Hallo,
Ik struin al een paar dagen over het internet op zoek naar het antwoord op de volgende vraag:
Ik kan een versnellingsbak en tussenbak kopen van een Discovery TD5 en wil die in mijn Discovery 1994 300Tdi inbouwen. Maar past dit?
Op internet kom ik tegenstrijdige berichten tegen van dat het wel kan en dat het niet kan. Maar een zeker antwoord kan ik niet krijgen.
Mocht iemand het ooit gedaan hebben, kan die dan een antwoord geven?
Bij voorbaat dank,
Ton
Disco TD5 versnellingsbak en tussenbak in een Disco 300Tdi
Re: Disco TD5 versnellingsbak en tussenbak in een Disco 300T
Het past volgens mij wel echter is de bak in de D2 met computeraansturing en de D1 is nagenoeg analoog. Dus je zult bij Ashcroft (http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/compushift.html) een compushift moeten bestellen.
Maar wat is het nut? Een D2 bak is wellicht iets sterker en heeft ook lock up in de derde versnelling, maar ik zie het grote voordeel niet, zeker niet in relatie tot de kosten.
Maar wat is het nut? Een D2 bak is wellicht iets sterker en heeft ook lock up in de derde versnelling, maar ik zie het grote voordeel niet, zeker niet in relatie tot de kosten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb het over een R380 bak, geen automaat. Volgens mij is de link die je stuurt over een automaat, of heb ik het verkeerd??
Groet,
Ton
Ik heb het over een R380 bak, geen automaat. Volgens mij is de link die je stuurt over een automaat, of heb ik het verkeerd??
Groet,
Ton
Wahahaaaa, je hebt gelijk! Rijden er mensen met een handbak in een Disco dan?
Volgens mij is de handbak wel gewoon hetzelfde maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar dat weet Rob vast en zekers.

Volgens mij is de handbak wel gewoon hetzelfde maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar dat weet Rob vast en zekers.
Edward van Vugt
-
Roger B.
Handbak past denk ik wel. Hooguit het koppelingshuis overzetten.
Tussenbak is een ander verhaal. De tussenbak van een disco2 pre facelift heeft geen snelheidssignaal uitgang die een 300tdi wel nodig heeft.
Tussenbak van een faceliftdisco heeft geen sper erin tenzij af fabriek als optie besteld of later ingebouwd. En ook het gat niet voor de snelheidsopnemer( en wellicht de aandrijving ervoor niet in de bak)
Tussenbak is een ander verhaal. De tussenbak van een disco2 pre facelift heeft geen snelheidssignaal uitgang die een 300tdi wel nodig heeft.
Tussenbak van een faceliftdisco heeft geen sper erin tenzij af fabriek als optie besteld of later ingebouwd. En ook het gat niet voor de snelheidsopnemer( en wellicht de aandrijving ervoor niet in de bak)
gone
- Erik Peters
Edward schreef:Volgens mij is de handbak wel gewoon hetzelfde maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar dat weet Rob vast en zekers.![]()
Het koppelingshuis is wel anders (tenminste bij een Defender), maar dat zou je over kunnen zetten (wat Roger ook al noemt).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
De tussenbak is volgens de landrovergaragist die ik vandaag sprak dus GEEN probleem. De versnellingsbak wist hij niet en hij had ook geen oude liggen om te kijken of het het zelfde was. Ik weet inmiddels dat de eerste Defenders een andere insteekas hebben, waardoor deze niet het zelfde is als de TD5. Daardoor zie je op verschillende site's dat er tegestrijdige antwoorden zijn. Maar het gaat dus over een Discovery, niet een Defender. Er zal toch wel iemand zijn die dit ooit eens gedaan heeft?
Ton
Ton
-
Roger B.
De hoodfbak kan passen... de aansluiting van het huis aan de motor is sowieso anders. Maar als de ingaande as bij de R380 uit een D2 identiek is aan die van een R380 uit een D1 zet je dat huis gewoon over.
Als je garagist beweert dat de LT230 zondermeer overgezet kan worden, dan moet ie me eens uitleggen waar hij de snelheidimpulsgever dan wil stoppen... een D1 krijgt de snelheidspulsen van een pulsgever die achteraan,links onder, net voor de handremtrommel in de tussenbak steekt. Bij een D2 tussenbak zit dat gat er niet. De tacho van de D2 werkt met een signaal uit de ABS computer.
Verder is de pre facelift D2 tussenbak wel bruikbaar.
Bij een tussenbak van een facelift D2 heb je bovendien aanzienlijk kans dat er geen sper in de tussenbak zit. Dit zat er als optie wel in. Of als het er achteraf ingebouwd is.
Andersom d1 tussenbak op D2 kom je ook nog in de knoei met het gemis van een hoog/laag sensor die een D2 gebruikt voor oa ACE en gaspedaalrespons
Als je garagist beweert dat de LT230 zondermeer overgezet kan worden, dan moet ie me eens uitleggen waar hij de snelheidimpulsgever dan wil stoppen... een D1 krijgt de snelheidspulsen van een pulsgever die achteraan,links onder, net voor de handremtrommel in de tussenbak steekt. Bij een D2 tussenbak zit dat gat er niet. De tacho van de D2 werkt met een signaal uit de ABS computer.
Verder is de pre facelift D2 tussenbak wel bruikbaar.
Bij een tussenbak van een facelift D2 heb je bovendien aanzienlijk kans dat er geen sper in de tussenbak zit. Dit zat er als optie wel in. Of als het er achteraf ingebouwd is.
Andersom d1 tussenbak op D2 kom je ook nog in de knoei met het gemis van een hoog/laag sensor die een D2 gebruikt voor oa ACE en gaspedaalrespons
gone
- Erik Peters
Kodden schreef:De tussenbak is volgens de landrovergaragist die ik vandaag sprak dus GEEN probleem. De versnellingsbak wist hij niet en hij had ook geen oude liggen om te kijken of het het zelfde was. Ik weet inmiddels dat de eerste Defenders een andere insteekas hebben, waardoor deze niet het zelfde is als de TD5. Daardoor zie je op verschillende site's dat er tegestrijdige antwoorden zijn. Maar het gaat dus over een Discovery, niet een Defender. Er zal toch wel iemand zijn die dit ooit eens gedaan heeft?
Ton
Bij de Defender (300 Tdi) worden twee verschillende onderdeelnummers aangegeven voor de prise-as. Dezelfde overigens als bij de Discovery. De prise-as voor de Td5 (Defender) heeft nog weer een ander onderdeelnummer. Wat het verschil is weet ik niet.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- RobStewart
Kodden schreef:Ik kan een versnellingsbak en tussenbak kopen van een Discovery TD5 en wil die in mijn Discovery 1994 300Tdi inbouwen. Maar past dit?
... the simple answer is yes they both fit.
The more interesting answer is that whilst the core units are the same there are several differences between the Td5 Discovery units and the 300Tdi Discovery Units.
So you are going to have to swap over your bell housing, clutch release mechanism, input shaft and selector mechanism as you will have a 55A suffix J R380 unit and the one you are getting is a 67A suffix K unit.
The LT230 transfer box is plug and pray
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2