilinder en die zit tussen de A-frame kogel van de achteras en het chassis en zou in principe de rijhoogte gelijk moeten houden bij belading. Het idee er achter is leuk maar het werkt niet echt.
Probleem van dat ding is dat als de gewone veren al wat moe worden het afgeveerde gewicht achter op 1 punt in het midden van de auto komt te hangen.
Je begrijpt dat dat niet echt bevorderlijk is voor de wegligging.
Dat Nivomat ding er onder uit slijpen en een setje nieuwe veren doet wonderen.
Eric.
Dat ding is een dikke cilinder en die zit tussen de A-frame kogel van de achteras en het chassis en zou in principe de rijhoogte gelijk moeten houden bij belading. Het idee er achter is leuk maar het werkt niet echt.
Probleem van dat ding is dat als de gewone veren al wat moe worden het afgeveerde gewicht achter op 1 punt in het midden van de auto komt te hangen.
Je begrijpt dat dat niet echt bevorderlijk is voor de wegligging.
Dat Nivomat ding er onder uit slijpen en een setje nieuwe veren doet wonderen.
Eric.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Slingerende caravan achter rrc
of gewoon verkeerd beladen... bij je RRC zit de kogel hoogstwaarschijnlijk (nogal wat) hoger dan bij een gewone auto waardoor de caravan wat achterover ligt en instabieler wordt.
geef hem gerust 100kg kogeldruk ofzo dat kan best wat schelen.
mbt de BOGE nivomat... dat werkt prima, zolang dat ding in orde is, maar dat zijn ze over het algemeen niet (meer). de nivomat zit er onder geschroefde, dus er hoeft niks onder vandaan geslepen te worden als ie verwijderd wordt.
geef hem gerust 100kg kogeldruk ofzo dat kan best wat schelen.
mbt de BOGE nivomat... dat werkt prima, zolang dat ding in orde is, maar dat zijn ze over het algemeen niet (meer). de nivomat zit er onder geschroefde, dus er hoeft niks onder vandaan geslepen te worden als ie verwijderd wordt.
gone
Re: Slingerende caravan achter rrc
Roger B. schreef:mbt de BOGE nivomat... dat werkt prima, zolang dat ding in orde is, maar dat zijn ze over het algemeen niet (meer). de nivomat zit er onder geschroefde, dus er hoeft niks onder vandaan geslepen te worden als ie verwijderd wordt.
Dat ding hangt tussen twee kogels die nijdig vast kunnen zitten na 25 jaar.
De slijpschijf was mijn vriend toen ik hem onder mijn RRC vandaan haalde.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Slingerende caravan achter rrc
Eric Tol schreef:Roger B. schreef:mbt de BOGE nivomat... dat werkt prima, zolang dat ding in orde is, maar dat zijn ze over het algemeen niet (meer). de nivomat zit er onder geschroefde, dus er hoeft niks onder vandaan geslepen te worden als ie verwijderd wordt.
Dat ding hangt tussen twee kogels die nijdig vast kunnen zitten na 25 jaar.
De slijpschijf was mijn vriend toen ik hem onder mijn RRC vandaan haalde.
Zelfs al werkt de Boge "prima", het concept is nooit prima geweest.
Ook met nieuwe/goede veren heb je te maken met een vering die bij toenemende lading steeds meer als een duikelaartje gaat werken, immers, de Boge neemt met toenemende belading steeds meer gewicht voor zijn rekening - de auto blijft immers op dezelfde hoogte, en dus dragen de schroefveren onafhankelijk van de lading steeds ± hetzelfde gewicht -- er is geen geheimzinnige "stille kracht" (of luchtballon) die de lading draagt.
En ... je wilt juist bij een toenemende belading dat de auto stugger gaat veren, o.a. om meer "terugstel-kracht" te hebben als de auto teveel om zijn lengte-as rolt.
Groeten MarcS
PS Als je de Boge weghaalt (of wegslijpt) dan heb je waarschijnlijk een set zwaardere veren nodig (dat is igg zo bij de Defender)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten