even een hersenkrakertje...
kan de rubber van de voorruit krimpen?
Ik heb lekkage aan de linker (bestuurder) kant bij de A stijl.
De bochten van de goot heb ik inmiddels afgekit. Maar de lekkage was niet verholpen. Na nogmaals goed te kijken heeft de bovenrubber zich een millimeter of 5 verschoven.
Volgens de water ingress technisch bulletin kun je dit rubber afritten tussen plaat van het dak en voorruit. Kan ik deze er echter ook uit trekken en opnieuw plaatsen zonder de zaak te vernielen? Of laat ik dat beter over aan een carglass ofzo?
Zie foto......
De rubber ligt niet heel strak aan de bovenkant van de rest van het dak maar er zijn ook geen grote gapende stukken. Iemand een idee?
discovery 2002, td5 lekkende voorruit
discovery 2002, td5 lekkende voorruit
SIIA 109, 1967
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: discovery 2002, td5 lekkende voorruit
de ruit zit in de kit in de sponning, die rubber dient alleen ter afwerking en zit vaak in de kit van de ruit vast, er uit trekken kan betekenen dat je stukken van de rubber afscheurt, of dat je kit tussen ruit en sponning wegtrekt. De enige goede manier om die rubber opnieuw te plaatsen (ik zou dan ernstig een nieuwe overwegen) is de ruit er uit te snijden en opnieuw te monteren.
Waar lekt je ruit? in de bovenhoek bij de A-stijl? kan heel goed zijn dat er scheurtjes in de kit van de regengoot zitten en het water tussen de lagen plaatwerk van dak, goot en body naar binnen kruipt. Als je een snorkel hebt die door de goot gebout zit, is het mogelijk dat dit via het boutgat ook gebeurd.
Waar lekt je ruit? in de bovenhoek bij de A-stijl? kan heel goed zijn dat er scheurtjes in de kit van de regengoot zitten en het water tussen de lagen plaatwerk van dak, goot en body naar binnen kruipt. Als je een snorkel hebt die door de goot gebout zit, is het mogelijk dat dit via het boutgat ook gebeurd.
gone
Re: discovery 2002, td5 lekkende voorruit
Deze lekkage heb ik ook gehad.
En het is wat Roger zegt de rubber strip dient als afwerking en zorgt dat de wind niet gaat suizen, maar netjes over het dak wordt geleid.
De werkelijke lekkage komt of vanaf de A-stijl, hiervoor moet je de kappen aan de buitenkant verwijderen en de hoek van de stijl afkitten.
Andere optie is dat de kitlaag boven links is gaan lekken. Hiervoor moet je de rubber strip verwijderen, opnieuw kitten en een nieuwe strip monteren.
Is de ruit een keer vervangen?
Bij mij was het de ruit gaan lekken, links bovenin.
En het is wat Roger zegt de rubber strip dient als afwerking en zorgt dat de wind niet gaat suizen, maar netjes over het dak wordt geleid.
De werkelijke lekkage komt of vanaf de A-stijl, hiervoor moet je de kappen aan de buitenkant verwijderen en de hoek van de stijl afkitten.
Andere optie is dat de kitlaag boven links is gaan lekken. Hiervoor moet je de rubber strip verwijderen, opnieuw kitten en een nieuwe strip monteren.
Is de ruit een keer vervangen?
Bij mij was het de ruit gaan lekken, links bovenin.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: discovery 2002, td5 lekkende voorruit
Mijn vorige Disco had nattigheid bij de A-stijl, dit was meerdere malen voorgekomen met verschillende oorzaken:
- lekkage via gootje langs het dak
- lekkage door versleten rubber van dakdrager
Ik heb ook een keer een lekkage via een lasnaad bij de voorruit gehad. Maar dit gaf bij mij nattigheid bij de binnenspiegel.
- lekkage via gootje langs het dak
- lekkage door versleten rubber van dakdrager
Ik heb ook een keer een lekkage via een lasnaad bij de voorruit gehad. Maar dit gaf bij mij nattigheid bij de binnenspiegel.
Re: discovery 2002, td5 lekkende voorruit
Bedankt voor de reacties.
Als ik het goed begrijp dient de afdek rubber dus alleen maar voor het suizen tegen te gaan.
Ik heb het bochtje / gootje als eens van boven dichtgesmeerd met vloeibare pakking. Er zaten wat haarscheurtjes (tenminste daar leek het op) in.
Het vreemde vindt ik dat die rubber zich verschoven heeft zoals op de foto te zien is. Er zit daar nu een zichtbaar gat tussen raam / rubber en goot (beetje in die driehoek)
De A stijl demonteren en kitten is dus de eerste optie? Demontage staat geloof ik in het technical bulletin, dat maar eens proberen.
Als ik het goed begrijp dient de afdek rubber dus alleen maar voor het suizen tegen te gaan.
Ik heb het bochtje / gootje als eens van boven dichtgesmeerd met vloeibare pakking. Er zaten wat haarscheurtjes (tenminste daar leek het op) in.
Het vreemde vindt ik dat die rubber zich verschoven heeft zoals op de foto te zien is. Er zit daar nu een zichtbaar gat tussen raam / rubber en goot (beetje in die driehoek)
De A stijl demonteren en kitten is dus de eerste optie? Demontage staat geloof ik in het technical bulletin, dat maar eens proberen.
SIIA 109, 1967
Re: discovery 2002, td5 lekkende voorruit
Bij mij was het rubber ook gekrompen. Maar bij het vervangen van de ruit is het rubber ook vervangen.
Koop van te voren wel even drie nieuwe pluggen voor de kappen. De oude pluggen krijg je er niet heel uit.
De gootjes kan je overigens gewoon los kopen.
Koop van te voren wel even drie nieuwe pluggen voor de kappen. De oude pluggen krijg je er niet heel uit.
De gootjes kan je overigens gewoon los kopen.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
Re: discovery 2002, td5 lekkende voorruit
Was daarmee het euvel bij jou opgelost?
En dan bedoel ik de nieuwe rubber.... Heb je dat bij een LR zaak laten doen of bij een carglass ofzo....
En dan bedoel ik de nieuwe rubber.... Heb je dat bij een LR zaak laten doen of bij een carglass ofzo....
SIIA 109, 1967
Re: discovery 2002, td5 lekkende voorruit
Ik heb twee lekkages gehad.
De A-stijl lekte. Opgelost door de bovenkant van de stijl te kitten. Daarvoor moet je de zwarte kappen verwijderen.
De andere lekkage was in het midden van de ruit. Dit bleek een slechte kitlaag te zijn van de voorruit. Die had los gelaten.
Ik heb bij Carglass de ruit laten vervangen (was toch gescheurd ). Hierbij is de rubber strip ook vervangen. Dat is volgens de voorschriften verplicht.
De A-stijl lekte. Opgelost door de bovenkant van de stijl te kitten. Daarvoor moet je de zwarte kappen verwijderen.
De andere lekkage was in het midden van de ruit. Dit bleek een slechte kitlaag te zijn van de voorruit. Die had los gelaten.
Ik heb bij Carglass de ruit laten vervangen (was toch gescheurd ). Hierbij is de rubber strip ook vervangen. Dat is volgens de voorschriften verplicht.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten