110 '84 200Tdi: swivel bescherming rubber /leer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

110 '84 200Tdi: swivel bescherming rubber /leer

Berichtdoor ppw » 14 Jul 2015, 08:05

110/'84 200tdi (MOD: zet dat dan ook in de titel ;) )
gister een geluid onder m'n 110 alsof er iets ernstig aan het doodgaan was... soort knarsend staal...
bleek dat de leren (!) hoezen welke om m'n swivels zitten gescheurd waren en aanlopen op m'n remschijf.
nu zie ik ook rubber hoezen welke er over/omheen kunnen. werkt dit beter? en is er ook iets wat easy to fix is, maw: niet alles los en eraf, maar twee helften welke je erop of overheen schroeft?
en waarom leer??
kom na enig spitwerk deze tegen.... iemand ervaring?
http://www.roverparts.com/Parts/DA3057
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Re: swivel rubber /leer

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jul 2015, 09:57

Dag ppw,

Op heel veel (moderne) LandRovers zit helemaal geen leren of rubberen hoes, die draaien gewoon naturel, en dat gaat ook goed.
Ik kan me voorstellen wat de gedachte is: met preservatief blijven de swivels beschermd, maar zodra er iets van zooi binnengedrongen is dan blijft dat ook door-etteren.

Soms, als ik stevige sneeuw tegenkom denk ik wel eens aan wat een goede taaie en toch soepele hoes zou kunnen bijdragen ... maar ja, bij vrieskou een goede taaie en toch soepele hoes, dat is tegelijk een onderlinge tegenspraak ... voor je het weet is zo'n hoes juist een ijsklomp.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 14 Jul 2015, 14:22

hmmm, dus eraf en zonder rijden kan ook?
ik heb nog de oude swivels, zonder coating :roll:
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jul 2015, 15:41

Tja, Rubber of Leer, het blijft een X-rated question.

MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 14 Jul 2015, 15:50

:mrgreen:
Hoe noem je het lekken dan??watersport? :D
― Robert Downey Jr.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jul 2015, 16:06

ppw schreef:hmmm, dus eraf en zonder rijden kan ook?
ik heb nog de oude swivels, zonder coating :roll:

Dat maakt niet uit, als ze gewoon gaaf (niet beschadigd) zijn is dat geen probleem. Met beschadiging overigens ook niet, maar dan kan er makkelijker rotzooi in komen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 14 Jul 2015, 20:39

ppw schreef:kom na enig spitwerk deze tegen.... iemand ervaring?

... the rubber gaiters were designed and manufactured by Bailcast years ago and it appears that they have sold the licence to Britpart, and are readily available from all Britpart stockists, DA3057 is the Britpart Number, there is also DA3056 for Series swivels

Paddocks stock them : http://www.paddockspares.com/da3056-swi ... lcast.html

In my experience they tend to perish and develop holes more often than the leather ones.

Now I have always used the Genuine Leather ones either 276954 for Series or RTC3826 for Defender and never had a problem. Were your leather gaiters covered in Vaseline before you fitted them ? as you need to have them mounted wet and re cover them at regular intervals otherwise they dry out and deteriorate.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Re: 110 '84 200Tdi: swivel bescherming rubber /leer

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jul 2015, 23:01

Dear Rob,

Nu blijft de vraag staan: Zijn de leren gaiters (pardon "slobkousen") een nuttige toevoeging of beschermen ze totdat er zoveel zooi in de gaiter zit en blijft dat effect juist tegengesteld is aan de bescherming die ze lijken te bieden ?

En vooral de vraag: Hoe doen de leren gaiters het in sneeuw en ijs, vooral als ze in die periode ook met pekelwater in aanraking komen. Uit mijn ervaring is pekelwater en leer een heel beroerde combinatie. (En met sneeuw en stevige vrieskou met een blikje schoenenvet onder de auto kruipen is nu niet echt mijn hobby - het mag voor mij best een beetje kinky zijn, maar dit gaat mij toch wat ver. Schoenen invetten, en zo nu en dan inspuiten met siliconen-zooi, is 's winters een verplicht nummertje, maar binnen bij huiselijke temperaturen is het niet echt een punishment.)
Anyway, ik kan me goed voorstellen dat een opeenvolging van riiten door de diepe sneeuw, zo nu en dan een stevige vrieskou, en soms iets warmer (al was het maar omdat de motor na enige tijd toch wat warmte gaat afstralen) tot ijs-aangroei kan leiden. Ik had in het verleden al forse blokken ijs op allerlei plekken onder de auto ... na even gaan die ook nog eens rammelen danwel juist klem zitten (beide is bedenkelijk). Ijs in of rond de gaiters lijkt mij niet bevorderlijk voor een en ander (zonder gaiter kan ijs/harde sneeuw ook hinderlijk zijn, en naar verluid ook de swivelbol-keringen aantasten).

Groeten MarcS

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 15 Jul 2015, 07:55

Ik denk dat je je teveel zorgen maakt.

Zoals Rob zegt, gaiters voor montage goed in de vaseline, monteren en regelmatig insmeren.

Voor de winter invalt even extra aandacht geven en goed in de vaseline zetten en je komt makkelijk de winter door zonder problemen, water en sneeuw blijft dan namelijk niet aan de gaiters zitten en kunnen dan ook geen schade veroorzaken.

Ook zonder hoeft helemaal geen problemen te geven, de meeste series rijden ook al jaren zonder gaiters en ook daar geldt, onderhoud is je vriend.

G-J.
Laatst gewijzigd door Crazy-G op 15 Jul 2015, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 15 Jul 2015, 07:57

... the thing that most people forget to do, or only do half heartedly or badly is the preparation of the leather gaiter before they fit it.

The impregnation of the gaiter with Vaseline is key here, if the leather has not turned brown and is like a wet chamois cloth before you mount them then you are wasting your time. If prepared correctly then water will run off the leather.

You should only mount the gaiters on new or overhauled swivels, again if you have leaks chips etc then you are wasting your time too.

As far as snow and Ice are concerned then I have had no bad experiences in both deep snow and the leather was still supple at -22c when I was out in the Lightweight which was also fitted with gaiters.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”